Mafia II

På besøg i Empire City.

Kan du huske Mafia? Det var et af de første spil, som sammen med GTA-serien, udspillede sig i en stor, åben verden. Spillet udspillede sig i 1930erne, hvor du fik lov til at køre rundt i gamle biler, skyde mænd der gik med hat, og dets udviklere mente selv, at her var det ultimative filmoplæg til Martin Scorsese. Nu er de gode gamle tider på vej tilbage, når Mafia II i efteråret igen vil lade dig køre rundt i knapt så gamle biler, skyde mænd, der stadig går med hat, alt imens udviklerne sikkert tænker, at de her står med et endnu bedre filmoplæg til Martin Scorsese. Hvad er der egentlig med ham Scorsese? Han burde droppe sin hvile på laurbærene fra storfilm som Godfather og Gangs of New York og i stedet kaste sig over spil? Så ville Mafia-drengene virkelig få noget at se til.

Mafia: The City of Lost Heaven blev udgivet til PC i 2002, og havde for sin tid en ret original vinkel på sandkasse-konceptet. På et tidspunkt hvor de fleste andre spil i den fusionsgenre spillede på det overdrevne, tog Illusion Softworks (som siden har skiftet navn til 2K Czech) det mere seriøst, og tilbød en mere jordnær, rå og ubehagelig vinkel på 1930erns verdensbillede, med fokus på trusler, vold og mord - og ulovlig sprut

I dag er GTA dog vokset sig for stor til legepladsen, ud i en mere seriøs sfære, så det er med en vis fornemmelse af konkurrence, at Mafia II denne gang skal ud dog overbevise masserne. Og så er der Godfather-serien, der kører på hele den historiske vinkel, Mafia dengang havde gjort til sin egen, og som endda har tilføjet nogle strategiske tiltag - selvom deres effekt og gavn kan diskuteres. Det er et klassisk gangsterparadoks: rummer Mafia II mon de innovative kræfter og den power, der nu skal til, for at at skubbe konkurrenterne væk?

1

Interiøret minder om Hudsucker Proxy, desværre uden Jennifer Jason Leigh.

I det mindste er de forskellige versioner ikke noget problem. PS2- og Xbox-versionerne af Mafia var ikke oprigtige spil skabt med samme sans for detaljerne som pc-versionen , og det kunne mærkes. Her i 2K's præsentationslokaler i Windsor har jeg lejlighed til at se en af udviklerne spille lidt af Mafia II, og det slår mig med det samme, at udviklingen til konsol kører parallelt med PC versionen. Hvad angår en Wii-version vil jeg anbefale at holde øje med Mafia Kart (jeg brugte halvdelen af min rejse på at finde på den vits), hvor du danner trio med Birdo og Dennis Farina.

Mafia II holdt fast i første spils fine balance mellem at køre og skyde, mellem historie og valgfri missioner. Forskellen er denne gang at sandkassen er blevet åbenlyst flottere sminket, på trods af at demonstrationen af selve spillet egentlig ikke er ønskværdigt lang. Men jeg bider i det mindste mærke i at omgivelserne er skiftet ud. Byen Lost Heaven er blevet erstattet af Empire Bay, en fiktiv storby på den amerikanske østkyst og inspireret af New York. Samtidig er tidsperioden nu spolet frem til 1940erne og -50erne, og det betyder for det første hurtigere og mekanisk forbedrede biler, mere avancerede våben og masser af løsslupne kvinder, der vimser ned af gaderne. Historien er også ny (heldigvis!). Vi følger Vito Scaletti, som er kommet hjem fra Anden Verdenskrig og nu har travlt med at få en fod indenfor i den kriminelle underverden.

Empire Bay er en imponerende genskabelse af 1950ernes Amerika: det er en småblæsende sommereftermiddag og den dalende sol kaster et gyldent skær over gaderne og de elegante skyskrabere, mens et tog rumler forbi på højbanen over os. Byen fylder 26 kvadratkilometer, omtrent dobbelt så meget som Lost Heaven, og er fordelt på tyve forskellige distrikter, der dækker alt fra slumkvarterer, et centralt cityområde med højhuse samt mere mondæne beboelses- og butikområder.

2

Spildemonstrationens bedste øjeblik involverer en elevator, hvis døre åbner og afslører en skræmt rengøringsdame i stedet for den forventede gruppe mordlystne fyre. Skal man skyde hende alligevel?

Udviklerne giver os et kort indblik i missionen Room Service, som finder sted omtrent halvvejs i spillets historie. En rivaliserende familie holder møde på et nærliggende hotel og vores opgave lyder på at nakke deres Don. Vores første udfordring er at komme derhen, så vi møder vores chauffør, den unge og overivrige Marty, der nærmest har ordene "duksedreng" stemplet ind i panden.

Det bliver hurtigt klart for os, at dér hvor Mafia II virkelig funkler, er i detaljerne. Ja, vores mission virker simpel, men afviklingen er både poleret og kontrolleret og oser af fascination af gangstertidens historiske og geografiske omgivelser, der kun virker endnu mere imponerende, når du finder ud af at spillet bliver udviklet i Tjekkiet i det 21. århundrede, og ikke i 1950'ernes USA. De livagtige figuranimationer og fine jakkesæt er lige i øjet og passer perfekt til modellerne, og kunne for den sags skyld lige så godt være plukket ud af en vis gangstertrilogi. Hvor du end kigger er det tydeligt, hvor meget kærlighed og pleje der er lagt i levendegørelsen af omgivelserne - lige fra fingeraftryk på sidespejle til cigaretskodderne på jorden foran et lejlighedskompleks.

Kommentarer (5)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!