WET

Drivvåd halvfjerdser-action.

OBS! WET er "bloddryppende våd action" med skyderi og sværdslag i 360 grader - bare for at få dét afklaret, hvis den halvlumre titel gør nogen forvirret (eller våd af sved, våd bag ørerne, våd i trus... og så videre.). I WET skal man helst holde sig i bevægelse for at holde sig i live. Det sker i rollen som Rubi, en badass-gun-for-hire-ungmø, der hyres af en rigmand (overbevisende stemmelagt af Malcolm McDowell: A Clockwork Orange, 1971) til at indfange hans uberegnelige søn. Men alt bliver hurtigt kompliceret og alle "fucker" med Rubi i actionrige eskapader, der spænder fra Hongkong til London.

Nu tænker nogen måske "gameplay i stil med Devil May Cry". WET når desværre ikke op på et lige så æstetisk, medrivende niveau. Det er mere blodig action med halvtung styring. Den eneste udforskning er at opsamle øredøvende bonus-aber. WET handler mest om akrobatiske stunts ved at løbe på vægge, glide via knæfald, svinge fra jernstang til hustag og hoppe fra hustag til jernstang, mens der nedlægges fjender i "bullet time"-slowmotion. Helst uden pauser. Løbske nedlægninger giver nemlig multipliceringer, der øger point og karakterer. De tælles op efter hver bane og kan bruges på opgraderinger: typisk mere energi og nye akrobatiske skydeevner.

WET er et miskmask af stiliseret action – ikke ulig Tarantinos "Kill Bill"-film – uden nyt i genren (jeg fik ikke øje på det, så). Det er blottet for den strategiske dybde, der er i genrebeslægtede spil som Dead to Rights. WET er mere action-akrobatik end noget andet i en rodet suppe af rusten grafik, ensidige fjender og uopfindsom modstand. Rubis stemmelægning af "Buffy"-skuespilleren Eliza Dushku bliver også hurtigt tyndslidt. Der er alligevel enkelte "quick time"-actionsekvenser, hvor WET excellerer uventet. Uventet meget, faktisk.

1

Rubi i euforisk opstemt tilstand i retrovisuelle actionsekvenser, hvor lokaliteter og fjender flyder sammen i rød/sort lagkage-grafik.

Der skal udføres knaptryk med korrekt timing for at komme videre visse steder i spillet. Det kan være spring fra og oven på kørende biler til andre biler, mens der skydes fjender i helt andre biler på kørebanen. Andre steder skal mere besværlige fjender nedlægges med combo-knaptryk. Det er god, men sjælden afveksling, der tilfører WET den spilleglæde, som savnes i spillets mere trummerum-agtige "been there, done that"-action. Der er også små ekstraordinære fornøjelser som at overtage et Gattling-maskingevær og meje fjender ned med næsten 180 graders overblik. Så, der er lidt at se frem til, hvis man hænger på i spillets grafisk detaljerede og knudrede stræder, baggårde og boligkomplekser med videre.

WET udspilles i 70'er-atmosfære med et hæsligt filmfilter, der er anstrengende at se på. Selv for en ikke-epileptiker. Billedfilteret kan heldigvis slås fra, inden øjendråberne tages frem. Der er i forvejen troværdig stemning gennem levende lydeffekter, Havok-baserede fysikeffekter og vandpytter, der livagtigt reflekterer omgivelserne. Man slipper desværre ikke for et andet poppet skærmfilter, der aktiveres ved lav energi og skaber total sinds- og synsforvirring, så det er svært at ramme og undvige fjender. Hvor meget har man lige gavn af et smart filter, der bare øger chancerne for et Game Over hurtigere end nødvendigt?

2

WET-æstetik med luftangreb og luft under vingerne. Hvem sagde, at WET ikke indeholder dybde.

Apropos "Game Over", så blev WET næsten kasseret i 2008. Udviklingen ved canadiske A2M var dog nået så langt, at de færdiggjorde spillet senere. Det er en tanke værd, da jeg selv er tæt på at smide det på hylden efter en lang mellemsekvens. Her oplever jeg noget, der ligner en mindre genopstandelse for spillet. Jeg overtager igen styringen af Rubi, men på en helt ny måde i frit fald fald mod jorden, mens der skal undviges vragstumper fra det fly, Rubi kastede sig ud af, inden det sprang i luften. Dér har jeg ikke lyst til at lægge WET fra mig. Nu skal det spilles til ende. Bare i håb om et nyt actionmæssigt omdrejningspunkt, der fjerner tankerne fra den mere monotone actionoplevelse, WET i bund og grund er. Det er jo ikke fordi, der ikke er bedre spil at give sig i kast med i bunken af uspillede og ugennemførte spil.

5 / 10

WET Anders Pugé Drivvåd halvfjerdser-action. 2009-10-12T15:13:00+02:00 5 10