Kan en SSD gøre PS3 hurtigere?

Vi tester, om det kan betale sig at smide en SSD-disk i Sonys konsol.

Man kan ikke opgradere ydelsen på selve spillene på en konsol, vel? Alle eksemplarer af konsollen er ens, så spiloplevelsen burde være den samme på hver eneste maskine, der er derude. Selvom det er sandheden for stort set hver eneste konsol ,der eksisterer, er PlayStation 3 unik i den forstand, at du kan opgradere den indbyggede harddisk med hvilken som helst disk, du lyster - og det inkluderer den banebrydende SSD (Solid State Drive) teknologi.

Tidligere undersøgelser har indikeret, at fordelene ved at have en SSD i sin PS3 er til at overse. Indlæsningstider er forbedret på mange titler, såsom Gran Turismo 5, og du kan barbere sekunder, eller i bedste fald minutter, af de obligatoriske installationer. Men der er kun få beviser for egentlige forbedringer af ydelsen inde i selve spillene.

Trods dette florerer videoer om SSD-opgraderinger fortsat på YouTube, og hovedparten af dem synes at antyde, at der er målbare forbedringer at hente ved at opgradere.

"Udviklerne er ved at nå grænserne for hardwarens ydeevne, og stillet overfor mangel på arbejdshukommelser er udviklerne begyndt at udnytte harddisken til at hente indhold ind løbende bag kulissen. Så kan en hurtige harddisk forbedre in-game performance?"

Så måske er det alligevel tid til at genoverveje fordelene ved en SSD-opgradering - eller i det mindste kigge på fordelene ved en hurtigere harddisk. Sandheden er, at PlayStation 3 livscyklus er ved at nå et modent stadie. Udviklerne er ved at nå grænserne for hardwarens ydeevne, og stillet overfor mangel på arbejdshukommelser er udviklerne begyndt at udnytte harddisken til at hente indhold ind løbende bag kulissen. Spil som id softwares Rage viser, hvordan udviklerne i høj grad er begyndt at blive afhængige af harddisken, og en plausibel forklaring på det lag-problem, der har været på PS3-udgaven af Skyrim, er, at det netop skyldes, at Bethesda har gjort brug af harddisk-streaming for at råde bod på PS3'ens begrænsede mængede arbejdshukommelse.

Så kan en SSD faktisk forbedre ydeevnen i selve spillet? Vi besluttede os for at teste det på tværs af en række titler. Vi har baseret vores sammenligninger på tre forskellige drev. Den standard 60GB harddisk, der fulgte med launch-udgaven af PS3'en, en hybrid SSD/7200rpm Seagate Momentus XT, og endelig en Samsung PM800 SSD: Ikke den nyeste bleeding-edge, men det skulle ikke betyde det store. Det vigtigste er den reducerede søgetid for disken, og hvorvidt harddiske har overførselsrater på 500Mb i sekundet eller ej, er måske ikke så vigtigt igen, når den total hukommelse for konsollen kun er på 512 Mb.

Vi valgte at også teste Seagate-hybriden af flere årsager. For det første ønskede vi at måle op mod et 7200 rpm-drev (hvilket også skulle reducere søgetiderne betydeligt). For det andet bruger PS3'en også harddisken som en chache, som udviklerne kan bruge, som de lyster. Hybrid-drevet lagrer de mest anvendte disk-sektorer på Solid State hukommelsen, og vi tænkte at drevet måske ville genkende denne cache og flytte den over på SSD-delen.

Men lad os så se, hvad de her drev kan gøre ved spiloplevelsen på en PS3.

Kommentarer (3)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!