1916 - Der Unbekannte Krieg var nok det mest iøjenfaldende af årets spil fra DADIU - Det Danske Akademi for Digital Interaktiv Underholdning (Phew!). Derfor er det heller ikke overraskende, at det er det af de syv eksamensproduktioner, der nu ser ud til at blive videreudviklet til et fuldbefarent spil.

Med en blanding af klaustrofobiske skyttegrave og løsgående dinosaurer, kan man ikke ligefrem sige at det falder inden for de mest konventionelle rammer for spilmediet. Det er noget mere i den kunstneriske retning end ellers. Måske endda mere end ligeledes danske Limbo, der eller blev rost for netop at udnytte spillet som kunstform.

Vi har snakket med Peter Thomsen, CEO for aalborgensiske macbody games, der har sat sig for at videreudvikle spillet fra studieproduktion til kommerciel titel. Faktisk er Peter ikke en del af det originale team bag spillet. Men efter at have prøvet spillet og set andre spilleres reaktioner på det, satte han sig for at dette var spillet der skulle være Macbody Games første udgivelse.

Fra studieprojekt til kommerciel produktion

"Jeg så det og så interessen for det og hvordan det var skruet sammen, og blev meget, meget interesseret i det og tænkte 'det skal da udvikles'", som han selv formulerer det.

2
Skrigende kanonkugle anyone?

Men hvorfor har det taget så lang tid fra studie-projektet blev afsluttet i marts, til man har sat en videreudvikling af det til fuldt spil i gang?

"DADIU-holdet som sådan mente jo ellers egentlig at det var færdigt, og de blev spredt for alle vinde. De havde jo lavet et kunstværk som havde det det havde", forklarer Peter. "Jeg så jo så at der var en reaktion på det her. Der var folk der reagerede følelsesmæssigt på, hvad de oplevede i spillet. Hvis jeg gik ind på Kongregate og så kommentarerne kunne jeg se, at folk havde skrevet ting som 'This shit creeps me out' og 'Wow. How weird is this?'. Og det er jo en gave at få"

"Dem der kommenterer på det, det er jo ikke fordi de kan li' det. Nej, de elsker det. Det er meget, meget stærke følelsesmæssige reaktioner der er på det. Og det synes jeg er fantastisk, for det er jo netop det vi kan i Danmark. Vi kan ikke konkurrere på production values, og vi har ikke 300 mand der kan sidde og arbejde i jeg ved ikke hvor mange år og så lave et AAA-spil. Men vi kan måske have en bedre idé."

"Det er det vi skal gøre her i Danmark, hvis vi skal lave noget, der skal have nogen som helst chance for at konkurrere mod andre. Med Canada, med Japan, med USA og med England. Vi kommer aldrig til at have kapitalen og ressourcerne. Altså IO er jo ikke dansk længere, det er jo japansk. Vi kommer ikke til at have ressourcerne til at konkurrere mod dem. "

1
En udbombet kirke er en af de nye locations der er planlagt i den udvidede udgave af spillet

The A-Team

Peter indrømmer at det ikke er 100% det samme team der er i gang nu, som arbejdede på det oprindelige spil. "Vi lider lidt under at spillets instruktør, David Adler, som også er hovedmanden bag den der dybere psykologi, som rent faktisk er i spillet, han stadigvæk er fanget på filmskolen. Men ellers har vi spildesigneren med og vi har projektlederen […] og Lead Artisten er med som konsulent. "

Men instruktøren David Adler (Som Peter gerne vil citeres for at kalde et 'geni') er trods sin indespærring på Filmskolen stadig væk dybt involveret i projektet. "Det her er Davids vision!", udbryder Peter, da jeg spørger om instruktøren så stadigvæk er tilknyttet projektet. "Det her virker ikke hvis vi kommer med vores vision og vores forestillinger omkring det. Det prøvede jeg på i starten […] men det der virkede ved spillet, det var jo netop at det var så personligt og så kantet og samspillet mellem David og game designeren, visual lead og sound designeren. Det var himmelråbende fantastisk. De fangede bare hinanden"

About the author

Jesper Krogh Kristiansen

Jesper Krogh Kristiansen

Skribent

Jesper kan sit indie udenad. Men det gør ham ikke for stolt til også at straffe kloner på stribe i de brede genrer. Jesper elsker hård metal og lange gåture i Cloakwood - og så har Jesper en gal klæbehjerne og er i øvrigt Nørrebros eneste skæggede ninja. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Flere artikler af Jesper Krogh Kristiansen

Kommentarer (5)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Dansk studieprojekt bliver til download-titel

DADIU-spillet "1916 - Der Unbekannte Krieg" på vej.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce