Resistance: Retribution

Sony slår hovederne sammen.

PSPen er i en sjov situation. På trods af at have præsteret imponerende salgstal set i lyset af den kolossale konkurrence fra Nintendo DS, er det måske på grund af sit eget multifunktionelle design, at spillene i 2008 begyndte at dø ud. ”LAv flere spil!” har været Sonys udmelding til deres tredjeparts udviklere, før de måtte sande, at de måske selv skulle gøre det samme. Det er nu ikke fordi, at der ikke har været spil bygget over PlayStation-kataloget. Vi husker God of War: Chains of Olympus, som udkom på denne tid sidste år, et spil vi anmeldte til 8/10. Resistance er det næste spil i rækken og igen lykkedes udviklerne at balancere på kompromiset imellem tilstrækkelig action og den noget mindre ydelse i PSP set i forhold til PS3. Historien i Retribution starter hvor første spil sluttede, en historie som formodentligt ligger samtidigt med begivenhederne i Resistance 2 på PS3. Vi følger briten James Grayson, som befinder sig selv midt i en krigszone på Europas fastland. Efter at være blevet tvunget til at likvidere sin egen bror, drog han i militært eksil, for at forberede sin egen blodhævn mod de skyldige. Dog bliver han fanget og dømt til døden, hvorefter hans eneste vej ud af miseren bliver at hjælpe The Maquis (en fransk modstandsgruppe) med at kæmpe mod invasionen. Det er en små-hullet forhistorie, og desværre synes den at spole henover den umiddelbart mest spændende del – Grayson’s skrupelløse enkeltmandskorstog – til fordel for firkantede opgaver stukket ud af hærlederne. Fortællingen bliver ikke ligefrem hjulpet af den akavede dialog, som gurgler frem i en bred vifte af dårlige britiske accenter. Grayson selv er en ganske uvenlig og ubehagelig mand, der mest lyder som en bitter og verdenstræt langtidschauffør.

1

Seriens store fjender er heldigvis ikke blevet mindre på trods af PSPens lille skærm.

Som bekendt betyder det til gengæld ikke så meget, når man først er i gang med at skyde ting, og spillet skifter også hurtigt tempo, efter de obligatoriske cut-scenes er overstået. Spillet har taget springet fra førstepersons- til tredjepersonsperspektiv, og i kraft af at Sony Bend Studio har brugt det sidste årti på at lave de på det punkt velfungerende Syphon Filter-spil (hvilket inkluderer 2 PSP-titler), er perspektivskiftet her et klogt valg. Bend (opkaldt efter basen i Oregon – og hjem for den første gravide mand, det er et faktum!) har bevist, at de kan presse PSPen til det yderste. Resultatet er, at Retribution ser fantastisk ud, rig på detaljer og med solide 3D-miljøer, som sjældent er set på de håndholdte konsoller. Styringen, som kan være det andet svage punkt, hvor ambitiøse PSP spil lider, er også veludført. Venstre stick styrer Grayson, PS-knapperne styrer sigtekornet. Skulderknapperne styrer aftrækkeren, den højre affyrer, mens sekundær affyringsmulighed styres af den venstre. D-paden bruges til at klare det basale; højre gennemgår dit våben arsenal, mens venstre lader dit våben. Sigtekornet er automatisk og vises som en bred firkant. I dette område kan du låse dig fast på fjender, hvilket giver gameplayet et godt flow, præcis som i PS3-serierne, som samtidig ikke syrer dine hænder til i ren anstrengelse. Til at starte med kan det dog føles lidt frustrerende på denne måde at få frataget det klassiske shooter-element, men hvis du hellere vil pløkke fjender manuelt, vil et lille tryk op på d-paden aktivere et mere præcist sigte tættere på, eller hvis du har Fareye-sniperen: det klassiske kikkertsigte.