Shattered Horizon

En rummelig shooter?

Futuremark, der er bedre kendt for sine benchmark-programmer gennem årene, har leveret deres første rigtige PC-spil. Og som man kunne forvente det, er den grafiske side af spillet meget lig det Futuremark er vant til at levere. En eminent grafik, der virkelig blæser op for spillets plot i det ydre rum. Så tag med ud i rummet og se om spillet er en astronaut værdig.

Spillets handling foregår 40 år fra nu. Mennesket er tilbage på månen og en række virksomheder ledet af Moon Mining Corporation (MMC) er begyndt at drive minedrift og gennemhuller månen på det grådigste i deres søgen på rigdom. En mineulykke fører dog til en gigantisk katastrofe. En eksplosion kaster milliarder tons måneklipper ud i rummet, hvoraf størstedelen havner i kredsløb om Jorden. Katastrofen efterlader mange tusinder mennesker strandet i rummet. Astronauter og videnskabsfolk, der er fanget på rumstationen ISS, bliver bedt om at pågribe de ansvarlige for katastrofen. Våben er blandt de sidste forsyninger, der sendes afsted.

MMC sigtes for alvorlige anklager og afskåret fra Jorden ser de selvstændighed og selvopretholdelse som den eneste vej frem. Samtidig bliver The International Space Agency (ISA) en trussel mod deres eksistens. De to sider drages ind i en væbnet konflikt. Desperate slag kæmpes på strategiske lokationer, hvor de knappe forsyninger fra Jorden befinder sig. Et overordnet slag, der betyder forskellen på liv og død.

Sådan introduceres vi til plottet i Shattered Horizon. En umiddelbart interessant baggrundshistorie, der dog hurtigt formår at falde til jorden, grundet manglende dybde og bindende materie til selve gameplayet. Shattered Horizon forsøger at gøre for FPS spil, hvad Homeworld i sin tid gjorde for strategispil: tilføjelsen af en ny dimension, der fuldstændig ændrer spillets dynamik og ryster os i grundvolden. Resultatet er lignende spektakulært, på både godt og ondt. Ved at tilføre vægtløshed, får spilleren mulighed for at bevæge sig i 360 grader og hele rummeligheden bliver til spillerens slagmark.

1

Nøj et lækkert våben han har..næh vent, det er det samme som mit.

Som online-FPS har Shattered Horizon dog et meget begrænset indhold. Spillet ledsages ikke af nogen singleplayer-kampagne, men er derimod et rent online-multiplayerspil. SH indeholder blot 4 baner og tre spilmodi, hvoraf de to spilmodi i princippet er de samme. I Battle og Assault skal man indtage kontrolpunkter og holde dem længst muligt. Skirmish er som vi kender det: nak så mange som muligt. Herudover bygger spillet udelukkende på holdspil, så lone-wolfs kan godt begynde at kigge den anden vej. Alle tre spilmodi er teambaseret, og selv i Skirmish vinder eller taber man som hold. Hvad der dog undrer mig en smule er, at udviklerne har valgt at se bort fra standarden Capture The Flag, som kunne have tildelt spillet en underholdende jagt på akserne. Banerne i sig selv er forholdsvis ens. En masse klipper spredt ud over rummet, blandet med lidt rumstation.

Guleroden i Shattered Horizon er XP. Man opnår XP ved at nakke sine fjender og vinde runder. XPen udløser en ny rang og man kan stige mange gange, skal her siges. Det er dog intet i sammenligning med Modern Warfare. At stige i rang i Shattered Horizon er imidlertid ikke særligt belønnende, hvilket er en skam. Udover en ny rang opnår man nemlig intet. Ingen ny udrustning, våben eller andet. Havde udviklerne indbygget et mere sofistikeret level-up system, havde det definitivt hjulpet til spillet langtidsmotivation.

2

Hvem har kastet den røggranat?

I shattered Horizon er du altid udstyret med din Assault Rifle. Det er det eneste våben i spillet, foruden tre forskellige granater. I de første runder vil du tage dig selv i hysterisk at scrolle med musen, for at vælge andre våben, for blot at finde ud af at der ikke er andre våben. Ved kun at være udstyret med ét våben åbnes derimod op for ligeværdige og afbalancerede kampe og at spilleren med det bedste taktiske indgreb og overblik ender som vinder. Trods den taktiske åbenbaring ved dette forhold, er det noget sørgmodigt over ikke at have flere valgmuligheder. Enhver fan af spil som eksempelvis Unreal Tournament, Counter-Strike, Battlefield og Modern Warfare, vil stå tilbage med en følelse af nøgenhed og et spørgsmål om, hvorfor udviklerne ikke har givet os flere våben.