Hvad forbinder du med StarCraft-serien?

Et forsigtigt bud ville være multiplayer. Singleplayerkampagnen bliver alt andet lige overskygget af den konkurrenceprægede onlinedel, og når man som spilpublikation udsættes for en fremvisning, der udelukkende handler om singleplayer, aftvinger det ét spørgsmål: hvor vigtig er hele StarCraft-universet egentlig for den gennemsnitlige spiller?

'Ekstremt vigtigt,' indleder Dustin Browder, der er en af de førende designere bag StarCraft II. 'Jeg skal fortælle jer hvorfor: jeg tror størstedelen af pressen skriver om multiplayerdelen, fordi de tror, at deres læsere allerhelst vil læse om den. Men jeg ved til gengæld, at de fleste spillere holder sig til at spille kampagnen og slet ikke kaster sig ud i multiplayer. Der er et stort mismatch mellem hvad vi på den ene side snakker om, og hvad vi på den anden side gør, når spillet udkommer. En kæmpe procentdel af vores spillere er kun interesseret i kampagnen.'

En stor procentdel, spørger vi? 'Jeg kan ikke komme med de præcise tal sådan lige her og nu, men jeg ved, at langt over 80% kommer et godt stykke ind i kampagnen.'. Senere uddyber han sin påstand med, at selvom han ikke kender de præcise tal for hvor mange, der kun har spillet Wings of Libertys singleplayerkampagne, eller hvor mange, der springer ud i multiplayer, er pointen alligevel klar: opfattelsen af, at StarCraft kun er en multiplayeroplevelse, er fejlagtig. For det tavse flertal er kampagnen en stor del af oplevelsen.

StarCraft II: Heart of the Swarm, der er det andet af i alt tre planlagte StarCraft II-spil, giver meget mere mening i denne kontekst. Overgangen fra Terran til Zerg som de centrale hovedpersoner betyder enorm forandring for kampagnen: nu er det et RTS bygget op omkring heltefigurer. Strategiseriens stjerne, Sarah Kerrigan, blandt venner kendt som Queen of Blades, blandt andre venner som lederen af Zerg, er den altoverskyggende hovedperson i hele Heart of the Swarm.

1
Det virker godt nok lidt underligt, at Zerg-dronningens våben er en Terran granatkaster, men det har vi ikke tænkt os at afsløre for hende.

Der er tale om massive forandringer. Man kunne beskrive skiftet ud fra den synsvinkel, som heltefigurerne har betydet for andre RTS-titler såsom Defense of the Ancients eller Heroes of Newert, men det ville ikke være helt retfærdigt. Forandringerne kommer kun på banen, fordi HotS nu kan koncentrere sig fuldt ud om hovedpersonen, i og med at delopgaven fra Wings of Liberty er færdiggjort. Frem for at skulle bijobbe med at introducere multiplayermekanismerne i singleplayer, har udviklerne kunnet koncentrere sig fuldt ud om historien.

Kerrigan er derfor anderledes end Jim Raynor, der i Wings of Liberty kunne tillade sig meget, og samtidig havde en Battle Cruiser til at bakke sine argumenter op. I Kerrigans tilfælde er både Protoss- og Terran-holdene på nakken af hende, mens hun samtidig er blandt de mest magtfulde skabninger i hele universet. Som Raynor skulle du hoppe fra planet til planet alt efter hvor investeringen bedst kunne betale sig. Som Kerrigan er din primære opgave at indtage planeter systematisk, uagtet hvad det må betyde af dødsfald.

About the author

Rich Stanton

Rich Stanton

Contributor

Rich Stanton has been writing for Eurogamer since 2011, and also contributes to places like Edge, Nintendo Gamer, and PC Gamer. He lives in Bath, and is Terran for life.