The Whispered World

Gammeldags adventure på godt og ondt.

I en tid, hvor stort set alle spil laves i 3D, er det forfriskende når et nyt spil søger i stik modsat retning og glorificerer det smukke i oldschool 2D-animation. The Whispered World (TWW herefter) er et point-and-click-eventyrspil, præcist som var det lavet i de gode gamle dage. Væk er den tredje dimension og actionprægede quicktime-events. Spillet bryster sig i stedet med håndtegnede baggrunde samt figuranimationer, som i bedste Disneystil fylder figurerne med liv. Det er i den grad et eventyr af den gamle skole, men både på godt og ondt.

I TWW møder vi unge Sadwick, en lettere deprimeret klovn, der med sin bror og farfar turnerer landet tyndt med et omrejsende cirkus. Den underfundigt senile farfar kan sjældent huske, hvad Sadwick hedder, og broderen behandler ham som skidt. Det er derfor helt forståeligt at vores unge helt drømmer om at udrette store ting. Han længes inderligt efter at bryde med sin triste hverdag, og en dag sker der noget uventet. På en tur i skoven møder Sadwick en troldeagtig budbringer, der hævder at være på mission for den mægtige sandsigerske Shana, og snart er Sadwick viklet ind i et eventyr, der ifølge Shana muligvis ender med, at han ødelægger universet. Han er dog ikke alene på rejsen. Ved sin side har han sin trofaste kæle-kålorm Spot, og sammen bliver de to udsat for lidt af hvert.

Alting lyder lovende på papiret, når man læser om The Whispered World, og min mund løb da også i vand, da jeg så de første screenshots fra spillet. Mine forventninger steg støt med hvert retropræget billede, der ramte min nethinde, og på det punkt skuffer TWW ingenlunde. På det grafiske område er der virkelig ingen slinger i valsen. De tyske udviklere Daedalic Entertainment har virkeligt formået at gøre især baggrundsbillederne eventyrligt flotte og viser tydeligt, at der stadig er liv i 2D-genren. De enkelte figuranimationer lever til gengæld ikke helt op til den forventede Disney standard. Skønt de alle som en er forrygende flot tegnede, virker det som om, at udviklerne har valgt at skære ned i antallet af billeder i bevægelserne for at give spille en retro-agtig charme. Det er ikke generende for helhedsoplevelsen, og det var for mit vedkommende glemt efter nogle minutters spilletid, men forventer du helt glat-animerede figurer, må du tro om igen.

1

TWW ligner til forveksling en tegnefilm fra midt firserne, og er du til den stil, rammer spillet fuldstændig plet. Det er dog langt fra de hårde bevægelser, der er Sadwicks største problem. Hans stemme er nemlig en ren farce. Det er svært at vide præcist, hvad Daedelic har tænkt, men det må næsten være noget i retning af: ”Hmm... Hvad nu hvis vi giver Sadwick en stemme som en voksen mand, der imiterer et fjollet lille barn, som oven i købet læsper lidt på alle s’er. Det vil folk garanteret synes er sjovt og overhovedet ikke drønirriterende”. Forkert, kan jeg hermed afsløre! Selve stemmeskuespillet er faktisk godt udført og passer generelt godt til de forskellige eventyrfigurer, du møder i spillet, men Sadwicks stemme drev mig til vanvid efter kun 10 minutter og det blev aldrig bedre gennem historien. Det burde jo egentlig ikke betyde så meget, men på grund af den usædvanligt barnlige hovedkarakter levede jeg mig aldrig rigtig ind i den ellers eventyrlige stemning i Whispered World. Spillet blev udgivet i Tyskland lang tid før den engelske version, og på Youtube kan du derfor se videoer med de originale tyske stemmer. Her er Sadwicks stemme langt mere afbalanceret og slet ikke så overdreven som i den engelske version. Hvis du ikke er bange for en smule tysklæsning, er det tyske spil helt klart versionen at købe. Irriterende stemme eller ej – dialogerne har tendenser til at fortsætte i lang tid efter, du har forstået meningen med samtalerne, og det bliver hurtigt trægt at lytte sig igennem. Der er smurt tykt på for at skabe en episk fortælling, og det gør altså, at handlingen stagnerer en gang imellem.

2

Er du gammel eventyrspilsfanatiker, kender du sikkert alt til at skulle gennemsøge skærmen pixel for pixel i håb om at finde lige netop den oversete ting, der kan hjælpe dig videre i spillet. Det går der en del tid med, når du er på eventyr med Sadwick. Hvert nyt sted du besøger er spækket med indhold, og der er overvældende meget at se nærmere på. Trykker du på mellemrumstasten, kan du heldigvis se de forskellige interessepunkter i landskabet, og det må du ofte benytte dig af. Gåderne er meget gennemtænkte, men til tider bliver spillet så svært, at du må ty til hjælp på nettet for at finde ud af, hvad du kan gøre. Når løsningen så viser sig at være uhyre ulogisk, og dermed noget du ikke i din vildeste fantasi ville have kommet på, er det let at få grå hår i hovedet. Enkelte gåder er virkelig så kringlede, at du skal være ualmindelig garvet eventyrspiller for ikke at snyde dig til løsningen. Samarbejdet mellem hovedpersonen Sadwick og kålormen Spot bringer et nyt gameplayelement på banen. Spot kan blandt andet puste sig op og har gennem spillet vidt forskellige stadier. Alt efter hvilket stadie han befinder sig på, interagerer han anderledes med omgivelserne og de forskellige gåder, I støder på.

3

Når alt kommer til alt vil jeg faktisk rigtig gerne kunne lide The Whispered World. Jeg synes det er fantastisk, at Daedalic Entertainment har turdet satse på eventyrlighed og velfortalt historie frem for moderne, realistiske billeder i 3D. Jeg har sukket efter et gennemarbejdet todimensionelt eventyrspil lige siden LucasArts stoppede med at producere disse. TWW er desværre bare ikke spillet, der indfrier mine drømme, og jeg ved ærlig talt ikke, om det er fordi spillet i virkeligheden henvender sig til et langt yngre publikum end først antaget. Historien føles til tider lidt tung i det og sammen med en hovedperson, man i den grad ikke håber går noget godt i møde, er det for store ting at se igennem fingre med - trods den spændende historie og den modige visuelle stil.

Vi havner på en solid 6’er og håber, at Daedelic Entertainment forbedrer formularen og så ellers fortsætter med at lave adventurespil i den sejlivede 2D-genre.

6 / 10

The Whispered World Morten Roed Frederiksen Gammeldags adventure på godt og ondt. 2010-06-30T11:49:00+02:00 6 10