Eurogamer.dk

Halo 3: ODST

Mød The Rookie.

Når man kommer ind i et lille rum og finder fire nørder i fuld gang med et spil, og de ikke kan finde ud af noget så simpelt som at svare på et "hej!", så ved man, at der sker noget spændende på skærmen. Denne gang oplevede jeg situationen hos Microsoft, hvor en gruppe spiljournalister var inviteret til at prøvespille Halo 3: ODST, som er en ny, standalone udvidelse til Halo 3. Men som det altid er tilfældet med spilfans, så kan man aldrig helt være sikker på, om de er tryllebundne eller i koma, så jeg satte mig ned foran den nærmeste Elite, greb controlleren og gav mig i kast med singleplayerdelen af spillet for at finde ud af, om Bungie har et nyt monsterhit på vej.

Nu siger jeg udvidelse, men det er egentlig ikke helt korrekt. Spillet var oprindelig tænkt som en ekstra mini-kampagne til Halo 3, men blev siden udvidet til at være et fuldt spil, der har omtrent samme længde som sin forgænger. Det lykkedes mig at komme til sidste mission på Normal på omkring 5 timer, så den bedømmelse er nok ikke helt i skoven fra udviklernes side. Man kan for såvidt heller ikke rigtig kalde ODST for en udvidelse, eftersom du hverken spiller som Master Chief eller The Arbiter, og spillets tempo desuden er ændret til en langsommere, mere taktisk oplevelse.

I ODST spiller du The Rookie, et navnløst medlem af den militære enhed Orbital Drop Shock Troopers, en deling elitesoldater, som kastes ned på planeters overflader i små, skrøbelige HEV-rumkapsler. I spillets introsekvens kastes du ud fra et moderskib, og kan med det samme nyde følelsen af at være et ODST-medlem. Vinduet i din HEV giver et smukt panoramaudsyn, og du hører dine kammerater snakke livligt med hinanden over kommunikationsanlægget. Planeten suser nærmere, og du ser blændende lys og store rumskibe, der cirkler om planeten. Men selvfølgelig går noget galt, og du tumler hjælpeløs mod den hårde overflade og mister bevidstheden i små seks timer. Da du vågner igen er det nat, og spillets elegante tutorial lærer dig spillets styremetode, mens du vrister dig ud af din ødelagte HEV.

3

Et kort og klaustrofobisk, men alligevel billedskønt, udsyn fra din HEV- kapsel, mens den styrter mod overfladen.

De to første ting, du opdager, er at ODST-soldater åbenbart ikke er nær så holdbare som Master Chief. Idet du hopper ud af kapslen, slår du dig, og skærmen blinker rødt. Sker dette, er du nødt til at undgå kamp i et lille stykke tid, for ellers mister du liv, som kun kan genopfyldes af medikits eller lægestationer, som er spredt rundt omkring i spillet. Man skulle tro, at tingene var blevet lidt mere avancerede i det 26. århundrede, men nej. Til gengæld har din hjelm nu et specielt VISR, som tegner forskellige omrids om vigtige objekter. Fjender bliver røde, våben bliver gule, og du kan se bedre i mørke. Tankerne ledes unægtelig hen på detektivtilstanden i Batman: Arkham Asylum. Som en lille gimmick vil dit VISR blænde dig i højlys dag, og er derfor bedst anvendt som en slags udvidet nattesyn. Desuden har du nu et kort, som viser fjender og vigtige placeringer, som du skal nå frem til. Denne funktion virker desværre noget klodset, da kortet kan være svært at tyde.

I bund og grund føles spillet som et langsommere Halo, uden dual-wielding og superkræfter. I min første kamp gik det op for mig, at jeg af og til var nødt til at løbe vækl, hvis jeg ikke ville ende mit unge liv som et fadfuld Covenant-pindemadder. Desværre løber The Rookie som en pensionist med lungebetændelse, så ODST kræver bestemt en lidt anden tilgang til det hele. Ved hjælp af dit VISR og de to nye åben, en dæmpet pistol og en dæmpet SMG, kan du snige dig rundt og pille fjender væk i relativ ubemærkethed. Og det er nødvendigt, for The Rookie har nemlig til opgave at finde de resterende medlemmer af ODST-delingen, som er styrtet ned andre steder i byen. Hver gang du finder spor af dem, udløses et flashback, hvor du får lov at spille som en af kollegerne. Historien i spillet skulle lægge op til en noir-detektivstemning, men jeg oplevede det mere som at løbe rundt i blinde, guidet af spillets evigt pegende fingre. Og hvordan the Rookie kan få timelange, detaljerede flashbacks af at kigge på en hjelm eller noget andet affald, dine kolleger har efterladt, er en smule uforståeligt, men vi lukker øjnene og spiller videre.

1

Alle ODST-kammeraterne har forskellige minder at byde på, selvom de ligner hinanden. Leonardo? Donatello?

På trods af den ulogiske sammenkædning, er spillets flashbacks en klar styrke, for de giver dig mulighed for at spille ganske varierede missioner. Hver af dine ODST-kammerater har haft vidt forskellige oplevelser, og du får lov til at gennemspille dem alle. Det giver singleplayerkampagnen en hel del variation, og du får lov gøre alt fra at snige dig rundt til at blæse afsted i en Warthog eller lave akrobatik i en Banshee. Jeg havde dog svært ved at slippe følelsen af, at jeg hellere ville spille som Master Chief, eftersom ODST-soldaterne føles ganske ens.

Udviklerteamet bag ODST er tydeligvis fans af Firefly, da tre af spillets hovedpersoner bærer stemmer af selveste Nathan Fillion, Alan Tudyk og Adam Baldwin. Og flere af dem er tydeligvis single, da en fjerde figur er stemmelagt af Tricia Helfer, kendt fra sin rolle som Number Six i Battlestar Galactica. Skuespillerne gør arbejdet så godt, de nu kan, men manuskriptet er på ingen måde i nærheden af, hvad de førnævnte TV-serie kan præstere. Halo 3: ODST er og bliver ingen noir-thriller, men handler i stedet om at rende rundt og skyde aliens i fjæset, gemme sig lidt, og derefter forårsage nogle forbløffende store eksplosioner. Og det formår spillet at gøre ganske godt.

2

Hvad var det nu et rødt omrids betød?

ODST er altså Halo 3 med et twist. Jeg kan ikke forestille mig andet end at fans vil glæde sig over at kunne spille som ODST-tropper, men jeg er ikke sikker på, om detektivsekvenserne med The Rookie vil falde i helt god jord. Bungies designfilosofi med Halo har altid været "30 sekunders sjov om og om igen", men her skal man ofte lede en hel del længere for at finde sine 30 sekunders fix. Til gengæld er der på alle måder smæk for skillingen, når det går løs. Vi tror, at Halo 3: ODST kommer til at stå og falde med sin lovende multiplayerdel, og I får selvfølgelig hele historien om en uges tid, når spillet slippes i butikkerne.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...