Lost Planet 2

Toer med luft og rumfang.

Det første Lost Planet var en spiloplevelse for folk med hang til solomissioner. Noget med at løbe alene rundt og udrydde kæmpeinsekter på en isplanet med udfordringen på egne skuldre. Det var også et hævntogt med en persondreven historie, afvekslende action og medrivende bosskampe i både aflukkede og åbne baneomgivelser. Ikke overraskende fra folk bag spil som Onimusha og Resident Evil 5. Det overraskede nu alligevel med en ikke helt tosset online-multiplayer-feature. Lost Planet 2 føjer hertil et større omfang og rumfang. Men hvis det får denne opfølger til at bestå af cirka 40 % luft – ligesom visse chipsposer – nyder man så det reelle indhold meget mere, eller får man lyst til en mindre pose peanuts, der giver mere smag for pengene? Det afhænger nok meget af, hvad man forventer af sine chips.

Capcom påstår rundt omkring at have lyttet til brugerfeedback på og kritik af det første spil. Det virker i hvert fald til, at de har lyttet til folk, der savnede en co-op-mulighed. Det findes nemlig i denne fortsættelse for op til fire spillere i hovedforløbet Campaign. Her er også konkurrencepræget online-multiplayer for op til 16 netværksspillere. Der skal dog først graves rundt i et virvar af undermenuer i hovedmenuen, inden man kommer i gang med noget som helst. Det kan trække lidt tænder ud, hvis man lige sammenlagt har brugt en halv time på at installere spillet på harddisken ud over at hente og installere en systemopdatering.

Opsætningen af spillet kan tage god tid. Undermenuen My Page virker særligt tiltrækkende. Her kan man vælge sin spilfigurant til multiplayer af blandt andet fraktionstypen Fight Junkies (hankøn) og Femme Fatales (hunkøn). De kan modificeres i hoved og røv fra kropsdele til evner, våben og udtryksmåder. Her kan også ses grundige statistikker over fremgangen i spillet.

1

Borgerkrig på en fremmed planet. Enkelt set.

Endelig klar til kamp! Ikke helt. Jeg skynder mig videre til undermenuen Campaign for at oprette og tilpasse mit eget offline-/online-hovedforløb. Jeg kan også vælge at deltage i andres online-hovedforløb. Når man endelig har nogenlunde bestemt sig, så går der fem sekunder mere på en tvungen nedtælling: for hvem ved, måske er der en medspiller, der kan nå at samle en controller op og joine. Men hvad hvis der ikke lige er en medspiller til stede? Så føles de fem sekunder som det dobbelte. De kan ikke annulleres eller fremskyndes ved tryk på start eller en anden knap. Tungt spildesign.

Det tunge pace fra spillets menuer og opsætning fortsætter meget (u)passende inde i spillet. Her kan man få lyst til ekstra justeringer, som for eksempel at nedjustere antallet af hjernedøde AI-medspillere i co-op. Det er et spørgsmål om at prøve sig frem efter smag og (u)behag.

Campaign er missionsopdelt med seks lange episoder. De virker måske længere end de bør gøre med en historie uden personlighed. Måske fordi her ikke rigtigt er nogen historie. Man placeres midt i en borgerkrig. Lost Planet 2 foregår ti år efter hændelserne i det første spil på samme planet, E.D.N. III. Planetens overflade ligner ikke mere noget fra en kosmisk vinterkrig. Nu er her tropiske jungler og tørlagte ørkenlandskaber at gennemspille. Ligheden med Halo-spillene er blevet større, men stadig uden at nå op på en tilsvarende episk og spilmekanisk kvalitet.

2

Lidt spændte baller skal der også være plads til.

Lost Planet 2 spiller på flere måder som det første spil, men det er også en verden til forskel i udseende og gameplay-mæssig balance. Det er næsten ufatteligt, at det er udviklet af de samme folk. Den grundlæggende styring vækker minder, men er hurtigere i optrækket, nu med en spurtefunktion. Gribekrogen, vel nok spillenes største kendetegn, fungerer som i det første spil, uden altid at være helt præcis, men taktisk praktisk. Fjenderne i opfølgeren virker nemmere at nedlægge, lige bortset fra bosserne. De er sejere, flottere og større end nogensinde ... spillets absolutte højdepunkter! For det er primært her, at spillets kvaliteter i retning af udfordring og multitasking/samarbejde findes.