FIFA 11

Personality+! Pro Passing! Mere krop!

Mens resten af spilverdenen tilsyneladende har travlt med at smide retssager i nakken på hinanden, arbejder et af de største udviklingshold i verden stille og roligt videre på deres forretning i Vancouver.

EA Canadas FIFA-serie vil i år nå 100 millioner solgte eksemplarer når årets udgave, FIFA 11, rammer os i efteråret. Indtil videre er den eneste tilskadekomne EA Sports’ chef Peter Moores kreditkort: efter sidste års udgave opnåede massive 90 i gennemsnit på Metacritic, holdt Moore en gigantfest for drengene.

De fremtrædende nye fokusområder i FIFA 11 er Personality + og Pro Passing – to systemer, der hver lægger en smule mere vægt på spillernes stats og gør spilningerne mere realistiske. Men gør de så også det?

Begge funktioner er mere dramatiske end de lyder. "Vi ville gerne benytte samtlige af spillernes stats mere fuldt ud," siger kreativ direktør Gary Paterson om Personality +, og pointerer, at de centrale stats i FIFA 10 endte med at være barberet ned til skudkraft, kropslig styrke, hurtighed og acceleration.

FIFA 11 vil udbygge dette, så ting som at drible, lave spilninger, farten i hver spillers manøvrer og forsvaret bliver mere personligt. Der er for eksempel stor forskel på, hvordan Andrei Arshavin og Sol Campbell dribler, men mens den tidligere kun har været et visuelt gimmick, er der nu forskel på den tid det tager mellem spillerens træk og boldberøringer, længden af hans skridt, samt indregningen af flere faktorer fra spillerens stats i det aktive spil. For eksempel vil en god dribbler lettere kunne skære sig gennem en ikke så stærk forsvarer, mens en højere kvalificeret forsvarer med en større rækkevidde på sine tacklinger ikke så let falder for det.

1

Unikke dribleteknikker som Arshavins vil, foruden at være synlige animationer, også få en direkte konsekvens på spillet.

Målmændene har været lidt kønsløse og det har ofte virket lige meget, hvem fra truppen, man egentlig satte på mål, men Personlighed + har til formål at sortere det ud med forskellige målmands-stilarter og større fokus på en målmands reaktionstid og fleksibilitet. Jose Reina kan for eksempel være tilbage på sine fødder næsten øjeblikkeligt efter at have stoppet et lavt skud, mens en ældre keeper har brug for lidt længere tid.

Med Personality+ har EA Canada sat sig for at gøre spillerne genkendelige, ikke blot gennem den detaljerede modellering af deres ansigter i 3D, men også ved at bygge dem op efter forskellige kropstyper og animationer.

Der er for eksempel specifikke kropstyper for folk som Peter Crouch og Shaun Wright-Phillips, og dér hvor antallet af tilgængelige animationer og kropstyper ikke har været tilstrækkelige til at understøtte særlige topspillerehar designholdet håndlavet et par undtagelser - eksempelvis Cristiano Ronaldo og Lionel Messi.

2

Spillerne skal nu selv regne på boldens rejse henover banen og gennem luften, fremfor automatisk at stille sig der, hvor den lander.

Der hvor Personality + forventes at have størst virkning er imidlertid i det nye Pro Passing-system, som er designet til at mindske udbyttet af ping-pong-spil op og ned af banen - det har længe været en af de ting, FIFA-fans er blevet mobbet med af folk fra Pro Evo-lejren. Men nu skal det være slut med legende let at spille bolden op over midterlinien uden at modstanderen har noget at skulle have sagt. Ping-pong-spillet har hidtil "udvandet den særlige følelse det er at gå i angreb og eventuelt score et mål" mener Paterson, og tilføjer, at Pro Passing, som består af to dele i FIFA 11, er svaret på dødssynden.

Den første del af systemet giver spilleren en power bar til at måle skudstyrken på sine afleveringer, men den kan samtidig bruges til at få feedback. "Lad os sige, at der er 20 meter hen til spilleren, men du kun når at spille bolden af sted med 15 meters styrke – så vil bolden stadig nå frem, men spilningen vil være lidt blødere, hvilket potentielt set giver forsvarerne en mulighed for at snuppe bolden, hvilket igen vil bremse angrebet til en vis grad, " forklarer Paterson. En note på skærmen vil herefter vise dig, hvor meget styrke, du skulle have skudt med, for at have holdt et optimalt momentum. Så ved du det bedre til næste gang.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!