Boulder Dash XL

Old XooL.

Ah, nostalgi. Vi mødes igen. Denne gang over Boulder Dash XL, der er den 17. version af spillet, hvis man tæller alle platforme gennem tiderne med. Men jeg ved godt hvad klokken er slået. For de fleste er nostalgi mindet om noget godt, der skete for alt for længe siden, men ikke for undertegnede. Den bitre lektie er lært – nostalgi er i større grad et udtryk for hvordan tid kan tegne et rosenrødt billede af det der var engang – et billede der aldrig helt kan leve op til virkeligheden. Og lige netop denne bagside af medaljen hører Boulder Dash XL under.

Det er mere end et kvart århundrede siden det første Boulder Dash udkom. Platformen var dengang blandt andet Atari, og herhjemme har serien især været populær på Commodore 64 i slut-firserne. Med Boulder Dash XL træder serien sine første skridt på Xbox Live til den nette sum af 800 Microsoft-point.

1
Hver bane er sit helt eget puslespil, og består af tunneler med strategisk placerede sten, fjender og lignende forhindringer, der alle skal gøre det sværere at få rovet med til udgangen.

Helten i Boulder Dash XL er stadig Rockford, men denne gang i robotform og med sin lige så mekaniske livspartner Crystal. Forskellen er dog udelukkende kosmetisk og målet på hver eneste bane er ligetil: Saml diamanter nok til at åbne udgangen, og kom videre til næste bane. Udfordringen ligger i at få alle diamanterne med sig – det er ikke nødvendigt, men opfordringen til at gøre det skinner igennem i spillets grunddesign, der alt andet lige stammer fra dengang spil var svære, og high scores var noget, der var værd at samle på. Hver bane er sit helt eget puslespil, og består af tunneler med strategisk placerede sten, fjender og lignende forhindringer, der alle skal gøre det sværere at få rovet med til udgangen. Tit skal der planlægges fremad, for den forkerte rute kan blokere udgangen eller vigtige diamanter, og da hver eneste bane i standard-moden er på tid, vil nogle bane skulle spilles flere gange, for at få mønsteret ind under huden.

Der er hundredevis af baner og sjove tiltag som Puzzle mode, der har godt 25 baners kreativ tænkning, og som en ekstra bonus indeholder Boulder Dash XL en retro-mode, der gengiver en gammel version af spillet – komplet med grafik og lyde. Det er en tur tilbage til børneværelset eller ungdomsklubben i 80’erne, hvor de grå-brune farver stod uskarpe og pixelerede frem på de alt for små skærme. Det er en god tur ned af mindernes boulevard, men samtidigt også et vidnesbyrd på at nostalgien slører den egentlige oplevelse. Boulder Dash XL er ikke et dårligt spil, men det er tydeligt at mærke at hele idéen er noget der er udtænkt for mange, mange år siden. Der er mange spil, der byder på sjovere og mere varierede hovedbrud, så Boulder Dash XL henvender sig primært til dem, der tonsede rundt i mørke minegange og flåede diamanter ud af væggene. Unge mennesker i dag har Minecraft til den slags fjollerier.

6 /10