Joe Danger

Super Mario Stunt Bike… næsten!

Hvad er der sket med videospil på det seneste? Som anmelder prøver jeg det ene stort anlagte multi-million-sælgende epos efter det andet, men det føles lidt som om, at gnisten ikke rigtig er der mere. Jeg troede en overgang, at problemet var manglen på originalitet, eller måske var det bare mig, der var ved at blive for gammel? Jeg er ærlig talt træt af at skulle trækkes med den endeløse række af Modern Shooter Gun Guy-spil, som oversvømmer markedet for tiden, og vi skal slet ikke begynde at tale om bevægelsesstyring og Wii og Move og Kinect og rigtig mange tak for kaffe, men jeg springer over.

Var spillene så bare bedre i gamle dage, måske? Nej, der finder vi heller ikke svaret – jeg VAR der jo i gamle dage, og den gang spillede jeg jo bare en fantasillion Old Skool Shooter Gun Guy-spil i 2D i stedet for i 3D. Nostalgien farver nogle af dem pænere end de i virkeligheden var, og faktum er, at der nok var længere mellem snapsene dengang, da teknologien ikke gav så mange muligheder.

3

Nintendo-inspirationen er tydelig i både grafik og lyd, men dette er en hyldest, og ikke et plagiat.

Når jeg prøver at koge det hele ind til benet, så er det gameplayet, der ender med at være essensen, spillenes fond, som giver smag til hele oplevelsen, om man vil. Jo længere gameplayet er kogt ind og raffineret, desto mere substans og underholdning kan det levere. Dette holder ikke altid stik 100 %, men et spil som Joe Danger til PS3 understøtter virkelig pointen. Det kun fire mand store team hos Hello Games har taget lige dele Trials HD og Excitebike og blandet det sammen et drys af gode, gamle Kikstart, med stor forståelse for det, som mestrene hos Nintendo har kunnet præstere lige siden NES-dagene: at gøre et spil sjovt.

I Joe Danger styrer du din lille stuntmotorcyklist rundt på baner i et 2D-plan med charmerende tegneseriegrafik i 3D, og du skal som regel bare nå fra den ene ende til den anden, mens du navigerer over forhindringer, laver tricks, og forsøger at slå den bedste tid. Styringen er langt mere Nintendo end Trials, og det modsatte gør sig gældende for din mulighed for at starte banen om øjeblikkeligt. Joe Danger bliver dermed helt sin egen oplevelse, specielt når vi tilføjer alle de ekstra ting, du kan foretage dig. Ikke nok med ovenstående, så skal du også samle mønter undervejs, variere dine overraskende mange tricks og sørge for at klare forskellige udfordringer, som kan være virkelig svære. Hertil kommer alle de skøre indslag som fjedre, raketmotorer og retro-agtige tegneserieeffekter og omgivelser, som holder stemningen let og ofte frembringer smil på læben.

2

Årets klart mest seriøse motorcykelsimulator er landet!

Spillet bliver aldrig lige så teknisk krævende som Trials, når det handler om selve styringen. Lille Joe og hans motorcykel er i stand til at navigere, selv midt i et flyvehop, og landingerne er meget mere tilgivende. På den anden side er der langt flere ting at holde styr på, og flere af banerne ender med at blive multitasking på højt plan. Hello Games har virkelig ramt plet her, for hver bane kan spilles på mange forskellige måder for at klare de forskellige udfordringer, og det holder variationen i live hele vejen. Bliver du træt af at forsøge på at få alle mønterne på en bane, kan du i stedet gå efter den bedste tid. Har du mere lyst til at blære dig, så er det om at komme i gang med tricks. Og på en god dag kan du prøve at kombinere det hele for at nå en vild highscore, som du kan blære dig med. Spillet byder også på løb mod computerstyrede modstandere eller splitscreen mod vennerne, og når du er ved at blive træt af alt det, så kan du lave dine egne baner med spillets meget brugervenlige editor.

1

Inspirationerne er skjult i det åbenlyse, men altid med et glimt i øjet.

Havde du valgt Modern Shooter Gun Guy i stedet, så ville du kunne skyde folk, hoppe rundt, og derefter skyde nogle flere folk. Det er selvfølgelig at forenkle tingene for meget, men det, der gør Joe Danger godt, er at det næsten aldrig spilder tiden og altid er 100 % tilgængeligt. Du er aldrig mere end 10 sekunder væk fra at have det sjovt, og samtidig har spillet en forbavsende dybde. Det kan nydes af både begyndere og veteraner, og det er et befriende afbræk fra myrderierne eller de komplicerede statistikjungler fra de store titler på markedet.

Trials HD er måske teknisk set et bedre spil, som gør nogle af de samme ting, men Joe Danger byder til gengæld altid spilleren velkommen med åbne arme, og tager aldrig sig selv for seriøst. Dets hyggelige, gode humør er smittende, og det ser vi faktisk ikke så tit, specielt ikke i de evindelige familiespil, der virkelig prøver på at opnå det samme. Genialiteten ligger måske lige uden for Hello Games' rækkevidde i denne ombæring, men deres overordnede bedrift er ikke desto mindre imponerende. Joe Danger er definitionen af et underholdende videospil for alle.

Joe Danger fås indtil videre kun til PS3 via Playstation Store. Der har dog løbende været tale om fremtidige udgaver til både PC og Xbox 360.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Joe Danger Jonatan A. Allin Super Mario Stunt Bike… næsten! 2010-07-09T14:50:00+02:00 8 10