Styx: Master of Shadows - Anmeldelse

Oplev rollen som led tyv i goblinform

Cyanide Studio har med Styx: Master of Shadows forsøgt sig med et tredjepersonsspil i stealthgenren, der i min mening ikke har oplevet noget videre specielt siden Thief: The Dark Project og Thief: The Metal Age. For at kaste lidt ekstra krydderi på middagen, så har Cyanide Studio valgt at inkorporere nogle RPG-elementer, for at give spilleren noget ekstra at arbejde efter.

Man antager rollen som goblinen Styx, der leder efter det magiske World Tree, alt imens han render rundt og generelt er en lort mod folk han møder. Som udgangspunkt lyder det ret barnligt og uden videre substans, men spillet bliver hjulpet godt på vej med passende voice-acting (der dog nok ikke foreløbigt vinder priser), og et herligt gameplay, der sammenbinder en masse mekanismer på samme måde som ingredienser kan danne en saftig tærte.

På trods af at Styx: Master of Shadows er tilgængeligt på forskellige platforme, så lider det ikke umiddelbart af "konsolitis", og føles derimod mere som et PC spil; noget som er meget velkommen i en verden hvor spil ofte mere er rutsjebaner, frem for at give spilleren reelle muligheder. Der er stadig irriterende elementer, såsom "Press a key" inden startskærmen, men generelt føles det ikke som om at PC-versionen var en eftertanke.

Gameplayet kan tackles på forskellige måder, alt efter hvilken type man er. Hvis den kølige følelse af skyggen er mest tiltalende, så bliv endelig i skyggen og forbliv uset. Føler man derimod trang til at dræbe alle på ens vej, så er der rig mulighed for også at skabe ravage. Spillet er dog ikke decideret lavet til action, og kommer man i nærkamp ender det lidt i en underlig form for duel, hvor det handler om at time sine parader til fjendens angreb. Jeg anbefaler dog alle at spille på goblin-sværhedsgraden, så dét at blive opdaget normalt har døden til følge, og nærkamp ikke er en mulighed.

Spillets AI skaber virkeligt gameplayet, og tvinger dig nogle gange ud i pressede situationer. Vagterne patruljerer rundt og reagerer på de lyde du laver, og alarmerer hurtigt andre i nærheden. Det handler om at holde styr på omgivelserne, så der ikke ved uheld bliver væltet en stol det forkerte tidspunkt. Der hvor du sætter fødderne har også en indvirkning, og nogle overflader forstærker lyden, mens andre, som tæpper, dæmper den. Er du først opdaget, så kan du godt regne med at skulle stikke af, og at AI'en leder efter dig under borde, i kister, skabe og andre steder man kunne forsøge at gemme sig. Skal man derfor igennem en dør, så er det smart lige at kigge gennem nøglehullet inden man vælger at åbne op og råbe "Here's Johnny!".

Wut

Spillets AI kan til tider være mere end almindeligt tungnem

Med det sagt, så er der stadig plads til forbedring hos AI'en, der nogle gange reagerer på mærkværdige måder. For det første giver de nogle gange ualmindeligt hurtigt op med at lede efter en, trods en død kammerat ved fødderne; for det andet, så giver spillets cover-system mulighed for at liste sig måske bare lidt for tæt på fjenden nogle gange. Ved at klamre mig til en mur lykkedes det mig at gå hen til en vagt uden at han lagde mærke til mig, også selvom han kiggede i min retning og lokalet var fuldstændig åbent. Uden at bruge cover-systemet blev jeg opdaget med det samme.

Selve planlægningen af ens rute foregår ofte ved brug af spillets ressource, 'amber'. Amber fungerer som mana, og kan gendannes ved at sluge amberholdige potions når trangen nærmer sig. Det meste af tiden bruges amber til at aktivere 'amber vision', som minder meget om Bat Vision fra de nyere Batmanspil. Amber bliver dog også brugt til at gøre sig selv usynlig når det virkelig kniber, og til at lave en klon af sig selv ud af opkast. Klonen kan man så vælge at kontrollere, for at åbne ellers-utilgængelige veje for Styx, eller til generelt at trolle vagterne ved at skabe lyde.

Ambervision

Amber vision lader dig se fjender og ting du kan klatre på

Spillets RPG-system er ikke nødvendigt at dykke ned i, og heller ikke nogen dybere affære som i mange rollespil. Det åbner dog op for nye evner, og så er det også med til at give følelsen af, at man bliver "bedre" som tyv. Ved hver endt mission tjener man nogle skill points, samt ser en statistik over hvordan man klarede sig. Skill points bliver så brugt til at købe færdigheder med i ens hideout, og der er mulighed for at få lidt ekstra ved at klare forskellige challenges. Det kunne eksempelvis være ikke at have dræbt nogen under en mission. Gik det ikke som planlagt, så kan ens hideout også bruges til at tage missionerne om igen.

Rent grafisk er Styx: Master of Shadows nok ikke noget mesterværk, og der er steder med åbentlyse texture clippings, men tanken har heller aldrig været at det skulle være det pæneste spil. Det er pænt nok til at man ikke tænker videre over det mens man lister rundt og undgår ens modstandere. Der hvor Styx dog for alvor viser sit værd er med sine omgivelser, der både er store, men også fyldt med mange muligheder for hvordan man håndterer dem. Selvom nogle af tingene virker komplet ulogisk placeret, såsom klatresteder og tunneller de mærkeligste steder, så er man stadig i fuld kontrol over hvordan man vil bære sig an med missionen.

Denne bevægelsesfrihed er dejlig, når man omkring halvvejs gennem spillet ikke længere er igang med at udforske, men derimod skal tilbage gennem tidligere områder. Her sørger nye vagter og de forskellige ruter for, at man ikke kører død inden spillet er omme.

Environment

Det er ingen Avatar, men spillet har stadig pæne øjeblikke

Når alt så er sagt, så er Styx: Master of Shadows på ingen måde et mesterværk, men det er et spil der minder dig om, hvor sjove rendyrkede stealthspil kan-og burde-være. Jeg vil faktisk sige, at det er mere værdigt som efterfølger til de gamle Thief spil, end det seneste Thief nogensinde kommer til at være. Dét i sig selv er en fantastisk ting for et spil i denne genre, især når det ikke er en AAA-titel. Trods visse fejl og mangler giver spillet dig en overordnet herlig oplevelse, og de forskellige spilmekanismer sørger for at holde dig kørende igen og igen.

7 / 10

Styx: Master of Shadows - Anmeldelse Bille Vincent Brynjolfsson Oplev rollen som led tyv i goblinform 2014-10-26T19:42:00+01:00 7 10