Vi fokuserer i dette Checkpoint-interview på Jacob Andersen, en af fanebærerne ansvarlig for at placere Danmark på landkortet indenfor innovativ spiludvikling. Jacob har blandt andet været med til at grundlægge IO Interactive og skabe Hitman, og arbejder nu i København med nogle af de oprindelige IO-drenge på et vovet, strategisk fokuseret online-FPS.

1
Jacob Andersen, Reto-Moto.

Fortæl lidt om dig selv og dit job.

Jacob Andersen: Jeg er 39 år og arbejder som technical-artist/game director i Reto-Moto, hvor vi er igang med at udvikle Heroes & Generals - et online FPS med strategiske elementer. Jeg er involveret i stort set alt hvad der ligger i området mellem grafik og kode. Ud over at være med til at designe spillet, bygger jeg også baggrundsgrafik, programmerer tools til grafikerne og har også lavet flashdelen til den strategiske side af spillet. Et fedt job, hvor man får bruget begge hjernehalvdele!

Hvordan havnede du i spilbranchen?

Jacob Andersen: Jeg har siddet foran en computer siden en Commodore 64 landede i bunken af konfirmationsgaver. I teenage-årene lavede jeg en del grafisk arbejde på forskellige danske små-spil (ved siden af c64/amiga demoscenen, som jo dengang fik fuld opmærksomhed, Kefrens, Flash Prod., Anarchy og Lemon). Lønnen blev brugt på en InterRail-billet og et 68030 acceleratorkort til Amigaen. Efter overstået HTX havde jeg søgt ind på teknikum men i sommerferien sendte Søren Hannibal (programmøren, jeg lavede demoer sammen med på det tidspunkt) et par ansøgninger til forskellige spiludviklere, sådan mest for sjov. Vi sendte en demo med af et shoot'em up, vi havde siddet og nørdet lidt med. Det resulterede i at vi blev inviteret over til en spiludvikler i England (Core Design, som desværre er lukket nu) og tilbudt et job. Teknikum fik lov at vente (og venter stadig) og vi rejste et par måneder senere til Derby for at lave Amiga-spil. Et år senere rejste vi til Californien for at lave spil sammen med en masse af de andre demo-drenge vi kendte, og det førte så adskillige år senere til at vi tog tilbage til Danmark og startede IO Interactive.

Hvad ser du som de største udfordringer i branchen?

Jacob Andersen: Det er et godt spørgsmål. Som jeg ser det er der den 'gamle' branche, bestående af firmaer der udvikler spil til butikkerne og den 'nye' branche som foregår 100% online. Den gamle branche vil blive ved med at eksistere, men fordi spilproduktionerne her er så økonomisk risikable, vil kreativiteten have det hårdt. Udfordringen i den 'nye' branche er faktisk også på kreativiteten. Jeg har det nogle gange som om jeg er blevet sendt tilbage til 80'erne, for det virker som om 99% af alle online/mobil udviklere laver spil som konceptmæssigt er 20 år gamle. Det er nok bare mig der er blevet gammel, men jeg har opbrugt min livskvote af 2D-sidescrollende-platformspil. Det er ufatteligt få der udnytter, at vi lever i en verden hvor alle er bundet sammen af netværk. Zynga har taget lidt hul på det, men det er bare blevet udnyttet til at finde kunder og gøre ikke-spiloplevelsen bedre. En anden udfordring, som vi specielt i Danmark, slås med er, at computerspil ikke eksisterer i bevidstheden på folk over 30 som et selvstændigt kulturelt medie på lige linie med film, musik og litteratur. Vi bliver stadig bebumsede teenagedrenge med chips og cola. Spillene bør få støtte fra Staten i samme størrelsesorden som film, så her ligger en kæmpe udfordring.

Hvilke trends kommer til at dominere spilverdenen det næste år?

Jacob Andersen: Der foregår lige nu en voldsom konsolidering på onlinemarkedet. Jeg tror, vi kommer til at se rigtig mange meget tunge 3D spil, som bliver lanceret som Free2Play. Det vil presse både den gamle branche - for det er normalt deres område - men også de nye spillere, fordi teknikken og indholdet skal op i et meget højere niveau.

Hvad kan du bedst lide ved videospil?

Jacob Andersen: Det bedste ved spil er, at det er underholdning der udfordrer. Jeg kan godt lide at se film, men jeg bliver ikke udfordret på samme måde.

Læs i øvrigt vores preview af Heroes & Generals fra efteråret 2010.

Tryk her for at se samtlige Checkpoint interviews hos Eurogamer.dk. Flere er på vej.

About the author

Kristian West

Kristian West

Eurogamer.dk

Eurogamer er det mest toneangivende website i Europa om spil til pc og konsol. I 2009 lancerede en dansk udgave med en dansk redaktion. Vi findes også på tysk, portugisisk og mange andre unikke sprog. Faktisk er Eurogamer det største uafhængige netværk af websites om videospil i Europa.

Flere artikler af Kristian West

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Danske Heroes And Generals har nu over 8 millioner registrerede spillere

Online FPSet fra den danske udvikler Reto-Moto kan fejre over 8 millioner registrerede brugere.

Jesper Kyd komponerer til Heroes and Generals

Danske Reto-Moto får hjælp af en af de helt store musiknavne.

Mere info om Heroes and Generals

Bombe fra grundlæggerne af IO Interactive.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce