Der er kun fire år til, at hoverboardet fra Back to the Future: Part II burde være en realitet, hvis fremtidsvisionen i Robert Zemeckis filmhit fra 1989 skal holde stik. 12 år længere fremme ligger der en langt mere dyster fremtid og venter på menneskeheden, hvis man forventer at handlingen i Deus Ex: Human Revolution skal gå hen og blive til virkelighed. Her er svævende skateboards, hvis de da overhovedet eksisterer i det dystopiske verdensbilllede, en meget lille del af hverdagen, der er præget af menneskets trang til at overtrumfe den langsommelige, naturlige udvikling, Charles Darwin beskrev i Arternes Oprindelse i 1859.

I 2027 er det seneste nye augmenterede mennesker; Kød og blod der, sammen med mekanik, danner grundlag for et menneskeskabt syvmileskridt op ad evolutionens rangstige er den nye modedille. For nogen er et nyt sæt augmenterede ben en velsignelse og en vej tilbage til en plads på arbejdsmarkedet, mens det for andre er et statussymbol at have opgraderet til den seneste udgave af iVanity eller tilsvarende, forkromede forbedringer. Med augmentationerne følger der dog også skyggesider, herunder psykologisk afhængighed og jævnlige doser med et svinedyrt kemikalie, der sørger for at kroppen ikke afstøder de fremmede kropsdele. Det har medført mangel på kemikaliet, der derfor handles på det sorte marked med tilsvarende høje priser, hvilket har skubbet kriminaliteten i vejret.

6
Du spiller som den halv-hotte Adam Jensen, sikkerhedschef for Sarif Industries, der pludselig kommer under angreb (det er Adam til højre).

Vi befinder os i Detroit, en af USAs tidligere storslåede industribyer, der efter en landsdækkende krise er på vej ud af mørket igen, med fokus på boomet indenfor menneskemodifikation. Her ligger Sarif Industries, drevet af den karismatiske David Sarif, og leverandør af våben og modifikationer til blandt andet det amerikanske militær.

Deus Ex: Human Revolution starter i kælderen under Sarif Industries, hvor firmaets sikkerhedschef og spillets hovedperson, Adam Jensen, pludselig bliver kastet ind i en organiseret angreb fra en fremmed organisation. Under angrebet, bliver Adam såret og efterladt på grænsen til at dø, men genopbygges, nærmest fra bunden, og står seks måneder senere tilbage i lobbyen hos Sarif Industries, nu mere maskine end menneske, og med en masse ubesvarede spørgsmål.

Deus Ex: Human Revolution går først rigtigt i gang her, og kan bedst betegnes som en intelligent First Person Shooter. Med intelligent mener vi, at Human Revolution ikke bare skal spilles med aftrækkeren i bund, men at der ligger en masse omtanke i at bygge Adam op i løbet af spillet - via et system, der langsomt booter op for de nye funktioner, der skjuler sig i hans augmenterede krop. Spillestilen dikteres af spilleren selv: Vil man fokusere på ildkamp og råstyrke, kan Adam opgraderes til at være en modstandsdygtig bunke elektronik, der kan løfte de tungeste ting, slå sig gennem vægge og håndtere våben med så stor kaliber, at Dirty Harry ville synes det var urimeligt.

I den anden ende af skalaen kan man bygge en Adam, der er i stand til at hacke sig gennem alt hvad spillet kan byde på, hvilket giver adgang til ellers aflåste områder, kontrol over computerstyrede maskinkanoner og meget andet i den dur. Alternativt kan der balanceres mellem de to, hvilket giver en Adam, der kan springe fra hustag til hustag, slæbe på flere våben og se gennem vægge. Systemet er ikke udpræget dybt, men der er plads til at man kan spille Human Revolution som man har lyst til - noget der ikke ses i ret mange spil i disse dage.