The Settlers 7

I en skov en hygge lå.

Settlers-serien har altid haft en speciel plads i mit hjerte. Serien, der med denne udgivelse har nået sit syvende kapitel, har igennem årene givet mig mange glade timer foran computeren, og det på trods af at det absolut ikke er alle af kapitlerne der har været lige meget værd.

For der er altså bare et eller andet sært tilfredsstillende ved at se de små arbejdere i spillet udføre de opgaver, du sætter dem til. Fascinationen kan nok bedst sammenlignes med den man havde første gang man prøvede Lemmings (til de af jer der kan huske det). Måske er grafiken ikke den bedste på markedet, og muligvis sniger der sig til tider et par småfejl ind i animationerne, men atmosfæren og omgivelserne er stadigvæk så helt fortryllende hyggelige, at man nemt kan tage sig selv i at følge kornets vej fra marken, igennem møllen og hen til bageren der laver det brød du skal bruge til dine soldater.

Ovenstående har gjort sig gældende i alle Settlers-titlerne, der altid har levet højt på deres charme og den hyggelige atmosfære, og selvom det i sig selv er imponerende nok at Ubisoft igen har formået at genskabe denne stemning, er Settlers 7 på mange områder også en forbedring af dets forgængere.

En af de første ting jeg lagde mærke til, da jeg satte spillet i maskinen var, at internetadgang var et krav for at spille, også selvom man kun vil spille singleplayer. Dette krav skyldes uden tvivl Ubisoft's nye tilgang til anti-piratvirksomhed, der dybest set går ud på at du skal registrere dit spil online, og herefter logge ind på din Ubisoft konto, hver gang du vil spille spillet. Funktionen har for mig ikke været det store irritationsmoment, men har man i sinde at spille spillet et sted hvor der intet net er, er det klart et problem af de større.

1

Tegnefilmsgrafikken er måske ikke den pæneste set – men den er hyggelig!.

Til gengæld har Ubisoft udnyttet denne garanti for at alle Settlers 7 spillere er online, ved at tilføje en række ganske nytænkende funktioner. For eksempel skal man som ny spiller tage stilling til, om man har i sinde at hjælpe og dele erfaringer med andre spillere. Siger man ja til dette, bliver man stillet til rådighed for spillets ingame hjælpesystem. Klikker man på hjælp”-knappen, bliver man sat i forbindelse med en spiller der har sagt ja til at hjælpe, og man kan herefter igennem chat få løst sit problem – eller prøve lykken igen, hvis spilleren du får fat i ikke umiddelbart har det svar du leder efter. Den integrerede online del giver også mulighed for en ingame venneliste, og man kan endda integrere Settlers 7 med sin Facebook profil og dermed smide achievements og andre bedrifter i spillet direkte ud på den.

Gameplayet er det velkendte fra tidligere kapitler. Dybest set handler det om at opbygge en velfungerende by, rekruttere nogle soldater og med dem overtage verden!

2

Bygninger skal placeres hensigtsmæssigt for at optimere ens ressource-netværk.

Det lyder måske umiddelbart som en simpel opgave, men som enhver der tidligere har stiftet bekendtskab med serien vil vide, er det tit noget lettere sagt end gjort. For at få opbygget din by skal du nemlig bruge ressourcer, og hver ressource skal først hentes og forarbejdes før den bliver smidt på lager og dermed bliver tilgængelig for anvendelse. For eksempel skal du bruge brædder til at bygge de fleste bygninger i spillet. For at få brædder skal du først have en skovhugger til at fælde et træ, herefter skal træstammerne transporteres til savværket, der saver træet op og smider de færdige brædder ud i den anden ende. Som spillet skrider frem bliver flere og flere forskellige ressourcer tilgængelige, og forarbejdningen af ressourcer bliver mere og mere avanceret. Læg hertil at mange ressourcer kan bruges til at producere flere forskellige ting, og du ender op med et avanceret netværk af arbejdere der myldrer frem og tilbage, mens du selv forsøger at bevare det overordnede overblik.