Lead & Gold: Gangs of The Wild West

Med seksløber i skydeteltet.

Der er forskel på westerns. I den ene ende er de patosfyldte ørkenoperaer, hvor vejrbidte mænd i slidt tøj nedstirrer hinanden i vilde tableauer, men hysteriske trompeter blæser løs på lydsiden og barkede hænder sitrende nærmer sig pistolhylsteret i laaaaangsomt tempo. Og så er der den anden ende, hvor det hele ligner forlystelsesparken 'Det Vilde Vesten', hvor cowboyderne har sjove hatte, røde halsklude, og primært satser på at afrette slemme kriminelle ved at smide dem gennem de halvt oversavede borde på saloonen, mens can-can-pigerne bare danser videre.

Ligeså er det med spil. På vej er hårdkogte Red Dead Redemption fra GTA-udviklerne Rockstar, der ser ud til i den grad at satse på furede fjæs og sammenbidte tænder. Og her sidder jeg med en repæsentant fra den anden ende – en kulørt og lettilgængelig multiplayer-tolkning af Det Vilde Vesten, med vægt på det umiddelbare, sjove og ukomplicerede. Navnet er det knap så mundrette Lead and Gold: Gangs of the Wild West, fra nystartede svenske FatShark, som dog tæller folk fra både Grin (Bionic Commando) og Avalanche (Just Cause 1+2).

1

Grafikken er funktionel, og ikke meget mere. Masser af takkede kanter - også på heftigt bestykkede PC'ere.

Det mest bemærkelsesværdige ved spillet er, at det udelukkende er multiplayer. Der er ingen historie, kampagne eller personlige historier, der kan komme i vejen for den rene ubesmittede nedskydning af mennesker fra hele kloden. Men med en pris lige over de 100 kr. på Steam, signalerer FatShark da også med det samme, at man ikke skal forvente et Western-opus ala Modern Warfare. Det er basic og ind til benet hele vejen.

På klassisk multiplayer-vis opererer spillet med fire forskellige klasser, der alle er udstyret med hver deres våben. Den overvægtige minearbejder med dynamit, salonriffel og pandelygte, gunslingeren med rappe naller på seksløberen, den retskafne sherif med repeter-riflen og, som et lille krydderi, en kvindelig bjørnejæger med snigskytteriffel og rævesakse. Man kaster sig så ud i én af seks forskellige spiltyper, der kombinerer krudttønder, guldsække og personskade ved skydevåben på varierende måder.

2

De eksploderende tønder er tilbage - Krudttønder spiller en vigtig rolle i flere af spillets modes.

Lead and Gold er tydeligvis møntet på den mere casual side af multiplayer. Der er ingen permanente stats, ranks der kan låses op, eller perks der kan indkøbes. Der er de fire forskellige klasser at vælge imellem, og så nichts weiter. Man kan booste sine 'passive' evner ved at skrabe XP sammen i løbet af en runde, men så snart den er slut, starter alle på nul igen.

På den måde er det let at hoppe både ind og ud af kampe. Til gengæld er der så heller ikke mulighed for præcis matchmaking og holddannelse på baggrund af folks evner. Der er en basal teambytte-feature der kan blande lidt rundt, hvis det går helt ad hekkenfeldt til for det ene hold, men det bliver aldrig lige så godt som præcis matchmaking fra starten.