ArmA II: British Armed Forces

Skyder med skarp accent.

British Armed Forces er en DLC-pakke, - et ekstra modul - til infanterikampsimulatoren ArmA II.

En status: Spillet udkom for et års tid siden (læs anmeldelse), vi er tre DLCer nede af vejen, og det holder stadig ubestridt pladsen som bedste FPS i kategorien 'hov, kan man skyde så langt med en sniper riffel?!'.

Det nye modul tilfører spillet britiske kamptropper, britiske køretøjer og en masse 'crikey' og kringlet, engelsk accent. Det er såmænd meget rart for en gangs skyld at høre noget andet end amerikansk 'twang' i computerspil, men måske overdriver de lidt på den gode måde. Der er også en ny minikampagne med fire missioner, en stribe single-missioner og bundlinien er, at det er Arma II-holdets bedste DLC til dato. Helt klart 50 kroner værd.

Pakken starter langsomt op med nogle banale patrulje-missioner og er ikke bange for at lægge passager ind, hvor der ikke sker så meget, men det hjælper faktisk på indlevelsen. Der er fokus på at bygge momentum i historien. Jeg synes vi er oppe på næsten samme fortælleniveau, man havde i enkelte missioner i det hedengangne Operation Flashpoint, men også kun næsten. Humoren er tvivlsom, men indslag som diskussionen med to tjekkiske læger, hvor en af de britiske soldater frækt spørger om deres fornavne er Budweiser og Pilsner, er morsom nok. Konklusion: Den bedste stribe kampagne-missioner i Arma-serien til dato. Der findes faktisk bedre narrative, brugerskabte kampagner, men de er rent teknisk ikke helt så velfungerende som de officielle missioner. For at få kampagne-missionerne til at hænge sammen, skal man kunne noget med 'scripting' - og det er totalt sort for undertegnede, men det siger selvfølgelig ikke så meget.

En ting ved jeg dog: At køretøjer er irriterende 'lette'. Selv 60 ton tunge kampvogne skøjter rundt som små ballerinaer, og hvis der er bælter på, kan alle køretøjer vende 180 grader på en tallerken og hurtigere end du kan nå at sige RPG-7. Hjulkøretøjerne har andre problemer. I mange af kampagne-missionerne er man chef for en gruppe soldater med to Jackal-biler (en slags seriøst pimpede Landrovere), og når man kører i konvoj med dem, er der alt for mange 'åhh NEJ'-øjeblikke fordi AI'en nogle gange ikke kan finde ud af at dreje om et hjørne. Nogle gange bliver man imponeret over den måde, de går i hull-down-position under kampene, men det sker for ofte, at man sidder med begge håndflader klistret til ansigtet over en AI der bakker ind i et hus uden grund eller kører over en kampesten, som får køretøjet til at vælte. Under kampe med bæltekøretøjer vender de konstant siden og bagenden til fjenden hvilket kan være fatalt.

1
Ja, det er rigtigt. Kig ind ad vinduet først.

Interfacet er et andet smertensbarn. Selvom det i princippet er smart, at man bare holder mellemrumstasten nede og klikker med musen for at give ordrer, kan man ikke give køretøjer ordrer til at holde en bestemt retning eller gå i hull-down-position. På en eller anden side måtte der gerne være mere Combat Mission over den mere strategiske del af spillet, så spilleren fik lidt mere detaljeret kontrol over eksempelvis køretøjer, hvis han ellers ønsker det. I Warfare Mode rykker man rundt på grupper, delinger og andre operationelle enheder, og det minder meget om Combat Mission, eller har i hvert fald potentialet til det, så ArmA måtte for min skyld gerne gå skridtet videre med at gøre alle de fantastiske muligheder mulige med et interface og lidt mere micro-management.

British Armed Forces er alt i alt en virkelig god DLC-pakke til det eneste rigtige sandkassespil på markedet til pc i dag. Når først man har været en tur på armaholic.com og shoppet nye våben, tonsvis af missioner og kampagner og opdaget, at ArmA II kan næsten alt, er der ingen vej tilbage.

7 /10

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (0)

About the author

Martin Wiinholt

Martin Wiinholt

Editor-in-chief, EG.dk

Martin kan godt lide virkeligheden. Han er faktisk så opslugt af den, at han hver gang chancen byder sig opsøger den i sine favoritgenre blandt krigs- og fartøjssimulationer på pc. Er desuden set tænde for en Wii helt uden at tøve. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading