Arvoch Alliance Anmeldelse

Har jeg ikke været her før?

Arvoch Alliance er en oldskool spacesim, som er lavet fra ende til anden af Starwraith, der dækker over en enkelt mand, Shawn Bower (læs vores nylige interview med ham her), der siden 1996 har udgivet spil, og som dermed er en af pionererne indenfor selvstændig udvikling og distribution af computerspil.

Her på Eurogamer anmelder vi alle spil efter samme titals skala, og det fungerer normalt fint. Men man må spørge sig selv, om det overhovedet er passende at anmelde et spil som Skyrim, der har haft hundredvis af folk med i udviklingen og kostet millioner af kroner, og så Arvoch Alliance, der er lavet af en enkelt mand over et års tid, med samme karakterskala. Det er indie-spillet mod de internationale AAA studier. Starwraith mod Bethesda. Svaret er ja. Selvom Arvoch Alliance kun koster halvdelen af Skyrim, står kampen om kundernes penge langs en front, der udkæmpes mellem genkendeligheden, kendte formater og høj produktionskvalitet på den ene side, mod innovation, kreativitet og uforudsigelighed på den anden side. Det er tidens mantra, at innovation og kreativitet sagtens kan tage kampen op mod AAA studiernes monolitiske, men solide, udviklingskurve. Hvordan klarer et spil som Arvoch Alliance sig så i den kamp?

Baggrunden for spillet er ti års udvikling på den engine, der har ligget bag Bower's spil, siden det originale Star Wraith udkom i 2000. Siden er der kommet elleve spil. Spillene har forgrenet sig i to retninger: en retning med Evochron Mercenary, der er 'dig imod verdenen' sandkassespil i Elite-traditionen med gameplay, der indeholder handel, pirater og dusørjægere med en stor galakse, der kan udforskes både i single player og en slags multiplayer, og en anden retning med Arvoch Alliance-spillene, der lægger sig op af Wing Commanders linære, missionsbaserede eskadrille gameplay. Hvor man i begge spil flyver en 'fighter', er man i Evochron en lone ranger-type mod verden, mens man i Arvoch Alliance er en slags chef for op til en håndfuld eskadriller à 4 fighter rumskibe, der sættes ind i tredive missioner af stigende sværhedsgrad.

1
Cockpittet er det samme i alle jagerfly uanset type, men det er fuldt 3DO med Track IR.

Skibene flyves fra cockpittet af jagerne. Indefra kan man ikke se forskel på jagerne, men de har forskellige karakteristika i form af panser, skjold og missil hardpoints. De kan flyves på to måder. Den ene måde flyver de tilnærmelsesvis som i Wing Commander, altså som en traditionel flyver, der flyver i den retning den peger, og i den anden måde, der skal bruges ofte i Arvoch, flyver den efter de newtonianske principper, der dikterer, at fighteren kan flyve i en anden retning end den, man peger imod. Flyveoplevelsen virker umiddelbar meget lækker, meget Babylon 5-agtigt, og man har altid en god fornemmelse af tyngde og momentum i rumskibene. Kombineret med Track IR er flyvningen i sig selv til tider en flot oplevelse.

Missionerne har som sagt stigende sværhedsgrad, og her skal man ikke forestille sig en blid jysk bakke, men snarere en Mount Kilimanjaro opstigning uden iltflaske. De første par missioner starter blidt, men allerede fra tredje mission ramte jeg en granitmur af Vonari skibe, der blev ved og ved med at komme. Det var fra første færd lige ud af landevejen, i hvert fald ikke subtilt, og manglen på taktisk eller strategisk overblik gjorde det umuligt at skabe sig et overblik over kampene. Det er muligvis meningen, at man vil dykke spilleren ned i kamptummel fra starten, men effekten er mere som at drukne. Våben og missiler fungerer på samme måde, som de har fungeret i spacesims de sidste tyve år. Den relative mangel på feedback fra egne skibe eller fra kontrolrummet på hangarskibet og det faktum, at der mangler et kort, der kunne give et overblik over situationen, reducerer spillet til et hack'n'slash dogfight-spil uden nævneværdige strategisk eller operationelle elementer.