Portal 2

På den anden side.

Singleplayerdelen i denne anmeldelse af Portal 2 er beskrevet af Jacob Herold Nielsen, mens afsnittet om multiplayer er beskrevet af Morten H. Bindslev Rasmussen, som også har taget billederne i galleriet på side 1. Begge spillere har gennemført singleplayerdelen uafhængigt efter gårsdagens udgivelse. /Red.

-

Der er ikke mange firmaer i verden, der kan gøre spiludgivelse til en leg. Valve Software, udvikleren af Half-Life-spillene, og bagmændene bag Steam, den absolut allermest populære platform for digital underholdning er et af de få firmaer, der kan. For få uger siden udgav de et bundle med indie-spil via Steam, og med det begyndte en af de største digitale skattejagter nogensinde. For indiespillene var ikke bare tilfældigt sammensat – skjult i spillene var der nemlig små ledetråde til et såkaldt Alternate Reality Game – et ARG, der frem til for to dage siden har fået tusindvis af gamere til at lede efter rodfrugter og ledetråde til at finde disse.

Spillet var et led af GLaDOS@Home, en parodi på det populære Folding@Home, og spillerne bidrog alle til en tidligere reboot (og dermed tidligere udgivelse af Portal 2) af den sammenbidte kunstige intelligens fra det første Portal. Hver eneste spil der kørte under perioden bidrog til reboot'en, og det samme gjorde de indsamlede kartofler. Som en ekstra bonus fik dem, der opnåede at samle de 36 kartofler en gratis udgave af den komplette Valve-pakke, med alt Half-Life, begge Portal-spil og alt det løse, der ellers er lavet af Valve Software over de sidste mange år.

Men det skal ikke handle om kartoffelhypning det hele. Portal 2 er den direkte fortsættelse fra det første spil, der udkom som en del af The Orange Box i 2007. Portal var en first person puzzler, der lod spilleren åbne portaler via en fiks kanon, og derved kunne finde vej gennem banerne. Det hele foregik i et højteknologisk laboratorium, hvor spilleren blev guidet igennem prøvelserne af GLaDOS, en kunstig intelligens, der havde ledt tusinder og atter tusinder i døden med løftet om kage.

Portal 2 er til at starte med ikke markant anderledes, og finder sted et stykke tid efter det første spil. Man er atter tilbage i rollen som testperson, og vækkes til live netop som det hele er ved at falde sammen om ørerne på Wheatley – en ny, og ikke så skarp kunstig intelligens, der tidligere har stået for en masse forfaldende arbejde rundt omkring i Aperture-laboratoriet. Som en af de sidste overlevende testpersoner slår man pjalterne sammen med Wheatley for at finde ud af det enorme laboratorie-kompleks en opgave, der ikke umiddelbart er helt så nem... og så siger vi ikke mere om det. Der er nemlig meget mere fokus på historien denne gang, og det ville være synd at afsløre for meget allerede nu.

Vi kan dog godt løfte lidt for sløret, og fortælle at man denne gang får lidt mere information om laboratoriet, og hvad det egentlig er der er foregået, samt en egentlig baggrund for hvordan det hele startede – og sammenlignet med det første spil, der fik spilleren til at stille en masse spørgsmål – så er det en væsentlig forbedring. Dialogen er utroligt velskrevet – selvom der reelt ikke er noget frem og tilbage mellem spilleren og Wheatley, så er der intet negativt at sige om hverken måden det er skrevet på eller de valgte stemmeskuespillere. Det er utroligt helstøbt, og understreger kun hvor stilsikker og erfaren en udvikler Valve Software er gået hen og blevet.