Tiger Woods PGA Tour 2011

Ude i bunkeren.

Der hersker en frostklar atmosfære af tomhed og selvransagelse over virkelighedens golfsport.

Engang var Tiger Woods et barnegeni, der kunne støve folks skotskternede fordomme om golfsporten af og skabe et forbillede gennem helstøbt spil og hårdt arbejde. Det perfekte glansbillede krakelerede under et pres af afvigende karaktertræk, og de tidligere fortrængte konkurrenter må nu finde deres ståsted i et tomrum, der savner en alfa-han. Nøjagtig samme træden vande og påpasselighed præger det digitale golfspil.

Det årlige Tiger Woods PGA Tour er udkommet som sommertraditionen byder det, men manglen på store skridt fremad gør det svært at anbefale dette års udgave. Ikke kun, fordi EAs egne salgsargumenter i bedste fald ender som kortfattede tilføjelser, men i høj grad fordi forsøgene på at stramme konceptet op ender med at skabe nye ubalancer. Spillet ved ikke, hvad det gerne vil være.

PGA Tour 2011’s største tilføjelse er den legendariske Ryder Cup-turnering. Europa møder USA i et spil, hvor sportens individualister både skal være perfekte individualister og perfekte holdspillere. Gennem turneringens runder, hvor du eksempelvis spiller 2 vs. 2 på Twenty Ten-banen, får du en anderledes vinkel på golfsporten end de traditionelle PGA Tour-turneringer. Det er underholdende de første gange, men trykket falder herefter ret hurtigt. Netop fordi, at det føles som krydrede turneringsrunder med et præg af minispil, opnår spillet ikke at skabe samme følelse af prestige som virkelighedens Ryder Cup.

2

Ryder Cup. Drømmen bliver til virkelighed. Eller hvad?

Tilbage er resten af Tiger Woods-oplevelsen, der i skala og omfang er lige så enorm og uudtømmelig som altid. Du kan spille som virkelighedens professionelle på virkelighedens golfbaner, og hvad enten man også spiller golf i virkeligheden eller ej, er det fantastisk underholdende at stryge igennem drives, indspil, chips og putts, bane for bane for bane. Specielt vellykkede spil kan igen deles på GamerNet-tjenesten, hvor du kan fremvise verden dine sindssyge hole-in-ones og albatrosser, eller forsøge at genspille andres svendestykker. GamerNet er kun isbjerget af de suveræne multiplayer-dele, hvor du kan boltre dig i simultanspil, stroke play og minispil på alle banerne og med alle golffigurerne. Det fungerer som en naturlig forlængelse af singleplayer-delen med ufattelig holdbarhed for fans af serien.

Men tager man en mere kynisk vinkel på den velbevarede struktur i PGA Tour 2011, kan man sige, at det kun er en fantastisk kopi af PGA Tour 2010 og 2009. Det er selve problemets kerne i dette års Tiger Woods-spil. Ingen kan beklage mængden af underholdning, men manglen på ordentlig fremgang og ordentlige svar på kritikpunkterne fra de forrige sæsoner gør PGA Tour 2011 meget fragmenteret – et ekko af virkelighedens golf, der også forsøger at finde et ståsted til at komme videre.

1

Om og om og om igen.

Første problem er manglen på en ordentlig udviklingsmodel for dine virtuelle golffigurer, hvor du spiller, bliver bedre, spiller endnu mere og bliver endnu bedre. Engang var systemet bygget op som en positiv spiral, hvor spillet automatisk gav dig bedre evner for at lave gode slag. Det fungerede i starten, men stillede på langt sigt krav om udelukkende perfekte slag, med mindre ét enkelt, dårligt indspil på greenen skulle smadre dine approach-skills. Svaret fra EA er en RPG-model med experience points for lange drives, birdies, tætte approaches og turneringssejre. Det løser en del af problemet, da du aldrig taber evner, men det hiver selv samme RPG-models svagheder med: at du indtil et bestemt punkt er en kæmpe taber, og at der før eller siden kommer grind ind i billedet. Hvis golf ikke er kedeligt nok i sig selv for uforstående, så forestil dig, hvordan ’golf-grind’ må lyde. I praksis skal du regne med at spille de første 10-15 runder med scores over +10, før du har nok experience points til at begå dig nogenlunde under par.

RPG-elementerne virker på sin vis som om, at EA har forsøgt at slå to kritiske fluer med et smæk. Det ene er den førnævnte spillerprogression, mens det andet er spørgsmålet om seriens fremtidige placering på aksen mellem realisme og arkade. Noget nedladende er serien kendt for sine 400 yard drives og runder på 22 under par. Et bevis på, at serien aldrig kan tages seriøst som et nogenlunde realistisk golfspil. Med PGA Tour 2011 forsøger EA at tage serien i en realistisk retning, men man kan kun give små golf-klapsalver til bestræbelserne. Et nyt True Aim-system, hvor du kun bedømmer afstande på GPS og ikke med den traditionelle cirkel, er en glimrende tilføjelse og kræs for seriens fans, der vil have lidt ekstra modstand.

3

Focus Meteret virker egentlig mod hensigten.

Det ændrer dog ikke på essensen af problemet, som er, at alle før elle siden får umenneskelige evner – både bevidst og ubevidst fra EAs side. Multiplayer-delen er stadig en dyst, hvor vinderen får sindssyge -22 og taberen -20, og et nyfortolket Focus-meter, hvor du kun får begrænset adgang til putt-previews og power boosts, er i virkeligheden ikke særligt begrænsende. Faktisk ender Focus Meteret som et værktøj, hvor du sparer kraft op på de elementer, du er god til – fx drives og approaches – for at knalde hele baduljen af på dine svage sider – for eksempel putts. Det puster din score op, hvilket er imod hensigten. Det hjælper heller ikke, at dette års udgave er det seneste fremstød for Project Ten Dollar med salg af virtuelt (snyde-)gear, der maksimerer dine evner for et par hundrede kroner.

En appel fra en fan på tiende år er derfor, at EA snart tager et endegyldigt skridt i en af seriens to mulige retninger. Enten skal Tiger Woods PGA Tour 2011 tilbage til at være et vanvittigt arkadespil med runder á -22, eller også skal det tage skridtet fuldt ud og blive et realistisk golfspil med en velstruktureret model for spillerprogression. Eftersom arkadepræget nærmer sig det latterlige (runder á -22? Come on!), vil mere realisme være et godt bud. Dette års spil er en middelmådig tryghedszone, hvor mekanikken virker nogenlunde, men aldrig synderligt imponerende. Og ja, der er også recession i spilindustrien, men Project Ten Dollars hellige navn med både Online Pass, DLC-baner og salg af deciderede snydekoder er ikke længere helligt, når der gradvist kommer større og større bylder på spiloplevelsen.

5 / 10

Læs om vores karaktersystem Tiger Woods PGA Tour 2011 Christian Kruse Ude i bunkeren. 2010-07-23T20:28:00+02:00 5 10

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!