PlayStations skandinaviske distributør, Nordisk Film Interactive, har frigivet data fra en omfattende undersøgelse af spillervanerne i de Nordiske lande.

Undersøgelsen bygger på 20.000 besvarelser fra brugere i aldersgruppen 15-65 år på tværs af Nordens lande Danmark, Sverige, Norge og Finland. 5000 personer fra hvert land har deltaget i perioden april-september 2011.

Undersøgelsen, hvorfra vi her vil referere data gældende specifikt for Danmark, opdeler landets gamere i fire kategorier: Hardcore, Casual, Social og Familie.

I hardcore-spillernes tilfælde ser vi, at det stereotype billede af segmentet til en vis grad består. Størstedelen (65%) af dem er mænd, og over halvdelen af dem har ingen børn.

Noget overraskende er det dog, at 30% af denne hardcore-spillerne er mellem 36-45 år, og altså dermed betydeligt ældre end man måske lige gik og troede.

"Generationen der voksede op med Commodore 64 og Atari er nu selv blevet forældre. Det stopper dem dog ikke i at fortsætte med at spille. Den største gruppe af ivrig gamere i dag er mellem 36-45 år" , siger Martin Westin fra NFI i forbindelse med undersøgelsen.

I kategorien Casual, altså spillere, der tænder op for et spil en gang imellem, og Social, altså spillere, der er med for deres barns skyld og som en måde at socialisere, ser vi at et flertal er kvinder.

Der er i det hele meget interessant at finde i NFIs tal, hvorfra vi har forsøgt at lave et komprimeret overblik over den graf-tunge PDF og i stedet stikke de mest nyttige data i punktform herunder:


Hardcore gamere (31% af testgruppen) - ældre, end du tror

· Ekstremt passionerede - har gaming som deres primære form for underholdning.

· Bruger megen tid på spil - hvor som helst, når som helst.

· Spiller oftest alene, men anser oplevelsen for at være social på linie med det at gå i biografen.

· Foretrækker action, eventyr og skydespil fremfor sociale spil.

· Er teknologisk kyndige og bruger deres spilplatform til en bred vifte af aktiviteter.

· Dagsgennemsnittet er 73 minutters spilletid (30-60 minutter på mobil). Mere end halvdelen spiller hver uge. 30% af segmentet er mellem 36-45 år.

· 49% har ingen børn mens 67% er mænd og 33% kvinder.

· Gennemsnitligt forbrug på spil i 2010: 1.412 kroner.


Casual gamere (40%) - spiller med og for børnenes skyld

· Største gruppe i undersøgelsen

· Har ingen eller meget lille interesse for spil og sætter sjældent tid af til at spille.

· Skeptiske overfor spil i almindelighed, og især over, hvordan de påvirker deres børn. Mener at voldelige spil skader børn.

· Når de spiller med, er for børnenes skyld, eller for at slå tiden ihjel.

· Spiller aldrig alene, foretrækker sociale spil med bevægelsesfølsomme controllere.

· Synes generelt at spil er mere kedelige end at se TV eller at gå i biografen.

· Et flertal på 52% i segmentet har børn.

· Den største gruppe (29%) er mellem 36-45 år. 57% er kvinder og 43% er mænd.

· Gennemsnitligt forbrug på spil i 2010: 974 kroner.


Sociale gamere (12%) - bruger flest penge på spil

· Nyder at spille spil, især med andre. Spiller primært som en måde at socialisere.

· Bruger flest penge på spil af undersøgelsens fire typer spillere.

· Spiller hellere frem for at se TV og anser spil for at være en valid underholdsningsform. Samler på spil og køber på udgivelsesdagen.

· Foretrækker sociale spil og spil med bevægelsesfølsomme controllere

· Spiller ofte - måske mere end de burde. Foretrækker action, eventyr, sport og musik.

· Den største gruppe (31%) er mellem 15-25 år. En stor andel (61%) har børn.

· Dagsgennemsnittet er 59 minutters spilletid.

· 55% er kvinder og 45% er mænd.

· Gennemsnitligt forbrug på spil i 2010: 1.561 kroner.


Familie gamere (17%) - foretrækker motion-baserede spil

· Kendetegnet ved en deltagende rolle i spil. Drives af det sociale aspekt.

· Spiller i deres sparsomme fritid, hovedsagelig på grund af børnene, ofte også med deres partner.

· Ikke specielt interesserede i spil eller ny teknologi.

· Foretrækker en bevægelsesfølsom controller. og lignende primært fitness, sport eller quiz.

· Dagsgennemsnittet er 52 minutters spilletid. Spiller 1-4 dage om ugen.

· Et stort flertal (63%) har børn. Den største gruppe (30%) er mellem 36-45 år.

· 53% er mænd og 47% er kvinder.

· Gennemsnitligt forbrug på spil i 2010: 1.338 kroner.

About the author

Kristian West

Kristian West

Eurogamer.dk

Eurogamer er det mest toneangivende website i Europa om spil til pc og konsol. I 2009 lancerede en dansk udgave med en dansk redaktion. Vi findes også på tysk, portugisisk og mange andre unikke sprog. Faktisk er Eurogamer det største uafhængige netværk af websites om videospil i Europa.

Flere artikler af Kristian West

Kommentarer (3)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce