Guitar Hero 5

Cash for Cobain men også lidt Garbage.

Jeg må gentage dele fra min indledning til The Beatles: Rock Band i denne anmeldelse. Vi har efterhånden spillet Guitar Hero og lignende spil før - hvad er det lige, der skal retfærdiggøre endnu et indkøb af et nyt spil i serien, ud over nogle anderledes numre? Er Activision ikke ved at lave den klassiske EA ved at prakke os det samme spil på igen og igen, bare med små, ubetydelige ændringer? Same shit, different wrapping, som en klog mand engang sagde?

Det korte svar på dette spørgsmål er: jo. Guitar Hero 5 er bestemt ikke nogen åbenbaring, der får engle til at dale ned og trompetere dets ankomst, dansende på lyserøde skyer i et orgie af dansende elefanter, og... nåh nej, det var vist introen til The Beatles: Rock Band. Jeg kan i sagens natur ikke engang huske, hvad der sker i introen til Guitar Hero 5. Det er noget med nogle tegneserierockstjerner og nogle onde managere... nej, vent nu lidt, det var da introen til Guitar Hero: World Tour, ikke? Eller var det?

1

Lars Ümlaut & Co. - Danmarks bedst sælgende freakshow.

Det er meget problematisk for et nyt spil, når man sidder og skal granske sin hjerne for at finde forskelle fra forgængerne. Kan man virkelig definere det som et nyt spil, når det skal være så svært? Her kommer vi så til det lange svar på mit spørgsmål fra indledningen. Ja, Guitar Hero 5 er måske ikke den største fremgang i forhold til de tidligere spil i serien, men der er dog sket en del bag kølerhjelmen. Rock Band har altid været en smule mere lækkert at arbejde med, men GH5 har fået sig en solid ansigtsløftning, og ser derfor generelt mere imponerende ud end sin konkurrent. Alle menuerne flyder bedre ind i hinanden, og hele oplevelsen er efterhånden ganske strømlinet. Samtidig er figurerne og omgivelserne blevet en hel del flottere, men samtidig lidt mindre udflippede end i de tidligere spil, og det ser utvivlsomt bedre ud.

Guitar Hero 5 tager også flere skridt videre i brugervenlighedens navn. Allerede på titelskærmen kan du trykke på en enkelt knap, for at spille det tilfældige nummer, der er i gang. Men det stopper selvfølgelig ikke her. Spillets største force i forhold til Rock Band 2, er helt klart brugervenligheden. Neversoft har tydeligvis indset, at det primære publikum ikke er hardcore grupper på fire venner, der sidder dag ud og dag ind og øver sig til deres håndled og stemmebånd bløder. Guitar Hero spilles oftest i grupper, hvor folk hele tiden går til eller fra, og hvor der ofte er brug for at skifte sværhedsgrad individuelt. Jeg har mange gange tidligere oplevet stor forvirring når der for eksempel skulle en ny trommeslager på banen, men vedkommende så bare blev fejet af banen af et ustyrligt hav af farver, der kom strømmende, enten fordi sværhedsgraden var for høj i sig selv, eller fordi personen ikke kendte sangen. Det er dog ikke et problem i Guitar Hero 5, hvor folk altid kan få lov at vælge sværhedsgrad og hoppe ind og ud som de lyster. Den nye Party Play Mode smider alt menu-mosleriet i skraldespanden, og lader dit band spille en endeløs række af spillets numre uden nogle svinkeærinder. Det er spillets største præstation, og kan bestemt ses som et solidt skridt fremad.

2

Party Play burde være et obligatorisk fag i skolen.

Spillet dropper også den klassiske lineære karriere til fordel for en meget friere, simplere og mere dynamisk oplevelse. Væk er historieelementerne og den fastsatte sværhedsgrad, og i stedet ligger verden for dine fødder, hvis bare du optjener stjerner nok til at åbne dørene til det næste koncertsted. Meget som i det virkelige liv... eller var det Super Mario? Jeg kan aldrig rigtig kende forskel. Du kan gennemføre karrieren alene, sammen med venner eller lidt af hvert, og du kan ændre sværhedsgraden løbende. Samtidig er der også indlagt en række udfordringer i sangene, hvor et af instrumenterne eller hele bandet skal udføre en bestemt ting ekstra godt. Guitaren skal for eksempel gennemføre en sang med flest mulige nedadgående anslag, trommeslageren skal ramme alle slag på stortrommen og så videre. Du kan vinde guld, platin eller diamant i disse udfordringer, og det giver så 1-3 ekstra stjerner oven i hatten. På den måde er det muligt at optjene nok stjerner til at gennemføre karrieredelen uden at spille alle sangene, og der er jo altid nogle numre, man ikke gider spille alligevel.