Worms 2: Armageddon

Der vrides.

Det tog sin tid, men langt om længe er Team17s "Worms 2: Armageddon" nået frem til salg på PSN. Worms har en lang og noget broget historie - men hvad kan man ellers forvente af et så simpelt spilkoncept, der har overlevet helt fra Atari-æraen og op til de nyeste konsoller på markedet. Jeg har ikke spillet Worms 2: Armageddon før, men har bestemt spillet mange af de ældre udgaver - nogle dårlige og andre gode. Generelt er de bedre, jo mere de holder sig til den oprindelige formular.

Hvis du ikke har spillet et Worms spil før, er det sådan set meget simpelt: En række hold bestående af fire orme slås mod hinanden på en tilfældigt genereret 2D-slagmark. I deres arsenal har de alskens fjollede, men brugbare, våben, der rangerer fra shotgun over varmesøgende missiler til bombeberigede får. Kampen foregår turbaseret, og det sidste hold med levende orme er vinderen.

Worms 2: Armageddon holder sig rigtig godt til den originale opskrift, dog krydret med nye, spændende våben samt velkendte klassikere, der har fået en overhaling. Grafikken er blevet pumpet op til farverig 1080p og tager sig rigtig godt ud. Nye Game Modes som Fort og Crazy Crates vil sikkert også behage den garvede Worms-spiller.

1
Velkendte omgivelser for Worms-veteranen - dog med en stilfuld opdatering af grafikken.

Når man starter et nyt spil, bliver man bedt om at bygge sit hold af orme og personliggøre dem med hatte (heraf er nogle PSN-specifikke), stemmer og emotes. Stemmerne går mig virkelig på. Selvom der er mange forskellige slags stemmer at vælge imellem, er der kun en håndfuld ting, de kan sige for hver stemme-type. Det bliver ret så irriterende i længden, da alle stemmerne er blevet ormificerede (orme og smølfer snakker nogenlunde på samme måde).

Efter oprettelsen af dit drømmehold, bliver du som noget nyt taget igennem en Tutorial, der lærer dig, hvordan nogle af de forskellige våbentyper bruges. Herefter kan du gå i gang med at spille.

Worms er i høj grad lavet til multiplayer. Man kan spille over PSN mod modstandere fra hele verden og blive bedømt på leaderboards, men Worms ville heller ikke være Worms uden lokal multiplayer, hvorfor Team 17 da også tilbyder multiplayer for op til fire spillere på samme konsol. Det er her, Worms efter min mening viser sin mest underholdende side og kan vise sig et uundværligt værktøj til at afgøre, hvem der skal tage opvasken på kollegieværelset.

2
En velplaceret magnet kan være ligeså smart som et Airstrike.

Skulle du være foruden både internet og venner, er der også en 35 missioner lang singleplayer-kampagne. Singleplayerdelen havde jeg ret svært ved at komme igennem. Ikke så meget på grund af sværhedsgraden, men fordi jeg hele tiden havde lyst til at stoppe. Den består primært af kampe mod computermodstandere af stigende sværhedsgrad. Imellem disse er der lagt nogle puzzle-misioner, hvor du skal løse forskellige problemer ved hjælp af orme og våben. Singleplayerkampagnen kunne have været betydeligt sjovere, hvis man kunne vælge at spille den igennem som 2-player co-op.

Singleplayer er alt i alt ikke Worms 2: Armageddons stærke side. Hvis du er tosset med Worms og mangler lidt trophies eller bare ikke føler dig social, er den der dog og venter på dig.

Man skal gøre sig klart, at Worms 2: Armageddon reelt kun gør én ting, men den gør det godt. Hvis du før har elsket Worms og har glædet dig til en opdateret udgave, der ikke afviger for meget fra hvad, der gjorde de originale gode, men stadig tilføjer nye ting man ville forvente af et moderne spil, er Worms 2: Armageddon uden tvivl noget for dig. Prøv demoen, hvis du er i tvivl.

7 /10