Tales of Monkey Island

Alle fem afsnit under luppen.

Adventurespil har virkelig fået et spark i røven over de seneste par år. Ikke mindst på grund af en mindre indie-udvikler ved navn Telltale Games, der gradvist er vokset og sidenhen har fået mere og mere indflydelse over nogle af de mest klassiske franchises i genren. Det begyndte med studiets genoplivelse af dyredetektiv-duoen Sam & Max - et projekt, der strakte sig over 11 månedlige episoder. Lucasarts, skaberen af det gamle Sam & Max fra 1993, følte åbenbart at denne indsats var så vellykket, at Telltale fik lov at få fingrene i Monkey Island - en af adventuregenrens mest successfulde spilserier.

Monkey Island og, ja, alle Lucasarts' andre adventurespilserier, har ligget i dvale i næsten 10 år nu. Det oprindelige Secret of Monkey Island fra 1990 var en af de oprindelige innvatører af point-and-click-interfacet, samt en pioner ud i god spilhumor. Det hele handler om pirater - om den uheldigt navngivne Guybrush Ulysses Threepwoods uendelige kamp for at blive en af havets skørbugsbefængte røvere i et pastiche over det gamle karaibiske sølandskab.

Monkey Island har en noget farverig udvikling, der går fra to fantastiske VGA-baserede spil, Secret of Monkey Island 1 og 2, til et overtræffeligt smukt håndanimeret mesterværk, Curse of Monkey Island, og til sidst den noget kluntede, ucharmerende 3D-svanesang for Lucasarts' lange, hæderkronede adventurekarriere, Escape From Monkey Island. Indtil nu.

1

LeChuck er stadig i live. Eller ulive. Eller måske bare udød.

Tales of Monkey Island er ligeledes et episodisk eventyr, delt op i fem kapitler, der er nået til vejs ende her i december 2009. Tales er det andet skud på stammen i 2009s Monkey Island genoplivelse, der begyndte med genskabelsen af det første spil: Secret of Monkey Island Special Edition. Her finder historien dog sted efter det fjerde spil, i et helt nyt eventyr med en helt ny stil.

I kampen mod sin ærkefjende, en zombie/skelet/dæmon/spøgelsespirat ved navn LeChuck, har Guybrush skaffet sig et ultimativt våben, der senere viser sig at skabe flere problemer end det løser. Kort forklaret bliver en voodoo-pest spredt udover øhavet, LeChuck ændrer... personlighed, og Guybrushs' kone, guvernøren Elaine, får endnu engang hænderne fulde på grund af sin mands dumdristige handlinger. Alt imens bliver Guybrush headhuntet af piratjægeren Morgan LeFlay, der svinger både mellem ven og fjende.

2

Guybrush har trods alt været heldig i ét aspekt af sit liv.

Som landet nu ligger i adventurespil er selve pointen at udforske, konversere med dem man møder, og løse gåder i varierende grader af absurditet. Undervejs samler man ting op, som man skal bruge senere, og af og til bliver man nødt til at kombinere to objekter. Tales er ikke det mest komplicerede adventurespil, heller ikke i forhold til dets forgængere. Selve kødet ligger i spillets mange gåder og udfordringer – baseret på både nye og gamle koncepter, er der masser af designmæssig kreativitet. Sværhedsgraden er sjældent høj, men heller ikke lav nok til at man suser igennem på ingen tid. Gameplayet forbliver underholdende, uden fare for at man sidder fast i for lang tid, blandt andet på grund af det indbyggede hint-system, der er meget velintegreret.

Siden deres Wallace & Gromit-titler har Telltale forsøgt at gøre spilstyringen mindre afhængig af ting som perspektiv og aktørens position. Det betyder, at Tales også er på vej væk fra det traditionelle point-and-click--interface. Det lyder måske værre, end det er. Man kan enten vælge at bevæge sig med WASD-tasterne, eller ved at holde museknappen nede og trække - lidt i stil med Diablo. Man kan ikke længere bevæge sig ved at trykke på jorden, der ganske vist føles forstyrrende og mærkeligt i begyndelsen. Det kræver nogen tilvænning, men man glemmer det lidt efter lidt. Styresystemet er ikke helt perfekt, men det skaber en god balance mellem spilkontrol og større muligheder for at udvikleren kan lege med kameraet og spilarealet, uden at det bliver for akavet.