New Super Mario Bros. Wii

Tilbage til rødderne.

Mario er vendt tilbage med sin bror Luigi og deres toadstool venner for endnu engang at redde prinsessen. Indhyllet i et iøjnefaldende rødt cover er New Super Mario Bros. Wii præcis hvad doktormanden har ordineret: En rigtig god portion spil-nostalgi.

For os ældre gamere der har været med fra det allerførste Super Mario spil til Nintendo 8-bit og fulgt de efterfølgende spil på Nintendos mange platforme, er NSMB et kærkomment syn og en hyldest til måske netop det første af slagsen. Vi vil føle os tilpas med det samme. Det klassiske gameplay, bevægelserne, lydene og atmosfæren er nøjagtigt som i de gode gamle dage, blot tilført et ordentlig strøg af modernitet. Således indeholder NSMB eksempelvis grafiske elementer fra Super Mario World og lydelementer fra Super Mario Galaxy. Og naturligvis er en hel del nyt omsat fra samme spil der udkom til Nintendo DS i 2006, som indeholder en helt række nye ideer, såsom propel-Mario og pingvin-Mario. Hertil kommer udnyttelsen af Wiimotens bevægelses-sensor, der gør Mario i stand til for eksempel at samle redskaber op og bevæge vippeplatforme.

1

Mario og Luigi i fuld co-op vigør.

New Super Mario Bros. Wii er kontekstualiseringen af alle de tidligere Super Mario spil og det gør selvfølgelig også at nyere gamere sagtens vil kunne følge med og nikke genkendende til spilmiljøet. Nintendo har taget recepten på et af deres mest solgte spil nogensinde og forfinet den ud i alle hjørner. Og det holder.

Som noget nyt kan NSMB spilles i co-op med to eller flere spillere og det kan være enormt underholdende, når man side om side – eller over og under hinanden - brager gennem banerne. Visse sektioner kræver teamwork for at klare, især hvis man vil tilgå nogle af de skjulte områder i spillet, hvilket de klassiske Super Mario spil jo er velkendte for.

2

Det klassiske Mario world design som vi kender det fra eksempelvis Super Mario Bros 3 til NES.

Co-op er dog samtidig et af spillets største problemer. Det er ofte svært at adskille ens figur fra de andres figurer, især når man vælter rundt på hinanden. Og vi ved jo alle, at det ikke er ens figur man primært kigger på, når man spiller, men det som ens figur skal udføre. Men når man gang på gang udfører et hop, løb eller lign. og det viser sig ens figur udfører noget helt andet, er det nok fordi man troede, man var sidemandens figur. I mellemtiden er ens rigtige figur løbet ned i en grøft eller ramt af en goomba. Især hvis man spiller fire samtidigt, er det det rene kaos, og på sin vis smadrer det den ellers gode co-op oplevelse. Og I kender det måske fra LittleBigPlanet til PS3, hvor det er ikke altid er lige let at spille fire samtidigt. Men hvor ens figurer i LittleBigPlanet kan udstyres med diverse tøj og påhæng for at skille sig betragteligt ud fra hinanden og dermed give en anelse mere overskuelighed, er og bliver Mario og Luigi sig selv i tøj og stil.