The Sims 3

Her er dit liv.

Nej, nej, desværre: jeg kan ikke gå ud i aften. Jeg skal først have skrevet den her anmeldelse. Selvom jeg er for træt og konstant keder mig, og bliver ved med at afbryde mig selv med konsolspil og Facebook-besøg. Ja, jeg ved godt det er ynkeligt. Men bare rolig, jeg fortsætter ikke sådan her for evigt. Jeg arbejder jo også på den der roman, du ved. Det tager bare sååå lang tid med den. Og det er som om der altid er noget BEDRE jeg kan foretage mig - som for eksempel de førnævnte ting.

Sims 3 - snydekoder, tips tricks og strategi

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om et spil, der har fået mig til at føle mig så dårligt tilpas med mig selv, som The Sims 3. De uundgåelige, men mesterligt udførte opdateringer og forbedringer af spillets mål, aktiviteter, jobmuligheder og personlighedstræk, der i de første to spil fik dine Sims til svagt at ligne mennesker du faktisk kendte, er nu så perfekt udført, at dine Sims nu faktisk ligner de mennesker du kender. Og som alle andre gode sunde selvfede egoister gør, når de spiller et Sims-spil, lod jeg min figur være mig selv - og han endte med at opføre sig som mig, og leve det liv jeg lever. Spillets gameplay er vokset fra at være en vag og abstrakt, småkomisk efterligning af menneskelivet, til at være et mangefacetteret og spraglet, men ret præcist billede på, hvad den der tingest vi kalder ”et menneske” egentlig er. (Mit Sims-jeg gik for eksempel fra at være en kynisk småsvindler (som mig), til at være en feteret bedstsælgende forfatter (som jeg engang bliver) - før han døde, og derefter hjemsøgte sit gamle hus (hvad jeg helt sikkert også vil gøre når jeg er død).

Men uanset alle forbedringerne og ændringerne, så er treeren helt hundrede stadig The Sims. Du vil aldrig kunne dette spil med noget andet i verden - måden karaktererne bevæger sig på, taler, tisser, deres skøre humørsving mellem fryd og fortvivlelse ... og kommer til at bruge al din tid på at øge og forbedre deres egenskaber, deres indkomst og deres forhold til det andet (eller hvad din Sim nu tænder på for et) køn. Der brydes ikke med seriens hæderkronede traditioner, selvom nogle af de allermindste forandringer i dette nye spil samtidig er nogle af de mest effektive. Vigtigst er det nok, at du med bittesmå tilpasninger af de forskellige tilfredsheds-faktorer, kan forhindre at dine Sims synker helt ned i sjælelig elendighed og mental sørgmodighed. Nu har de nemlig tid til at bruge deres dag til meget mere end bare at arbejde, at spise, at sove og rutinemæssigt gå på tønden. Og selvom det mystisk nok stadig tager en hel Sims-time at bage pandekager, så kan du i det mindste nu snuppe en taxa til arbejdet, eller komme for sent som det passer dig.

1

En kvart hotdog til hver. Værs'go.

Det bringer os videre til den største nyhed, at spillet nu foregår i én stor åben verden, fremfor den tidligere form med isolerede områder, man på magisk vis teleporterede imellem. Overalt findes der Sims som er i færd med deres egne små, daglige gøremål, som du kan snakke med, slås med eller rive rundt i skak. Det hele er nu lidt for lækkert og ordentligt til at føles som en rigtigt levende verden, men formen giver imidlertid endnu større mulighed for at se interessante ting ske for din Sim og de umiddelbare omgivelser. Jeg fandt det også meget lettere i denne verden at lukke noget damp ud på en fredelig pensionist i parken, fremfor for at skade kæresteforholdet på hjemmefronten.

Selvfølgelig er intensiteten i spillet stadig lidt afhængig af, hvor højt du har sat din karakters egensindighed og selvbestemmelse (på en skala fra ”jeg-står-bare-og-kigger-venligt” til ”jeg-ringer-hele-tiden-efter-pizza-selvom-køleskabet-er-propfyldt”). Men din Sim kan nu alligevel sagtens finde på at opføre sig helt efter sit eget hoved, uanset hvad du tror du synes du har ”bestemt” - ligesom mennesker. Det er nemlig i højere grad specifikke personlighedstræk, der nu definerer din Sims opførsel - meget mere end vilkårlige ting som hvad den nu kan eller ikke kan lide. Således vil en Sim med en tendens til at være en led satan også have en tendens til at overfuse andre helt uden grund, eller skrive ubehagelige, giftige fornærmelser på Internettet hele tiden. Interessant nok bliver din Sim ikke underlagt mystiske humørsvingninger eller total depression, hvis du forsyner ham med et par negative træk. De dårlige træk er der naturligvis også for at du kan tagge en figur med en vens navn, og se figuren parodiere ham eller hende, som for eksempel vanvittig og rasende eller løgnagtig og kleptomanisk: du sætter det bare i gang, så går de amok af sig selv!