Eurogamer.dk

Forza Motorsport 3

Benzin i blodet.

Man kan ikke se det udefra, men inden i er jeg en inkarneret fartdjævel, en tunet Thorkild Thyring med højoktanbrændstof flydende i årerne. Fart er mit fix, og Forza Motorsport 3 er kilden til min passion.

Siden Gran Turismo 4 udkom, er der udgivet både Forza 1, 2 og 3. Man kunne godt forledes til at tro, her så er tale om et hurtigt sammensat produkt smidt på markedet for at tiltrække de kunder, der ikke har tålmodighed nok til at vente på GT5. Det er dog så langt fra sandheden, som det næsten kan være - Forza Motorsport 3 oser langt væk af kvalitet og er herre i sit eget hus eller vogn om man vil!

Det er svært ikke at være begejstret for Forza 3. Spillet er stoppet med forskellige biler, baner og spilmodes. Indholdet er så omfangsrigt, at det kommer pakket på to dvd’er. Vil du have adgang til samtlige biler og baner, er det nødvendigt, at du installerer disk 2 på harddisken af din Xbox 360. Den fylder ca 1,7 gigabytes og giver dermed fingeren til dem, der endnu ikke har investeret i en harddisk til sin konsol. Uden indholdet af disk 2 er størsteparten af baner og biler dog stadig til rådighed, så spillet er i højeste grad spilbart for alle. Bilerne er skabt af yderst detaljerede 3D-modeller, og der er nok forskellige køretøjer til at tilfredsstille selv den mest kræsne autofanatiker. Min drøm om at vinde løb i den svensk producerede Koenigsegg CCGT blev i hvert fald bragt til live – nu mangler jeg bare at prøve the real deal!

Det første, man bemærker, når Forza 3 starter, er det strømlinede menusystem. Paletten er holdt i kølige offwhite nuancer, og der er blot enkelte valg, du kan foretage dig. Er du en erfaren rotte i genren, kan det være svært for dig hurtigt at finde adgang til specifikke dele af spillet, eftersom størstedelen af de mange features ligger gemt i diverse undermenuer. For førstegangs brugere er det derimod en klar fordel ikke at få kastet en masse uoverskuelige valg i hovedet helt fra start. En venlig stemme byder dig velkommen til Forza, og snart er du i gang med dit første løb. Fartfornemmelsen er stor, og spillet kaster dig af sted med 60 HD-billeder i sekundet. Det er flot, og man får næsten lyst til at stoppe op og nyde de detaljerede landskaber.

1

Det her er så absolut den foretrukne synsvinkel. Helt ned til jorden så du kan smage asfalten og sætte tænderne i, hvis du vil bremse.

Kontrolmetoden er som standard opsat til at matche de foregående Forza-titler, men kan skiftes imellem 12 forskellige setups. Højre pegefinger er speeder, venstre er bremsen, og styringen foregår med den ene analoge stick. Gearskift og kobling giver et yderligere lag af realisme, men kræver en del øvelse at håndtere med controlleren. Styringen er sensitiv og tager tid at mestre. Har du råd til det, vil jeg anbefale, at du investerer i et rat. Spillet bliver derved helt anderledes lettere at gå til, og man får automatisk en langt bedre føling med bilen. Har du indtil nu kun spillet bilspil som Need For Speed, Burnout Paradise og Project Gotham Racing, vil du måske blive overrasket over sværhedsgraden i Forza-serien. Her er tale om deciderede bilsimulatorer, der dog indeholder en del features, som kan hjælpe dig blidt i gang med at mestre den ædle kunst at køre stærkt uden at køre galt.

Spillet har en kørelinje, der viser dig idealbanen, samt fortæller dig, hvornår du skal bremse. Hvis du synes, det er for uoverskueligt selv at kontrollere, kan spillets autobrake sørge for, at du komme sikkert rundt i svinget. Spillets skadesmodel er fra starten også kun kosmetisk, så din bil ikke tager skade og nægter at køre videre midt i et løb. Med alle hjælpemidler slået til, bliver kørslen dog en anelse for let - selv for nybegyndere - og de fleste vil føle sig som passager i stedet for at sidde ved rattet. Skulle du mod forventning alligevel være uheldig at køre galt, har Forza implementeret en håndsrækning i form af tilbagespoling. Trykker du på Select-knappen, spoles tiden cirka 5 sekunder tilbage, og du får chancen for at køre samme strækning igen uden at lave fejl. Dette kan gentages i det uendelige og koster ikke mere end et par bonuspoints i sidste ende. Det virker måske som snyd i et spil, der bryster sig af at være en realistisk racingsimulator, men tro mig - har du først én gang kørt galt i sidste runde efter to timers løb, vil du prise dig lykkelig for den funktion.

2

Med overblik i replayfunktionen bliver det pludselig åbentlyst, hvor godt eller skidt du har kørt i det pågældende løb.

Der er mange forskellige spilmodes at vælge imellem. Af nye tiltag kan blandt andet nævnes den forbedrede Season Mode og dragracing. Sidstnævnte er klart tilegnet korte sessions for tuner-folket, mens Season Mode planlægger serier af løb for dig, alt efter hvilken bil du vælger at køre med, samt hvilke baner du måske ikke har spillet i længere tid. At spillet nu tager udgangspunkt i dig som kører og på denne måde dynamisk udfordrer dig gennem spillet, gør oplevelsen langt mere unik end før set i genren. Alle starter med at vælge mellem de første syv biler til rådighed. Det er forholdsvis ens ydende køretøjer, du får tildelt, og de første par løb vil være identiske for alle. Derfra tjener du langsomt penge, får råd til nye biler og adgang til flere forskellige specifikke løb. Omkring 2 timer inde i spillet vil du allerede opleve, at spillet har planlagt en hel unik serie af løb baseret på dig og dine valg.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...