Metro 2033

Et lys for enden af tunnelen.

Så er verden endt endnu engang. Ja, vi er ikke kun gode til at hærge kloden i virkeligheden; i fiktion er Moder Jord blevet kørt igennem igen og igen på utallige måder. Hvor kommer denne perverse fantasi fra og er vi snart ved at få nok af at vandre gennem decimerede bygninger i et dødt, deprimerende landskab? Selvfølgelig ikke; apokalypsen er jo en af de mest forstyrrende scenarier vi kan forestille os, men det kræver alligevel et særligt talent at vise os noget, vi ikke har set før. Og hvem er bedre til det end øst-europæerne? Deres uforlignelige kultur og historie har gjort dem til mestre af dystopisk fiktion, og Metro 2033 skuffer på det punkt slet ikke. Sikke en smuk verden, vi har ødelagt.

Personlighed er altid en vigtig ting i spil. Ofte kan en stærk identitet være den faktor der bryder grænsen mellem forglemmelig middelmådighed og velbevarede minder. Metro 2033 er en ny first-person shooter fra Ukrainske 4A Games, der efterlader et umiskendeligt godt indtryk. Det fremlægger et interessant scenarie: hvad nu, hvis folkene bag S.T.A.L.K.E.R. bevægede sig væk fra Chernobyls komplekse og åbne verden og fokuserede på en mere lineær, filmisk rejse i stil med Half-Life eller F.E.A.R? Det er en solid og sjælfuld satsning, der på mange måder bringer sejren hjem, men som også lider under spildte chancer og mangel på en underlæggende sammenhæng.

Historien er baseret på en russisk roman af samme navn, hvis omdrejningspunkt er Moskvas nedlagte metro-system efter en altødelæggende atomkrig. Befolkningen har søgt læ under jorden, og har befæstet sig i de forskellige stationer, der hver især håndhæver deres egne regler og ideologier. Som forventet opstår der konflikt mellem de forskellige fraktioner – for eksempel befærder nykommunister og neo-nazister sig i en gentagen krig, mens Hansa-alliancen prøver at skabe lov og orden i kaosset.

4

Moskva har set bedre dage. De ødelagte omgivelser er bestemt et af spillets højdepunkter.

Alt imens har mutanter og andre monstre erobret overfladen, der både er ubeboelig og livsfarlig at besøge. Hovedpersonen er en ung mand ved navn Artyom. Hans egen station er under angreb af mystiske fremmede med psykiske kræfter, og han bliver pålagt opgaven at rejse til Polis, metroens ”hovedstad”, for at finde en løsning. Og rejse er nøgleordet her, for togene er ikke længere i drift, og det er ikke så nemt at bevæge sig igennem de forskellige tunneller, uden at løbe ind i massive problemer undervejs.

Metroen er en verden hvor folk bor som burhøns i tætpakkede værelser og får dagene til at gå ved at dyrke svampe, avle grise og udveksle historier fra omverdenen. For både Artyom og spilleren er det en ukendt eksistens; man ved aldrig, hvad der ligger lige uden for døren, og det er ligeså gruvækkende og surrealistisk som man kan forvente. Metroen er en verden hvor ammunition bliver brugt som møntfod og hvor det nok er smartere at spendere sine dyrbare militærgradskugler på gasmaskefiltre i stedet for en fuldt udstyret Glock. Allerede fra starten er man under pres for at undgå at spilde sin ammunition, og man overlever ikke uden at ransage hvert eneste lig og forrådslager, man kommer forbi.

3

Her er en af metroens andre beboere. Desværre befinder du dig som regel på deres territorie.

Stemningen er virkelig i højsædet i Metro 2033. Som navnet antyder, foregår en stor del af spillet i undergrundens mørke korridorer. Hvert område repræsenterer dets eget aspekt af metroens dystre panteon; deriblandt en tunnel besat af skyggeagtige gengangere, stationer der er blevet sønderrevet af ukendte fjender og noget der bedst kan beskrives som en togkirkegård. Og så besøger man selvfølgelig også overfladen et par gange. Det er et gennemført flot spil, og belysningen er helt klart den store guldmedaljevinder her. Man er til alle tider udstyret med en hånddreven lygte, der nok ville være det vigtigste værktøj i spillet, hvis det ikke var for den livsnødvendige gasmaske.