Skateboarding er cool. Det er stil, udførelse og attitude.

Mike V Do or Die Skateboarding har ingen af disse. Jo tak da – der er dårlig stil, dårlig udførelse og påtaget attitude. Men hvad kunne man måske også forvente til 6 kr? Mere end dét her, ihvertfald.

Det piner mig at dette spil er så piv ringe, for Mike Vallely er et skateboarding-ikon, der står for udholdenhed, rå attitude og old school skate-stil. Vellidt og respekteret i samtlige skatemiljøer, men med det her spil mister han højst sandsynligt masser af street cred.

Det er svært at beskrive hvornår det går galt for spillet, men loadtiden giver et godt fingerpej om, hvor man skal starte – sæt bare kaffe over, for Do or Die sætter tålmodigheden på prøve. Når startskærmen endelig kommer til syne, er det lige meget hvor sindssygt, du trykker løs på skærmen, for den reagerer dårligere en pose selvdød jord. Det kan jeg i princippet godt leve med, hvis det kører for spillet, men efter 16 tryk på career, er det temmelig nedladende med endnu en loadskærm.

1
360 Judo Air – endnu et trick, det aldrig er lykkedes mig at udføre.

Endelig dukker min skatepark dog op og det slår mig, at spillet grafisk ligner skitserne fra det første Tony Hawk Pro Skater. At parken præsenteres ved en hurtig gennemgang af Mike V selv, der absolut skal tale som om han er den mest rå satan derude, og derved bliver lige så kikset som Pia K i en moské, hjælper ikke den i forvejen vomiterende følelse, der sniger sig igennem hele kroppen.

Ideén bag styringen er det bedste ved spillet, venstre tommelfinger giver fart og bremser og i højre side af skærmen er der et skateboard, hvor en rigtig bevægelse kan starte alskens forskellige flips, grinds og grabs. Man drejer naturligvis ved brug af accelerometret. Det fungere bare ikke. Den dårlige programmering af trykfølsomheden fra start skærmen er blevet direkte overført til skateparken, og min skater vælter tilfældigt rundt og samler xp for ting jeg ikke aner, jeg gør.

2
Nævn én person, som kan sige at denne park ser godt ud og mener det. Så giver jeg en is – fyldt med dynamit.

Efter 14 gentagelser af den samme bevægelse over skateboardet, lykkes det mig at lave et kickflip, og min glæde er lige så kort som animationen er frygtelig. Man kan håbe på nogle updates til spillet, for det programmeret af en flok ballonhoveder som ingen respekt har for hverken skating eller Mike Vallely. At spillet indeholder rimeligt store områder og muligheden for drøne lidt rundt i bil fra sted til sted er desværre hurtigt glemt.

Jeg er ikke sur – jeg er skuffet. Jeg vælger 'Die' for der er ikke mere jeg skal 'Do' i det her spil. Download den gratis skatepark After Dark – Sanatorium til Skate 3 i stedet.

3 /10