Napoleon: Total War

Hånden på hjertet.

”Sejrherren skriver historien”.

Det må Napoleon have tænkt, da hans hære bevægede sig sejrrigt igennem Europa, fra Italien til Rusland. Hvordan hans tanker om historien har været, da hans hære kom tilbage fra Ruslands hungersnød, sygdom og ikke mindst kulde med mindre end hver tiende mand tilbage, kan kun guderne vide. Nu kan du selv skrive historien, for med Napoleon: Total War giver udviklerne Creative Assembly dig muligheden for at træde i Napoleons fodspor i fortsættelsen til Empire: Total War.

Netop denne fortsættelse har været ventet med både spænding, ængstelse, og forargelse. Fans af serien havde ventet en udvidelse til Empire: Total War, der kunne reparere nogle af de (mange) fejl som spillet slæbte rundt på, og det ville også være forventeligt, da Creative Assembly har udgivet udvidelsespakker til alle tidligere Total War titler. Så da offentliggørelsen om et stand-alone spil kom, førte det til diskussioner iblandt fanskaren om, hvorvidt det nu var retfærdigt, at de skulle betale for et helt nyt spil, når nu de allerede havde brugt penge på et halvfærdigt spil.

Man kan godt forstå Creative Assembly: På den ene side kan de blive ved med at reparere på en synkende skude, som har givet dem deres første modstand eller lægge afstand til fortiden og starte på ny. Om ikke andet har Creative Assembly og udgiverne SEGA valgt at udgive Napoleon: Total War til en lidt billigere penge end tidligere titler, så det kan være at det skal ses som et kollektivt ”undskyld” til deres ellers meget trofaste fans. De har i det mindste forsøgt at forbedre sig på den virkelige slagmark, såvel som på den digitale.

1

Find Holger... eller Napoleon. Hvem du nu bedst kan lide.

For den er virkelig blevet forbedret, den digitale altså. For de uindviede består Total War-serien af to adskilte elementer: En ’kampagne’-del og en ’kamp’-del. Vi tager kampagne-delen lidt senere, og zoomer til at starte med ind på kamp-delen. Her skal du styre hundredevis af tropper bestående af forskellige former for infanteri, kavaleri og artilleri.

Visuelt er kamp-delen kraftigt forbedret. Når de endeløse rækker af soldater rækker deres geværer mod hinanden, sprøjter det ud med ild og røg. I røgen kan man se ilden fra geværene bane sig igennem, modstanderens linje falde fra hinanden, og heste galopere væk med deres faldne herre på slæb i stigbøjlen. Fremragende oplevelse. Lydeffektmæssigt var forgængeren en ret kedelig episode, men CA har arbejdet meget på dette kan man se, og har samtidig kigget ”mod-udviklerne” over skuldrene. Fløjtemusik svirrer på slagmarken når kolonnerne marcherer og atmosfæren fyldes af lyde, der gør slagmarken til et realistisk og lidt skræmmende sted at være.

Generalen har fået comeback som en vigtig figur på slagmarken. Det ville også være hovedløst andet, spillets titel taget i betragtning. Rally-funktionen, som ikke var udelukket fra Empire, er tilbage og gør det muligt både at få flygtende styrker til at tage kampen op igen, samt at forbedre moralen hos allerede kæmpende styrker. General-enheden har fået en fin cirkel omkring sig, der gør det muligt for spilleren at se hvor det mest hensigtsmæssigt at placere ham. Indenfor cirklens radius virker generalens evner aktivt og hans tilstedeværelse inspirerer enheder omkring ham. Derudover har generalen fået en ny evne, som kan udforskes i teknologi-træet: ”Inspire”. Dette forøger en udvalgt enheds evner på slagmarken og dens moral.

2

Står på en bakketop...

Som man kan se, er moral en vigtig ting at holde øje med. Mister tropperne moralen, vender de sig om og løber væk fra fjenden. Til forskel fra tidligere spil, kan enheder nu helt knækkes, så der ingen mulighed er for at de vender tilbage. Hvis de blot mister modet og ikke forfølges af kavaleri, er sandsynligheden ret stor for at de vender tilbage for at tage kampen op igen. Dette er en fin måde at gøre det jagende kavaleri mere nyttigt. Noget andet nyt er en lille måler på både egne og fjendens styrker, hvorved man løbende kan holde øje med deres moral. Jeg ved ikke hvor realistisk det er, at man på denne måde med millimeters præcision kan fastslå, hvor fjenden er tæt på at knække, men det er meget velkomment for egne styker, og en hurtig og god placering af generalen, der vender slaget til egen fordel, er gang på gang en fed oplevelse.