Eurogamer.dk

GTA IV: The Lost and Damned

Microsoft og Rockstar mødtes på en bar.

Hvad har vi dog gjort? Kan man virkelig tillade sig at kræve mere af nogen, som har givet os alt? Det ser egentlig sådan ud; den første spiludvidelse til GTA IV er nemlig et helt lille spil i sig selv med 20 nye missioner og en størrelse på omtrent en tredjedel af hovedspillet. En historisk stor DLC-pakke er på gaden.

Allerede under installationen af de 1.78 GB data via Xbox Live står det klart, at der er noget stort i vente. Væk fra plottet er nu østeuropæiske Niko Bellic og hans naive fætter, frem stormer den meningsfaste biker Johnny Klebitz, en dynamisk kraft fra motorcykelbanden The Lost. The Lost & Damned som DLC-pakke set emmer af lige præcis hovedidéen ved DLC-konceptet: nyt indhold i form af en helt ny historie - og det med læderjakker, oversavde jagtgeværer, større bikes og hård rock som fortegn.

2

Du er Johnny Klebitz fra The Lost, her i selskab med et par af de hårdeste fyre i broderskabet.

Men fra en spilmæssig vinkel består det primære ved dette DLC af nye missioner, som i sig selv egentlig ikke er meget anderledes konstrueret end missionerne, som Niko storsvedende har løbet frem og tilbage (og frem og tilbage) i hovedspillet for at løse. På sin vis er det stadig stemningen, satiren og friheden, som gjorde GTA IV specielt og som med Lost & Damned nu vokser og giver dig en forfriskende ny synsvinkel på Liberty City – og en del mere vind i ansigtet.

Men at hævde, at spiloplevelsen skulle være blevet markant anderledes, ville være at lyve overfor sig selv. Netop i gennetærksningen af missionerne - som stadig kan være pinagtigt lange, repetitive og forudsigelige – bliver man mindet om, at Liberty City kun for alvor er en fri by, når man i anarkiets tegn blot eksisterer i den og ikke partout adlyder ordrer. Hertil skal siges at den nye, forbedrede fysik omkring styring af – og skudveksling på –de Harley-lignende motorcykler i spillet (som eksempelvis Johnnys egen, specialbyggede Hexer), er blevet markant tungere og på den måde lettere at have med at gøre, når den står på gaderæs, flugt eller offerjagt, som uden tvivl med ét har gjort det sjovere at spille online.

3

Johnny K. er mindst lige så frygtløs og målrettet som Niko B.

Rockstars syrlige humor, Oscar-klasse personligheder og en nyt lag satirisk radio redder på sin vis tiden med missionerne, som til gengæld kræver grundig viden om våbnenes og køretøjernes egenskaber, for ikke at ende i ét stort loop af klassisk ”Død! Prøv igen”. Er man en pligtopfyldende achievementrytter, vil samtlige missioner byde på omegnen af 10 timers spilletid, såfremt man ikke rigtigt gør nogle rekreationsmæssige afstikkere i byen undervejs. Et interessant indslag er, at dine bandemedlemmer i bedste ”RPG Light”-stil kan tjene xp – et smart middel til indirekte at ville værne om sine brødre, og ikke blot behandle dem som navneløse kødskjold. Rockstars indblik i amerikansk bikerkultur er i det hele taget spot on, men i eksekveringen tangeres den klassiske, Tarantino-lignende ironi, som vil få dig til at grine indvendigt af den påtagede machostil. Stanken af virtuel pis og harske læderbukser er overhængende.

Det bliver dog svært at gøre dette DLC efter for andre parter end selskaber med budgetter som Microsoft og Rockstar, hvis offentlige hemmelighed af en aftale til at starte med involverer et bestikkelsesgebyr på intet mindre end 50 millioner dollars fra den amerikanske konsolgigant – halvdelen af det beløb, Rockstar efter sigende selv gav for at udvikle GTA IV. Men udvikle kvalitet, dét kan Houser og Co. – og en ting er sikkert: stort set alt, hvad Rockstar Games har afstedkommet i deres levetid har skabt større eller mindre bølger gennem spilindustrien. The Lost & Damned gør det ved at hæve standarden for fremtidens DLC, som lige nu er en stor bølge i sig selv.

8 / 10

GTA IV: The Lost and Damned Kristian West Microsoft og Rockstar mødtes på en bar. 2009-02-16T19:00:00+01:00 8 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...