Tilbage i videospillenes relativt spæde begyndelse, var det ikke en dans på roser at nå til sidste bane. Arkademaskiner, der var tidernes mest avancerede konsoller, havde spil, der var designet til at hive mønt efter mønt ud af spillerne, og havde sværhedsgraden sat derefter. Maskinerne hjemme under stuealteret kørte ikke på samme økonomiske model, og brugte i stedet højere sværhedsgrader til at få spillene til at vare længere. Tag et spil som X-Men arkade-spillet, der kan hives ned via PSN eller Xbox Live. Dengang det stod ude i arkadehallerne med sin imponerende statur og plads til seks samtidige spillere, åd spillet mønt efter mønt, men hjemme i stuen hvor der ikke er noget møntindkast, og uendelige muligheder for at fortsætte, er en del af spillets charme forsvundet. Tendensen med at skabe svære spil er samtidigt forsvundet henover de sidste par år, og fokus på at ramme mainstream-publikummet er blevet stærkere, for det er tilsyneladende dér pengene ligger… eller, sådan er det for det meste i vesten. Ser man på Japan, så lever de høje sværhedsgrader stadig i bedste velgående, herunder i de aparte bulletshooters, hvor high-score og indlæring af skudmønstre er en disciplin af zen-lignende proportioner.

I 2009 udgav japanske From Software Demon's Souls, en spirituel fortsættelse til Kings Field-spillene, som vi ikke har stiftet store bekendtskaber med herhjemme. Demon's Souls kombinerede moderne maskinkraft med gamle tiders sværhedsgrader. Det var kompromisløst og straffede spilleren nådesløst, men primært for spillerens egne fejltagelser. Om det var en form for kærlighed til korporlig afstraffelse eller bare nostalgisk kærlighed til højere sværhedsgrader, lader vi være usagt, men Demon's Souls blev godt modtaget på vores breddegrader, trods den noget hårdhudede håndtering af spillerne. Dark Souls er den spirituelle fortsættelse til Demon's Souls, efter at From Software på en eller anden måde er kommet i uføre med Sony. Sony sidder med rettighederne til navnet og har planer om at lave deres eget Demon's Souls 2, mens From Software har måtte efterlade navnet og bygge en ny franchise op. Ikke desto mindre er Dark Souls ikke langt fra udgangspunktet, og kan i alle henseender godt betragtes som den reelle fortsættelse til Demon's Souls. Der er forskelle på de to spil, men den ydmyghed man føler i Dark Souls, når en 6 meter høj dæmon for tiende gang udraderer en og tager ens surt, sammensparede sjæle fra en, svarer meget godt til fornemmelsen man fik når det samme skete i den spirituelle forgænger.

Dark Souls finder sted i et mørk fantasy-verden med dæmoner, levende døde og flammende, magiske sværd. Faktisk så mørk en verden at du selv er en af de levende døde. Som udgangspunkt spiller du et vandrende lig, velsignet med forstand i sådan en grad, at du kan fungere normalt. Der kan vælges mellem en lille håndfuld forskellige klasser, lige fra ridder til troldmand eller tyv, men grundlæggende er forskellen ikke voldsomt stor, da kun udstyr og grundkarakteristika er forskellige. Herfra er der nemlig frit valg på alle hylder, når der gælder figurudvikling, og selvom du fra starten vælger en ridder i tungt, skinnende panser, så kan man sagtens bruge ham som magislyngende troldkarl efterfølgende. Nogle har flere åbenlyse fordele end andre, og her viser spillet sit første nådesløse træk. Du får på ingen måde hjælp fra Dark Souls til noget som helst. Vi skal ikke kunne sige om der er mere hjælp at hente i manualen til det fulde spil, men den tomme æske, der som regel følger med et anmeldereksemplar stirrede bare tomt tilbage, da vi 15 minutter inde i spillet, forsøgte at huske den korte besked 10 minutter tidligere, der beskrev hvordan man hoppede. Der er ingen hjælp at hente i spillets menuer, og Google måtte tages til hjælp. Det er i sig selv et luksusproblem, men afspejler udmærket en dybere mentalitet. Det er svært ikke at søge hjælp og informationer på nettet omkring spillet, for der gives heller ikke ved dørene i resten af spillet. Bosskampe, områder, ja selv næste skridt er ikke altid til at gennemskue, og det er tit fristende eller måske endda nødvendigt at søge hjælp til at finde næste del af eventyret. Ligeledes kan det også føles en smule billigt at spille visse områder igen og igen for at samle mængder af sjæle, spillets absolut vigtigeste valuta, til at købe våben eller opgradere sin figur med. Men alt dette er bare en del af spillets præmisser. Bliv slået til jorden og søg hjælp hos andre. Lær af dine fejl. Tag en anden rute. Saml kræfter, bliv stærkere og vend tilbage senere, og prøv igen.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Twitch fortsætter sin Dark Souls-triumf

De berygtede Bell Gargoyles er nu nedlagt

Fan gør Dark Souls til den rene tortur

Fordi spillet ikke var svært nok i forvejen

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce