Split/Second: Velocity

Tænk hurtigt!

"Don't try this at home" er det første, der møder én i Disney Interactive Studios nye racerspil, Split/Second. Det er det eneste, der kæder spillet sammen med Disneys ellers temmelig tandløse image, for dette spil er på ingen måde Cars: The Game. Dog skal det siges, at Black Rock, udviklerne af spillet, tidligere har udgivet den hæderlige offroad-racer Pure under Disneys faner. MEn smid poderne i seng, på med hørebøfferne og op for lydstyrken, for nu er der ellers dømt eksplosivt racerløb, som får Burnout til at ligne en omgang forkølet veteranløb for senile. Split/Second er nemlig Burnout, som hvis det var produceret af Jerry Bruckheimer.

Grundidéen er 100 % drengerøv: Du er med i et racerløb/tv-show, hvor deltagerne skal sørge for højoktan underholdning tilsat rigelig pyroteknik i bedste Hollywood-stil. Alle baner i spillet er udstyret med sprængladninger overalt. Når du drifter, drafter eller drøfter pladser med modstanderne, optjener du energi på en måler opdelt i tre dele. Hver gang en del er fyldt, kan du detonere en af førnævnte sprængladninger i håbet om, at en modstander må betale prisen.

Effekterne af disse såkaldte ”Power Plays” er mange – der kan være tale om alt fra eksplosioner i vejsiden til det rene ragnarok. Hvis du får ladet hele din måler op er det muligt at udløse et ekstra stort Power Play, og disse skal ses, før man tror dem. Er du træt af ham den selvfede på førstepladsen? Så tager du da lige din færge og sejler ham over. Fik din rival dig ned med nakken lige før? Så sprænger du da bare hele den bro, han kører på. Resultatet er mildest talt eksplosivt, og da et succesfuldt Power Play altid kun betyder nogle få mistede sekunder og et respawn i mellemhøj fart, så er der konstant fyret op under gryden.

1

Spillets HUD er en lækker lille sag, der ikke kommer i vejen for udsynet til banerne.

Spillet er ikke så dybt som for eksempel Burnout Paradise, men byder alligevel på mere strategi, end man først antager. Før det første er drifting-systemet ganske fintfølende og subtilt, så det tager noget tid at lære at bruge det til at lade sin måler mest muligt op uden at miste for meget fart eller knalde frontalt ind i ting. For det andet er der flere vægtklasser af køretøjer – de tunge er langsomme, men gode til at modstå Power Plays, hvorimod de lette er hurtige, men kan blæses af banen af en mild sommerbrise. Og sidst, men ikke mindst, kan man ikke bare fyre Power Plays af til højre og venstre – de skal sættes ganske præcist, og man kan let komme til at spænde ben for sig selv. De store Power Plays kan desuden ændre store dele af banen i et snuptag, hvilket også kan have omfattende konsekvenser.

2

Jo flere vrag, desto bedre... lidt som i Folketinget.

Grafisk set er Split/Second også meget vellykket. Jeg kunne godt bruge en smule mere anti-alias, i hvert fald i den testede version til PS3, men helhedsindtrykket er positivt. Der er ingen licenserede biler i spillet, men inspirationskilderne til de forskellige køretøjer er meget tydelige, og modellerne ser alle aggressive ud. Banerne er dog spillets store lyspunkt. De er helt kaotiske at se på, men alligevel meget intuitive at navigere igennem - og så er alle de eksplosive elementer fænomenalt lavet. Man føler sig virkelig som midtpunktet i en blockbuster, og spillet tilføjer ekstra flair med sit shaky-cam og sine sortrøde farvekontraster. Det er virkelig et spil, man kan tage frem for at imponere gutterne. Ligeledes skal lyden virkelig også have rosende ord med. Alle lydeffekter og eksplosioner er tonstunge, og musikken er forfriskende anderledes og bombastisk – Split/Second er på alle måder et helt andet spil end Burnout og Need for Speed.