Il-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

Med næsen i sky.

Vil du have en Martini uden oliven og med alt for meget sprut i? Eller et samlesæt til verdens lækreste racerbil - der desværre er blevet samlet inde i stuen? Bilen står og glimter, men den kan ikke køre nogen steder. Motoren brummer og vræler på den helt rigtige måde, men hvad skal man med den? Det er for vildt... metaforen kan fortsætte. Jeg kan sparke dæk, men ikke se dem rulle. Jeg kan løfte motorhjelmen og beundre motoren, men den kommer aldrig til at yde sit fulde potentiale...

Il-2 Sturmovik: Cliffs of Dover er, uden overdrivelse, den flysimulator, simfans som helhed har set mest frem til de sidste 10 år. Emnet, Anden Verdenskrig, er en sikker vinder blandt simmere. Selvom DCS: A-10 efter min mening er den bedste flysimulator, der nogensinde er lavet til hjemmecomputere, er den moderne verden med jetfly, satellitter, GPS og laserstyrede bomber absolut ikke alles kop te. Il-2 COD træder ind på scenen med det flottest mulige CV i hånden. Maddox Games bygger nemlig videre på det ti år gamle Il-2 Sturmovik, der stadig den dag i dag bliver moddet og spillet online dagligt af tusindvis af virtuelle piloter. Maddox har altid været kendt for at lave flysimulatorer med mange forskellige fly i, og ikke 'studysims' som DCS-serien. Maddox står for simulatorer, der teknisk set er gode, men også simulatorer der ikke er meget andet end simulatorer. Og det samme er tilfældet med COD. Der er ikke brugt energi på overflødigheder. Det er ren og skinnende ingeniørkunst.

1
Træningsflyvning over LeHavre.

Il-2 COD er første del af en pakke, der nok skal blive bygget videre på i årene, der kommer. Det, man får lige nu, er 18 fly, der er modelleret i høj detaljegrad, et flot landskab over området mellem Nordfrankrig, den Engelske Kanal og Sydengland, en missionseditor, der desværre er umulig at bruge for novicer (ingen hjælp i manualen), tre-fire multiplayerkort, man kan lave online dogfights over, 30 singleplayer dogfight-scenarier, der til forveksling ligner hinanden og to 'kampagner', der i virkeligheden er 10-15 singleplayer scenarier, der skal spilles i rækkefølge uden sammenhæng.

Listen over fly, der kan flyves, dækker de fleste fly, der deltog i Battle of Britain. Det vil blandt andet sige Spitfire og Hurricane varianter, to forskellige Messerschmidt 109'ere og forskellige bombefly fra begge sider. Derudover er der nogle fly, som kun AI'en kan flyve.

Alligevel føles Il-2 som en 'study sim', altså en simulator der koncentrerer sig om at illustrere et enkelt fly i høj detaljegrad. Alle flyverne er genskabt i manisk detaljegrad. Alle cockpits er i fuld 3D, med 6DOF for dem af os med TrackIR, og i bombeflyene kan man spille alt fra pilot til en af de mange maskingeværskytter. Motorerne i de gamle maskiner er temperamentsfulde og en stor del af udfordringen i spillet. Den nye 'damage' model er utrolig granuleret og betyder, at to dogfights sjældent giver samme resultat. Fly eksploderer ikke længere 'bare' i en stor ildkugle. Nu er det muligt at skyde hydraulikken i stykker, skabe store eller små huller i kaburatoren, skære et kabel over i en vinge og så videre. Det giver variation i kampene.

2
Cockpit i en JU-88.

Landskabet er også flot. Der er flere grafiske detaljer i det end i tidligere flysimulatorer og her, efter to måneders opdateringer, er det endelig muligt at flyve over det uden, at spillet hakker.

Ja, Il-2 Cliffs of Dover er flot, det er en teknisk triumf, det flyver som en drøm. Men for pokker hvor er det kedeligt.

Lad mig gentage: Il-2 er formfuldendt og sikkert fremtidssikret og klar til alle mulige udvidelsespakker og ekspansions, men lige nu er det simpelthen kedeligt. Der er som sagt to kampagner, en tysk og en engelsk. Hver består af omkring 10-15 singleplayer missioner, der bare skal spilles i rækkefølge fuldstændig uden kontinuitet. Alle missionerne minder til forveksling om hinanden, bombefly bomber et eller andet, jagerfly indhenter dem, furball opstår.

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (0)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading