X3: Albion Prelude Anmeldelse

Miskmesh.

At starte et nyt spil i X serien er altid en nærmest eksistentiel oplevelse. Der er tomheden i rummet rundt om dit skib og den truende tomhed, det gabende hul der åbner sig foran dig når du træder ind i X-verdenen. Alle spillene, og Albion er ingen undtagelse, starter med at man hænger helt stille, helt alene, et eller andet sted i rummet. Du kan se en masse små blå prikker af forskellig form omkring dig og antydningen af nogle strukturer. En af prikker har et par gule tegn omkring sig. En stemme taler ud af intet: 'kontakt Trænings officeren for træning i flyvning.' Tilbage til stilheden. Hvordan? Hvem? Man kigger febrilsk rundt, rykker på musen uden at der sker noget og prøver at trykke på nogle af knapperne på menuen til venstre i skærmbilledet.

X-spillene er ikke intuitive eller på nogen måde lette at komme ind i, men hvis man er istand til at overkommer den ennui der hurtigt indtræder ved mødet med en verden der i den grad ikke har brug for dig, er der store gevinster.

X-serien, og albion er ingen undtagelse, føles som et single player MMO og sammenligningen med Eve-Online ligger lige for. Meget af de grundlæggende præmisser for spillet er de samme: jumpgates der forbinder sektorer der alle indeholder er et antal stationer man kan lægge til ved. Stationerne er handelscentre og fabrikker der leverer råstoffer og varer til den pulserende økonomi der forbinder sektorerne i X-spillene. Det skaber en NPC økonomi der konstant kører rundt om spilleren og som man kan blande sig i hvis man har merkantile tendenser.

Du kan bygge dine egne rumstationer og skabe forsyningskæder der supplerer eller helt udkonkurrere NPC stationerne. Uanset om du vælger at bygge dine egne fabrikker, eller du hellere bare vil handle, kræver det massive investeringer i rumskibe. Hvis man vil rivaliserer med forne tiders Øst Indien Kompagnier kræver det mange typer rumskibe. Fragtskibe, transportskibe fås i alle størrelser og gørelser, men i en farlig galakse skal de selvfølgelig eskorteres og det job bliver gjort af korvetter, fregatter, destroyere og rumskibenes sine qua non, massive hangarskibe med op til hundrede jagere ombord. Alt i alt er X-spillene, og Albion er ikke anderledes i den henseende, en dyb brønd af muligheder.

Grafikken i X-spillene har altid været ekstrem flot men med Albion kan det ses at den grundlæggende engine er nogle år gammel. Screenshots er stadig flotte og helt på niveau med for eksempel Eve-Online, i nogle tilfælde faktisk bedre, men man savner efterhånden en lidt mere granulering, lidt flere detaljer i skibene. Skibene står som en slags lærreder med mange flotte detaljer, og for nogle år siden da X-Terran Conflict udkom var det imponerende, men i dag virker de lidt livløse. Udover kanontårne og dørene på hangerskibene, er der ingenting der bevæger sig på de massive og meget varierede platforme der jo altid er, undskyld udtrykket, stjernerne i et rumspil.

Når skibene mødes i kamp er et skib en monolitisk størrelse med et antal 'shield' points og et antal 'armor' points. Spillet holder ikke øje med på hvilken side af skibet det tager skade, eller om enkelte kanontårne bliver taget ud af aktion. Dermed ikke sagt at kampene ikke har taktisk dybde. Der er et kæmpe katalog af missiler og andre futuristiske våben at vælge imellem når ens skibe skal udstykkes og de har alle fordele og ulemper der skal tages højde for.