Opråb! - I anledning af valgdagen

Eurogamer.dk tager bladet fra munden.

Vækst - Alle snakker om det, men ærlig talt ser det ud som om, det er de færreste af de politiske partier, der har et bud på, hvorfra den vækst skal komme, som skal trække os ud af det økonomiske hængedynd.

I anledning af valgdagen har vi besluttet os for at komme med vores egen, fuldstændigt apolitiske, anbefaling til den nye kommende regering. Hvad end den ender med at blive rød eller blå. For ligegyldig hvilken partifarve den har, så håber vi at den vil lytte til fornuft.

For der er et klart bud på en vækstmotor, som indtil videre er blevet ignoreret totalt i valgkampen. Computerspil, taget seriøst og støttet korrekt, er netop et af de områder, hvor vi kunne hente vækst i fremtiden. Ikke som et kulturstøtte-område, men som et erhvervsstøtte-område.

I dag figurerer computerspil primært under Filminstituttet. Men den danske filmbranche i dag er en primært national, og for det meste underskudsgivende, branche, som støttes ud fra kunstneriske kvaliteter og et håb om at profilere Danmark kulturelt i udlandet.

Computerspil skal i mine øjne ikke opfattes sådan. For det bærer på et enormt erhvervsmæssigt og økonomisk potentiale, som aldrig vil kunne realiseres gennem klassisk kulturstøtte.

Der er fire grunde til, at computerspils-branchen bør være en del af en kommende vækststrategi.

For det første har spilbranchen i Danmark bevist, at den er konkurrencedygtig overfor udenlandske rivaler. I dag er 2/3 af omsætningen eksport og spilbranchen en af de kreative industrier, der giver det største eksportudbytte af finansiel støtte. Hvis man kigger på Filminstituttets tal, har spilbranchen genereret ca. 35 kr. i eksportindtægter pr. støttekrone. Til sammenligning ligger filmbranchen på ca. 50 ører.

For det andet udviser computerspilbranchen en enorm vækst. Således har halvdelen af de danske computerspilsproducenter oplevet stigende omsætning, og over 60% stigende indtjening i et ellers så økonomisk sort år som 2010.

1
Der er lige nu et unik mulighed for at den danske spilbranche kan udvide i hælene på den digitale revolution.

For det tredje er kreative industrier, som computerspilbranchen er en del af, identificeret som et af de erhvervsområder med størst vækstpotentiale. På verdensplan har de kreative industrier lige nu større vækst end eksempelvis biotek og grøn teknologi.

For det fjerde står spilbranchen midt i et paradigmeskift, hvor vi siger farvel til fysiske medier og goddag til digitale downloads og salg direkte til spilleren. Dermed er der en unik chance for Danmark, for at kunne være på forkant med udviklingen og udnytte de nye muligheder, der åbner sig i spilbranchen lige nu.

Men spilbranchen er sårbar i øjeblikket. Bortset fra IO, der i øvrigt har deres egne problemer at slås med efter middelmådige slagstal, består det meste af den danske spilbranche af startups. I løbet af 2010 følte 80% af lederne i danske spilfirmaer at de var økonomisk truet. Langt højere end tallet var for de beslægtede film- og tv-brancher.

Det er derfor at den danske spilbranche har brug for erhvervsstørre. Fordi den stadig er ung og meget sårbar. Hvis man bare lader stå til, risikerer man at det frugtbare miljø der er i startup-laget i dag er væk om 5 år, når det nye digitale download-marked er blevet professionaliseret. Med støtte har vi en chance for, at være nogen af dem der driver professionaliseringen, og står tilbage når støvet har lagt sig.

Det er derfor, jeg håber, at en kommende regering, rød eller blå, indser værdien af spilbranchen som vækstmotor og støtter den ud fra det kriterium. Som erhvervsstøtte til hele branchen fremfor kulturel støtte til enkeltprojekter. Som en investering i Danmark og fremtiden, der på sigt har et enormt potentiale.

Jesper Krogh Kristiansen - Skribent på Eurogamer.dk

Tallene i indlægget stammer fra:

Kreativitet er vejen til Dansk Vækst - Kommunernes landsforening, BrancheBarometer for Danske Indholdsproducenter - Entertainment Cph., Danske Indholdsproducenter - Entertainment Cph.

Jump to comments (4)

About the author

Jesper Krogh Kristiansen

Jesper Krogh Kristiansen

Skribent

Jesper kan sit indie udenad. Men det gør ham ikke for stolt til også at straffe kloner på stribe i de brede genrer. Jesper elsker hård metal og lange gåture i Cloakwood - og så har Jesper en gal klæbehjerne og er i øvrigt Nørrebros eneste skæggede ninja. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading