MotoGP 09/10

Store cykler til små drenge.

Følelsen af fart. Lad os starte der. Er der noget som MotoGP 09/10 gør rigtigt, så er det at give spilleren en følelse af fart og bevægelse. Overskrævs på min mandsstore raket farer jeg ud over en overophedet asfalt, mens regndråberne falder fra himlen og gør sit bedste for at køle den ned. Jeg placerer mig i en modstanders slipstrøm og venter til vi når et lige stykke imellem de mange sving på Assen, hvorefter jeg accelerer min cykel og katapulterer den ud af strømmen og op foran ham. En følelse af selvtilfredshed fylder mig lige indtil jeg opdager, at et forudgående sving er nærmere end mine bremser kan nå at virke. Motorcyklen farer ud over banekanten og jeg ender med næsen i gruset. Det er ikke første gang.

Som hjælp til at anmelde den nyeste version af MotoGP har jeg inviteret min kære far. Han er en erfaren herre, der har en del mere bekendtskab med den virkelige verdens MotoGP end jeg. Derudover ejer han en lædervest, samt to af disse tohjulede benzinslugere, og han har over et kvart århundredes erfaring i at manøvrere både motorcyklerne og vesten. Til gengæld føler han sig ganske fremmedgjort overfor en Xbox-controller.

Jeg forklarer ham ganske kort omkring styringen af motorcyklen, hvilken læner sig op af det nemmere kontrolsystem fra spil i bilgenren: ”Den højre trigger accelerer cyklen fremad, den venstre bremser dens fordæk. På X bremser man på bagdækket. På A-knappen trykker man sig tæt til cyklen, hvilket gør at den accelerer hurtigere men til gengæld sværere at manøvrere. På den venstre analog stick distribuerer man sin vægt, dvs. drejer til højre og venstre, forhindrer den i at stejle osv. Er du modig nok, kan du forsøge dig med manuelt gearskifte på Y og B.” Efter et par øverunder er han ganske godt inde i styringen - og han er ganske godt underholdt. Dette er ikke dårligt for et motorcykelspil, da de som regel placerer sig selv i den vanskelige ende hvad angår styring.

1

Følelsen er fart er konstant til stede i MotoGP 09/10.

Dog mener han ikke at hans hurtige indlæring kan forklares ud fra hans forhåndskendskab med motorcykler. Og det er netop en central pointe: Spillet er nogenlunde at gå til, men ikke fordi det minder om motorcykelkørsel. Som spiller kan du både bremse på fordæk og bagdæk, dog er effekten af den bagerste bremse til at overse. Ideelt set skal den bruges til at kontrollere cyklen inde i svingene ved at rette den op, men den virker ikke særlig effektivt og svingene tages nemmest ved at hamre den forreste bremse i bund inden svinget, og styre udgangsvinklen med accelerationen. Samtidig kan du også sagtens gøre brug af den under selve svinget, hvilket i den virkelige verden ville få cyklen til at skride væk under én. Generelt drejer cyklerne noget nemmere end man forventer, hvilket gør at man kan tage nogle skarpe sving i ganske høj fart. Følingen med vægtfordelingen er desuden stort set fraværende. Det havde klædt spillet hvis man kunne vælge at vippe cyklen gradvist. Man føler ikke balancen når selv den mindste berøring af venstre stick vælter cyklen fra lodret til fem grader fra asfalten.

2

Hvis du nogensinde har ønsket dig at designe lædertøj, giver MotoGP 09/10 dig også mulighed for det.

Men man skal ikke lade sig narre. Selv med en lettere styring er MotoGP 09/10 langt fra et nemt spil. Nye spillere af genren skal nok få et hyr med at holde maskinen på banen, og der er ikke meget hjælp at hente ved at ændre sværhedsgraden, som i højere grad påvirker modstandernes performance frem for hvor nemt det er at håndtere cyklerne.

Man kan kun være taknemmelig for de dynamiske racing-linjer, der angiver den ideelle placering og fart på banen, og er til stor hjælp for enhver raket-ridende rookie. Ofte er det alene via dem af man bliver varslet om forstående sving, og at vælge at slå dem fra er lige så hensigtsmæssigt som 24 bajere dagen før en jobsamtale.