Star Ocean: The Last Hope

Beskadiget på rejsen til Vesten.

Tiden er 1990’erne. Tv-serien Beverly Hills 90210 tager ungdommen med storm og går sin sejrsgang i den vestlige verden, mens Ace of Base sender hit på hit ud i æteren. På samme tid i Japan sidder en broget skare af videospilsfans klinet til skærmen. I deres hårdt brugte super-nintendo-entertainment-systemer sidder første spil i en serie, der senere skulle vise sig at nå langt ud over Japans grænser. Spillet hedder Star Ocean og kan prale af glansfuld 16bit grafik, romantik, fjerne solsystemer, et episk soundtrack samt en medrivende historie. 13 år er gået siden dengang, og nu er det femte spil i rækken udkommet. De hårdt brugte SNESer er byttet ud med XBOX 360ere, men konceptet er nogenlunde bevaret. Star Ocean: The Last Hope er stadig en medrivende historie, der lokker dig med ud i et episk rumeventyr – Boldly to go where no man has ever gone before!

Star Ocean: The Last Hope er ikke en fortsættelse af de fire foregående spil. I stedet har udviklerne Square Enix valgt at lave en prequel til hele serien, og vi får derfor lejlighed til at se, hvordan det hele startede. Spillet foregår efter 3 verdenskrig i året 2087. Planeten Jorden ligger i ruiner efter utallige atomsprængninger, og de overlevende nationer har måttet se igennem hinandens uenigheder for på fælles hånd at finde et nyt sted at leve. Løsningen bliver at man sender en ekspedition ud i rummet for at finde en ny beboelig planet. Her kommer du så ind i billedet! Du tager kontrollen over den unge helt Edge Maverick. (Ret så fjollet navn ved jeg godt, men tro det eller ej, det hedder han i den amerikanske oversættelse!). Edge er pilot i det forenede jordiske rumprojekt, og sammen med sin barndomsveninde Reimi Saionji er det hans job at flyve et af de rumskibe der, som titlen antyder, er det sidste håb for jordens befolkning.

1

Arenakampene er actionfyldte og man keder sig ikke et sekund.

Tingene går dog ikke så let som ventet, og efter et fejlagtigt Warp-hop, i bedste Star Trek-stil, ender du snart i et actionfyldt plot, der hurtigt udfolder sig som historien glider frem. At jeg nævner Star Trek er ikke en tilfældighed, for udviklerne af spillet har, gennem alle spillene, altid vist sig som sande fans af denne sciencefiction-klassiker. Om det er derfor, at spillet til tider viser sig at være ualmindeligt klichéfyldt, vides ikke, men dette er i hvert fald udfaldet. Plottet tager ingen uventede drejninger og vinder bestemt ikke nogen priser for bedste manuskript. Har du før spillet enkelte af Square Enix andre titler, vil du med det samme føle dig hjemme, selvom det så også medfører, at du ikke får nogen overraskelser på din rejse gennem de tre DVDer som spillet fylder.

Edge Maverick er en klassisk Japansk rollespilsfigur med alt, hvad der dertil hører sig af hår ned foran øjnene og et absurd stort sværd på størrelse med en mindre bil. Hans veninde Reimi følger traditionen tro også den velkendte animé-stil til punkt og prikke med hotpants, gigantiske øjne og en infantil opførelse, der grænser til det irriterende. Innovation er altså ikke det vi ser mest af i dette spil, men har man prøvet de andre titler i serien, forventer man ikke andet end mere af det, der fra starten gjorde serien populær. De ting, der fungerer i Star Ocean, fungerer altså rigtig godt.

2

Edge Maverick fanget i et ømt øjeblik - vi mangler bare en animé-hundehvalp imellem de to og situationen er fuldendt!

Kampscenerne er actionfyldte, om end ensformige, og byder på fordybelse, såfremt man sætter sig ordentlig ind i spillet. Så snart du støder på en fjende, loader spillet en kampplads frem. Man kæmper altså ikke i ”den virkelige verden”, men i din egen lille arena, præcist som vi kender det fra andre spil i genren. Her har du fri bevægelighed over alle karaktererne i din gruppe, og løber du om bag ved modstanderen, kan du forhøje den skade du volder, i et såkaldt blindside angreb. Dræber du fjenden ved dette angreb, eller på en anden spektakulær måde, får du varige bonuser, der blandt andet kan forhøje din XP indsamling med 120 procent. Det er en funktion, der hurtigt gør dig rustet til de senere baner i spillet. Du har rig lejlighed til at sætte dit præg på de enkelte figurer i din gruppe. Du vælger hvilke specialangreb den enkelte skal benytte, og mulighederne for at finpudse kampstilen er mange. Med diverse kombinationsangreb, forskellige former for magi og generelt et højt tempo er kampdelen af Star Ocean: The Last Hope fin underholdning, i en historie der ellers kun bliver skubbet frem af langtrukne filmsekvenser.