Sengoku Basara: Samurai Heroes

Overdrevet af hævn.

I filmteori har man et begreb der hedder "Excess", hvilket lidt groft kan oversættes med overdrivelse. Det er når hovedpersonerne i John Woo film kaster sig sidelæns gennem luften mens de affyrer en pistol fra hver hånd, mens en flok duer letter i baggrunden. Det er når en hel luftbase ryger i luften med en eksplosion der ville gøre en atomprøvesprægning til skamme – og det er når en enkelt samuraikriger med en hysterisk kombination af vilde slag slår 20 modstandere til jorden i en sky af støv og lilla lys. Åh – forresten. Det sidste der var ikke en film, men et spil. Helt præcist Sengoku Basara: Samurai Heroes fra Capcom, som netop er udkommet til PS3 og Wii.

Og hvis der er et gennemgående tema i spillet, er det netop de fuldstændig overdrevne og vanvittige kampsekvenser. Spillets historie, æstetik og gameplay er klart bygget op omkring, at få de her kampe til at være så intense og vilde som muligt. Så det er bare med at mose knapperne ned, og komme i gang med huggeriet, for det er ikke usædvanligt at kan i løbet af en bane når om på den blodige side af 500 nedkæmpede modstandere.

1
Og ja, der er i den grad gang i lyseffekterne, når der hugges løs.

I bund og grund er der tale om et combobaseret 3-persons hack'n'slash. Tænk God of War med flere fjender, og et stænk mangahår og et lille drys strategi. Strategi-elementet består i, at de fleste baner er udstyret med en rækker baser, som man kan overtage fra fjenden. De vil så efter overtagelsen spawne venligtsindede med-samuraier. Men det er nu mest for syns skyld, for de er omtrent så anvendelige som terninger i forruden i et racer-spil. De futter lidt omkring og stikker lidt efter nogen af de fjendens fodtusser, men det er meget sjældent at de gør en reel forskel.

Men ellers virker det faktisk som om, at spillet har satset på det rigtige. For det ER fedt at mose igennem horder af fjender, mens man tamper på knapperne, i håb om at en combo-kæde ikke bliver brudt. At prøve at planlægge den vej man hugger gennem fjendens styrker, så man netop ender henne ved vagttårnet når det sidste slag i combos sættes in, så man kan fortsætte sin kill-streak. At blive belønnet med en stigende regn af guldmønter, pickups og kulørte eksplosioner af de dansende kadavere der kun bliver holdt oppe af en regn af hug fra ens sværd. Muhahaha – følelsen af magt er god og stor.

2
Frækt hår og råbende løfter om evig hævn. Jeps - det er bestemt et japansk spil.

Mellem de forskellige baner, er der også et simpelt men udmærket crafting-system, hvor man kan brygge lidt goodies sammen af de pickups som man har samlet op i løbet af kampen, eller fået som belønning for godt udført arbejde når banen gennemføres. Derudover er der mellem missionerne også plads til et tyndt lag RPG-fernis. Baseret på, hvor godt du har klaret dig tildeles du XP-point, og stiger løbende i level. Konsekvenserne er dog begænsede, idet dette udelukkende har betydning for health-barens størrelse og nogle begrænsede special-moves.

Med de intense kampe i højsædet, betyder det også at historien får en mere sekundær placering, så vi er endnu engang vidne til en højspændt drama, hvor der skriges løfter om evig blodhævn ud i en uendelighed, uden at det rigtig virker vedkommende. Men heldigvis kan man skippe cutscenes, så historien ikke kommer alt for meget i vejen. Men stadigvæk ville det da have været rart at have en eller anden fornemmelse af karakterernes begrundelse for at hugge sig igennem en halv hær.