Eurogamer.dk

Super Mario Galaxy 2

En ny stjerne er født.

Super Mario Galaxy 2 er noget så usædvanligt som en direkte efterkommer. Det følger i skoene på 2008-succesen Super Mario Galaxy, der takket være sit forfriskende design skød Mario og platformspil-genren til nye galaktiske højder. Vi skal ellers tilbage til midten af halvfemserne for at finde det seneste Mario-spil, Super Mario World 2: Yoshi's Island, der blev lanceret som en fortsættelse snarere end et nyt eventyr. Super Mario Galaxy 2 træder samme rute; i skyggen af sin to år ældre storebror søger det igen mod fjerne galakser for at underholde og lave revolution. Efter 120 stjerner i selskab med Mario og co. ligner det dog mest af alt en evolution.

På overfladen ligner dette andet galaktiske eventyr med Mario og co. nemlig sig selv. Det galakse-baserede gameplay er således igen i fokus, hvorfor Mario får rig lejlighed for at løbe, hoppe, svæve og svømme fra planet til planet i jagten på de funklende stjerner, der alle skal findes, hvis blikkenslageren skal gøre sig forhåbninger om at redde Peach fra Bowsers klamme klør. Producer Shigeru Miyamoto har dog i et forsøg på at mindske udenomsstøjen fra første spil, den overnuttede og til tider dræbende langsomme historie om den komiske dronning Rosalina, valgt at ty til den oprindelige Mario-fabel om prinsessens evige kvaler og blikkenslagerens heroiske kamp for at redde hende.

1

Selv i rummet slipper Mario ikke fra at blive hjemsøgt af Bowsers kumpaner.

Væk er ligeledes det kluntede hub-system, der ikke tjente andet formål end at sløve Marios rejsen mellem de forskellige baner. I stedet benytter Super Mario Galaxy 2 sig af et kortsystem ikke ulig det, som Nintendo selv pionerede med Super Mario World, og som også blev benyttet i sidste års New Super Mario Bros. Resultatet er en mere strømlinet Mario-oplevelse, hvor fokus ligger på reelt spil snarere en tom historiefortælling og udforskning.

Der er med andre ord ingen stille stunder i Super Mario Galaxy 2. Det går over stok og sten, når Mario besøger de godt 50 galakser, der hver præsenterer ham for udfordringer mere drilske end den forrige. Heldigvis har Mario husket at medbringe værktøjskassen med de ikoniske hop, der bringer ham sikkert fra platform til platform.

2

NASA ville næppe godkende et rumskib af denne model.

Mario har, for at være nøjagtig, adgang til præcis samme antal bevægelser som i originalen, hvilket blandt andet omfatter de obligatoriske double-, triple- og wall-jumps, men også det nyttige spin attack, der kan benyttes til både at bekæmpe fjender og stoppe blikkenslagerens fremdrift i luften. Sidstnævnte var blandt det første spils store trumfkort, og selvsamme egenskab bliver da også brugt flittigt her.

Super Mario Galaxy 2 ligger dog ikke på den lade side, hvad angår ekstra opgraderinger, som Mario kan finde undervejs i de mange baner. Igen er en række at finde fra originalen, blandt andet fjederen, bi-dragten og ildblomsten, men et lige antal nye står klar til hjælp. Af disse kan nævnes et kæmpemæssigt bor, der lader Mario grave sig tværs gennem planeter. Denne egenskab bruges meget klogt i flere gåder, hvor det ellers nok så drilske planet-miljø får et helt nyt perspektiv, idet man som spiller ikke længere kun skal forholde sig til elementer ovenjords.

3

Yoshi er et velkomment gensyn. Synd at han kun bruges i lille udstrækning.

Marios trofaste ganger, Yoshi, får også en velkommen renæssance i Super Mario Galaxy 2. Den karismatiske dinosaur med sin elastiske tunge kommer i ny og næ Mario til undsætning, og akkurat som i tidligere spil giver den ham mulighed for at hoppe længere, samt spise indkommende fjender og skyde disse af sted som dødbringende projektiler. Yoshi har klaret transitionen til rummet fint, men bliver desværre brugt ganske sparsomt. Tilstedeværelsen er begrænset til et par baner, hvorfor han aldrig føles som en vital del af eventyret, som vi ellers tidligere har set det i eksempelvis Super Mario World.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...