Hidetaka Miyazaki har gode nyheder til folk, der elskede Demon's Souls. Mere specifikt til de folk, der elskede spillets ubarmhjertige, hardcore attitude og den benhårde sværhedsgrad.

"Dark Souls bliver overhovedet ikke nemmere," siger han gennem en tolk ved konferencen Namco Bandais Ignite. "Vi fortsætter med at gøre spillet tilpas svært til, at spillere stadig kan få glæde af det. Forhåbentlig kan vi leve op til forventningerne fra hardcore fanskaren."

Det er dog også dårlige nyheder for de folk, der stadig kæmper med at overkomme den endeløse modgang i Miyazakis tidligere værk.

"Dette spil bliver faktisk endnu sværere," siger han. "Vi vil fortsætte med at udfordre spillerne og forhøje sværhedsgraden endnu mere."

"Grundkoncepterne bag spillet - succes og belønning, den tilfredshed man får af at besejre strabadserne - er de grundlæggende temaer. For at kunne give spillerne en større følelse af sejr og tilfredsstillelse, bliver jeg ganske enkelt nødt til at gøre spillet endnu sværere end Demon's Souls."

Det er noget af en afveksling at høre en udvikler tale om, hvordan hans nye spil giver fansene mere af det, de er vant til, frem for at spillet igen bliver til et reboot, eller at det kommer til at redefinere genren og sætte helt nye grænser for hvad, der er muligt.

Men sådan er Miyazakis stil. Da han talte ved pressekonferencen dagen før vores interview, virkede han stolt over at kunne meddele, at Dark Souls bliver udviklet af det samme hold, der arbejdede på Demon's Souls, og at spillet er baseret på de samme grundidéer.

1
Miyazaki fortæller, at han overvejer at indføre en tællefunktion, så du kan holde øje med hvor mange gange du er død. Smart.

Ligesom sin forgænger er Dark Souls et rollespil i tredje person, der foregår i en dyster, nedtrykkende verden. Ligesom der ikke er planer for at nedtone sværhedsgraden, har de heller tænkt sig at lette stemningen.

"Konceptet om en kold og mørk atmosfære har ikke ændret sig visuelt," forklarer Miyazaki. "Vi prøver på at udvide variationen i vores miljøer, men vi prøver også at bevare en fornemmelse af ubarmhjertighed i dem."

Så der er ingen skjulte Hello Kitty baner her? "Haha! Faktisk synes jeg, at flere af mine monstre er ret nuttede... en anden slags nuttet, men alligevel..."

Miyazaki fremviste flere af de nye miljøtyper under pressekonferencen. Der var blandt andet et sæt mosdækkede ruiner af et massivt slot, fuldendt med en næsten endeløs række af lange stengårde, brostenspassager, mørke hvælvinger og snoende vindeltrapper.

Dette område var et godt eksempel på, at dyster ikke også behøver at betyde grim; særligt skal nævnes en lang horisont dækket af ildevarslende skyer, hvor gyldne lysstråler yndefuldt brød igennem.

Derefter fulgte en dunkel skov domineret af mørkegrønne og gråblå toner. I området befandt sig en slags maskot-figur kendt som "Onionite", der bærer en tøndeagtigt og kurvet rustning - forestil dig Michelin-manden lavet ud af rustfrit stål.

Miyazaki forklarede, at der inde i rustningen befinder sig en vakker ungmø i stil med Samus Aran fra Metroid. Men hende fik vi ikke at se i demoen, og han har endnu ikke besluttet sig for, om det kommer til at ske i det endelige spil.

2
Magi bliver igen en del af spillet. Undervejs i demonstrationen viste Miyazaki, hvordan man kan kan lave sig om til stål for at modstå angreb.

Tempoet skiftede herefter over til omgivelser, Miyazaki beskrev som "et slags underjordisk helvede." Langt borte bag en kæmpe sø af lava stod der en samling enorme strukturer, der mest af alt mindede om de karakteristiske templer fra Sydøstasien. Bagved tårnede en rød stenvæg i mange lag sig uendeligt op i himlen. Spillerfiguren i dette scenarie bar en rustning, der var inspireret af samuraier med en ansigtsmaske og et kæmpe katana.

"Dette område er enormt farligt. Man brænder ihjel, hvis man træder ned i lavaen," siger Miyazaki. Og da hele vejen foran os stort set bestod af den allestedsnærværende lava, var det ikke lige til at se, hvordan vi egentlig kunne komme videre.

Det fik vi heller ikke et svar på. "Der er stadig et par bugs, så set fra en udviklers synspunkt er det lige så farligt," sagde Miyazaki, før han skiftede over til et nyt område.

Denne går under navnet Trap Road og finder også sted i et stort slot, men ud fra murværket og portene at bedømme var det en noget nyere bebyggelse. Interiøret er befolket af et virvar af fælder og forhindringer, som selv ville få Lara Croft til at tænke sig om én gang til.

About the author

Ellie Gibson

Ellie Gibson

Contributor

Ellie spent nearly a decade working at Eurogamer, specialising in hard-hitting executive interviews and nob jokes. These days she does a comedy show and podcast. She pops back now and again to write the odd article and steal our biscuits.

Flere artikler af Ellie Gibson