The Ball

Kugle nok.

'Rumle, rumle, rumle'. En kæmpe stenkugle buldrer ned igennem en smal gang i den underjordiske inka-by, mens den smadrer alt på sin vej. Potteskår og træspilnter står op i en sky, da den med et brag vælter gennem trædøren og knuser den sidste bropille, der holder den underjordiske togbane på plads, så broen med et suk opgiver ævred og med en klagen vælter bagover og knuses mod klippevæggen. Lyder det som en Indiana Jones-film? Det er det faktisk ikke. Det er derimod debutantspillet 'The Ball' fra de nystartede svenske udviklere Teotl Studios. Og den debut er de faktisk kommet ret fint fra.

Som spiller lander du i en ukendt arkæologs sko, netop som han udfører det, som man vel med rette kan kalde en 'Chilener', idet man her i spillets start bliver spærret inde dybt under jordens overflade. Snart støder man dog på spillets egentlige hovedrolleindehaver der, som titlen også antyder, er en stor massiv kugle. Den kan man som spiller enten skyde væk fra sig, eller trække hen imod sig ved hjælp af et magisk inka-instrument, og på den måde kan man manipulere den rundt i sine omgivelser med en vis grad af kontrol. Dette kombinerers så med fysikken i Unreal Engine, som tillader en at trille kuglen ned af ramper, rundt i sving, gennem huller og over fjender.

Spillet har helt klart sin hovedvægt på logiske puzzles, der skal løses ved hjælp af ens kuglerunde følgesvend. Der er forskellige typer knapper, magneter, ramper og døre, der skal trykkes, tændes, flyttes og åbnes, for at komme videre ind i den underjordiske verden. Det er så peppet op med enkelte actionsekvenser, hvor angribende zombielignende væsener skal kvases af den kære kugle, inden de når at sætte deres lange uvaskede negle i spilleren.

Leveldesignet og gåderne er ret velfungerende. Selvom det aldrig når helt op på 'Portal'-niveau. Dertil er der lidt for mange kedelige transportsekvenser, irriterende hoppe-sektioner og for få checkpoints. Men når det er sagt, så er selve gåderne som regel ret veldesignede og fungerer især godt i de sekvenser, hvor man adskilles fra sin bold og kun indirekte kan manipulere den igennem forhindringerne.

3
Et godt eksempel på de logiske puzzles man støder på i løbet af spillet.

Spiluniverser er generelt skruet ret godt sammen, og i det hele taget er der en rigtig fed stemning i spillet. De underjordiske huler udstråler en uhyggelig blanding af Indiana Jones, The Mummy og et stænk science fiction. Hele universet har skæbnesvanger tone, ikke mindst fordi bevidstheden om, at man er spærret inde mange tusinde meter under jordens overflade, forstærker fornemmelsen af at være fanget et rigtig grimt sted, hvor der kun er en mulig vej – fremad.

Dette understøttes af en faktisk ret imponerende grafik. Det er i hvert fald ikke her, at det afsløres, at vi har at gøre med et indie-spil frem for en AAA-titel. Man kan måske indvende, at der er lige lovligt meget genbrug af de samme elementer (mange af gangene ligner hinanden mistænkeligt meget), men jeg synes ikke, det er i en grad, så det for alvor stikker i øjnene. Og bortset fra det er det faktisk en ganske flot visuel oplevelse at gå på opdagelse i det underjordiske rige.

4
Efterhånden som man kommer længere i spillet, bliver arkitekturen og de ting, man støder på, mere og mere outrerede.

Gameplay og grafik krydres med fragmenter af historier, som man finder rundt omkring. De kommer med små antydninger af, at der på et tidspunkt er et eller andet, der er gåelt helt galt her i hulerne. Den klassiske med at rode med nogen kræfter, som ikke burde være rodet med. Men i dette tilfælde fungerer det, fordi fragmenterne for det første er skidegodt skrevet, og for det andet fordi det hjælper med at give en fornemmelse af, at der trods alt er mere på spil, end blot at trille rundt med en bold og løse gåder.

Spillet er, lidt overraskende, faktisk også versioneret til dansk. Jeg har en mistanke om, at den splashscreen, der under opstarten, gør opmærksom på, at spillet er støttet af Nordisk Råd nok bærer en del af skylden. Jeg gætter simpelthen på, at det har været et krav fra dem.

5
Og her hilser vi så på en af de fjender, man fra tid til anden skal kvase med sin kære kugle.

En dansk versionering er jo såre sympatisk, og lidt af et særsyn, men desværre er den i 'The Balls' tilfælde ikke rigtig vellykket. Man har åbenbart kun hyret en enkelt person til både at agere både hovedperson, fortæller og "mand der råber til dig oppe fra overfladen". Det ødelægger lidt indlevelsen. Derudover har jeg en slem mistanke om, at manden bag stemmen bare har fået en tekst i hånden, og så har fået besked på at læse derudaf. For han insisterer på at udtale "bold" som det engelske ord, der betyder dristig eller frygtløs, og ikke som det danske ord der betetgner en rund kugle. Så han har altså fået en oversat tekst, men udtaler nogle af ordene på engelsk – lidt kikset.

I sidste ende er de fejl, spillet har dog, ikke noget, der for alvor rykker ved opfattelsen af et solidt og vellavet spil. Det basale gameplay holder, og det er det vigtigste. Så hvis man var vild med 'Portal', kan 'The Ball' sagtens være spillet, der gør ventetiden udholdelig hen mod udgivelsen af 'Portal 2'. 'The Ball' rammer ikke helt samme kvalitetsniveau, men til en pris på kun 18 Euro på Steam, kan mindre bestemt også gøre det. Så er man til fysiske puzzles, er der ikke nogen undskydning for ikke at tage kuglen i hånden og dykke ned i den sydamerikanske underverden.

7 /10