InVizimals

Næsten IRL.

Nogle spil skiller sig ud fra mængden. Det kan have forskellige årsager: Fantastisk kvalitet, enestående grafik eller historie, fabelagtig styring eller bare, at spillet er et fænomen i sig selv. Invizimals skilder sig dog ud fra samtlige PSP-spil af helt andre årsager, ved at der i spilpakken først og fremmest ikke kun befinder sig en UMD (og et cover, der mest leder tankerne hen på en Pokémon efterligning). Invizimals er kommet. Forklaring følger.

Spillet handler om små dyr! Fang små dyr, og bruge disse dyr til at kæmpe mod andre små dyr. Godt præsenteret fungerer denne formular perfekt til det unge publikum – men hvad har Pokémon ikke gjort, som Sony kan pifte op? Svaret er ligetil for enhver Sony-mand: Du fanger dyrene hjemme hos dig selv – på toilettet, soveværelset, loftet, køkkenet eller hvor det måtte være. Ja, dér hvor du bor. Forklaring følger.

2

Kamerat er skruet ind, hvad skal jeg nu bruge det stykke pap til?

Med spillet følger ikke kun den føromtalte UMD, men også et kamera, der kan skrues på toppen af PSPen og hermed gør skærmen til et kamerafelt. Der følger også et stykke mønstret pap med, som fungerer som en fælde og kamp-arena for de små dyr. Det er faktisk spændende! Grejet skrues på, og efter en sovse-pædagoisk intro (leveret af en lidt for eksalteret, storsmilende ung japaner-knøs efterfulgt af en ældre herre) kaster spillet dig ud på eventyr, ud for at stå, gå og ligge i din lejlighed eller hus. Fang de Invizimals!

Du leger så at sige ”tampen brænder” hjemme hos dig selv (hvor det sikkert roder?), indtil du har fundet et dyr. Kameraet reagerer på forskellige farver, og pludselig har du fundet et sted, hvor en Invizimal holder til i dit hjem – frem med mønsterpappet, for at skabe arenaen, hvor det hele foregår. En Invizimal er opdaget og nu skal den altså lures via et mini game. Herefter skal det lille krapyl indfanges og næste lille mini game starter, og det skal lige siges, at disse småspil alle er forskellige. Og eftersom en Invizimal ikke sådan bare lader sig fange med det samme, er jagten gået ind. Her viser spillet sin mest kreative side.

3

En indfangningsduel fik mig til at vælte rundt om mit spisebord. Jeg vandt.

Nogle Invizimals skal man snige sig ind på - læs: vælt rundt om bordet i lejligheden, for at holde dig bagved den (eller drej det mønstrede pap, kameraet reagerer efter), andre indfangelsesritualer er lidt mere mærkelige, som eksempelvis at skulle skyde ting fra en invizimals mareridt og kun lade de gode drømme komme forbi til den, før den overgiver sig. Eller måske skal du kilde en på halen. Alt styres ved at rette PSPen den rette vej, så man skal op og stå - her er ingen retningtaster eller hygge i sofaen, mens der spilles.

Det virker lidt mærkeligt, men det er faktisk sjovt at trampe rundt i sin lejlighed og finde dyrene alle mulige mærkelige steder. I hvert fald for min kæreste, der ikke var bleg for, op til flere gange, at gøre opmærksom på min alder mens jeg væltede rundt i lejligheden med en PSP i hænderne og kæmpe høretelefoner på. Nok ikke et smukt syn.

1

Vanen tro, udvikler Invizimals sig med tiden og bliver mægtigere – selv midt i hånden på dig. Så løft nogle vægte først.

Invizimals er selvfølgelig rettet mod den yngre gruppe, og det virker fint, hvis junior kan holde hænderne stille, så kameraet kan fokusere på den farve, der nu kræves, eller på kamp-arenaen. Spillet indeholder to interessante ting, som bare virker: indfangning og kampene, som står for henholdsvis udfordringen og underholdningen.