Left 4 Dead 2

New Orleans på vrangen.

Du løber gennem gyden, dusinvis af zombier i hælene. Dit gevær affyrer skud i alle retninger. De kommer fra hustagene, fra undergrunden – de er overalt. Arme og ben flyver forbi dig, mens dig og dine venner aflader ind i mængden. Alt bliver stille. Den svimlende Louisiana-sol bager ned over skuepladsen, mens din hjerterytme daler. Pludselig hører du en stemme – det er Ellis. Han vil vide om du har hørt den om hans kammerat Keith, der engang besluttede sig for at bo ovenpå en bygning. Han skød bare krager ned, men politiet havde for travlt med at smide tåregas derop i stedet for at spørge, hvad han lavede. Han skreg hver eneste gang han åbnede øjnene i et helt år. Det var sjovt i begyndelsen, men senere hen blev det bare sørgeligt. Men så blev det sjovt igen!

Valve, der nok er bedst kendt for Half-Life-serien, er godt optaget for tiden. Orange Box fra 2007 var et enormt projekt, der for alvor etablerede spilstudiet som en af giganterne på det tumultagtige PC-spilmarked. Ganske vist er der også konsoludgaver af deres spil, men Valves’ virkelige satsning ligger i deres egen online-platform Steam. Orange Box sikrede dem en enorm brugerbase, og der gik ikke lang tid, før vi så resultaterne af denne strategi.

1

Så er vi klar endnu en gang, i fuld vigør.

Left 4 Dead var det eneste spil Valve udgav i 2008. Gennem studiets karriere er udviklingsprocessen blevet kendt - endda berygtet - for at tage præcis så lang tid, som den skal. Det overraskede derfor mange, da det tidligere i 2009 blev bekendtgjort, at Left 4 Dead 2 ville blive udgivet kun ét år, helt ned til datoen, efter sin forgænger.

”Valve har aldrig udviklet en hel opfølger på så kort tid”, lød det fra mange. Situationen skabte uvished og frygt – ville det blive en udvidelsespakke til fuld pris? Hvorfor ikke udgive mere gratis indhold til etteren, ligesom de gør med Team Fortress 2? Er det overhovedet nødvendigt med en opfølger allerede? I sidste ende er disse spørgsmål irrelevante. Valve gør som de vil, og de er efterhånden blevet store nok til at kunne finansiere og udgive hele spil, mens vi går og venter på at Half-Life 2:Episode 3 bliver færdigt. Spørgsmålet er jo så, om de kan opretholde deres sædvanlige kvalitetsniveau.

2

Zombier holder skam ikke ferie.

Left 4 Dead er en kooperativ first-person shooter som spilles online. Som en ud af fire overlevende i en verden ødelagt af inficerede mennesker, der nu er omdannede til blodtørstige monstre, skal man ganske enkelt holde sig i live. Det første Left 4 Dead bestod af fire kapitler, der trak dig (og dine venner) igennem et hospital, en småby, en lufthavn og et gårdområde; man drog fra sted til sted, fandt nye våben og andre resurser, mens man konstant skulle være på vagt overfor den allestedsnærværende trussel, der kunne angribe når som helst. Spillet var et adrenalin-kick og en nervepirrende oplevelse, der balancerede mellem stress og sikkerhed ved hjælp af den dynamiske AI-programmering, der ændrede fjendens opførsel og tilstedeværelse afhængig af hvordan spilleren klarede sig.