FIFA 10

Med gåsehud og knopper.

Jeg har været nysgerrig efter at se, hvordan EA Sports ville fortsætte FIFA-serien efter 09 udgaven. I vores previews hidtil har vi allerede konstateret, at der er god mulighed for at overgå sidste års udgave. Og ja, jeg kan ligeså godt få det sagt med det samme; EA har med FIFA 10 overgået sig selv på alle fronter. På trods af, eller måske på grund af, den øgede fokus på detaljerne, skubber FIFA 10 ganske enkelt sin forgænger i afgrunden. Efter omkring tre ugers spiltest og en anslået spilletid på 40 til 50 timer, har jeg i hvert fald ingen intention om at vende tilbage til FIFA 09.

Årsagerne hertil er relativt lette at identificere. Frem for alt er der i FIFA 10 en langt mere præcis styring, der giver dig mere frihed og mere kontrol – to termer, der normalt ikke hænger sammen. Hvis man kaster et blik tilbage på FIFA 09, føles bevægelserne i den tidligere version næsten stive i forhold til nu, hvor spillerne reagerer langt mere fleksibelt og smidigt. De er ikke længere begrænset til løb i otte retninger, men nyder godt af de fulde 360 grader, hvilket straks gør sig bemærket flere steder, særligt når der dribles. Hurtigere retningsændring og en bedre boldkontrol sørger - selv uden brug af tricks - for mere varierede og spændende dueller.

Det samme gælder for løb på flanken. Mens man i FIFA 09 ofte blev tvunget til at bremse op eller, som en tåbe, løb direkte ud af banen med bolden, på grund af den begrænsede bevægelsesfrihed, giver FIFA 10 dig langt bedre kort på hånden. Hurtige spillere opfatter nu spillede bolde bedre, sprinter væk fra forsvareren og jager bolden ind i straffesparkfeltet. Nogle gange er det endda muligt direkte at overrumple modstanderen på sidelinjen. Den finere nuancering i ændring af ens løbsretning gør det muligt at slange sig frem med minimale kursændringer uden at tabe tempo, mens håbefulde afleveringer i det åbne rum i den forbindelse dog ikke længere er mulige i en lige så høj grad, som de netop var i 09, idet de oftere bliver opsnappet af forsvarerne.

5

Wayne Rooney i nærkamp. Intens og med kort lunte som altid.

Takket være den forbedrede AI forsøger ens medspillere selvstændigt at opsøge frie områder på banen, og gå egenhændigt fremad og vente på den afgørende aflevering. Alt efter hvem der giver bolden videre på det rigtige tidspunkt kan fuldstændigt overrumple modstanderen. Begavede afleveringer vil ikke kun bringe dig til modstanderens straffesparksfelt, men nogle gange endda til sikre målchancer, hvilket dog ikke altid er lige let. Målmanden søger hen imod bolden, men vil ikke i lige så høj grad som i forgængeren lade sig narre, når han kommer ud af sit mål.

I hvert fald forsøger målmanden ofte at række ud efter bolden, når den flyver lige hen over ham. Her handler det om korrekt timing fra angriberens side. Skydes bolden for tidligt, kan målmanden løbe tilbage for at fange bolden eller puffe den over målet. Er du derimod for sent på den, fanger han læderkuglen eller lader den prelle af sig. Uanset hvad, reagerer målmanden nu bedre og virker mere aggressiv. Han plukker bolden ud af luften, hvis den flyver ind i straffesparksfeltet, eller slår den langt væk når det brænder på. Målmanden laver sjældent fejl, men det sker – heldigvis for realismen.

1

Målmandens AI er klart forbedret – ligesom hans størrelse.

Idet bolden nu reagerer mere realistisk, opstår der altid nye spilsituationer, som kan være svære at forudsige. Rebounds på spillere, en fod, en skulder eller endda dommeren er ikke ualmindelige. Særligt bittert er det selvfølgelig, hvis man er lige midt i angrebet og sparker bolden hen på dommeren, hvorefter den preller af og triller over mod modstanderen, der herigennem lynhurtigt får stablet en farlig kontrasituation på benene.

Et andet eksempel: Efter en suveræn aflevering, kommer en angriber fri foran målet, skyder og rammer målmanden. Bolden ruller tilbage og en anden angriber hamrer den mod målet, som nu rammer stolpen og herved triller langs målstregen. I sidste øjeblik sparker en forsvarer bolden væk. Alt er altså ikke afgjort ved første spark mod mål. Desuden har vejret nu også endelig fået en reel indflydelse på spillet. Ved sne eller regn stopper bolden tidligere ved spilninger langs jorden, mens den derimod let kan slå smut på det våde og glatte underlag ved længere strækninger.

Det er blandt andet på grund af uforudsete hændelser som førnævnte, at FIFA 10 føles betydeligt mere dynamisk end sine forgængere. Selv ved spilhastigheden ’Normal’, får man serveret tempospil af sin fineste art. Spillet går bølger heftigt frem og tilbage, og der sjældent tid til vejrtrækningspauser, medmindre man bevidst vælger at spille ved en langsommere hastighed. Den kunstige intelligens viser ofte på imponerende vis, hvilke boldkombinationer, spillet i virkeligheden rummer inde bag spilkoden, og man føler ofte en vis respekt for sin modstanders spil. Således kan en tilsyneladende tabt bold, der langsomt triller ud af banens linje, i sidste sekund blive opsnappet af en håbefuldt glidende modspiller, der herefter skyder den ind mod midten, hvor en angriber resolut tager hovedstødet og scorer. Retter man alt sit spil mod forsvaret, opstår der rigeligt med plads for modspil i de bagvedliggende rækker. Her skal man ofte regne med lange afleveringer. Reagerer man ikke hurtigt nok, og når man ikke at adskille angriberen fra bolden, er hans vej fri mod målet.