Dead Space: Extraction

At få det meste ud af et sigtekorn.

Sidste års tredjepersons horror-skydespil Dead Space var en af EAs helt store satsninger. Sammen med Mirror’s Edge skabte spillet et nyt image for spilgiganten, der viste at de godt turde finansiere helt nye spilkoncepter. Dead Space blev markedsført ud over alle grænser med store kampagner og tilknyttede produkter som tegneserier og sågar en tegnefilm. Spillet var blandt andet bemærkelseværdigt på grund af dets fremragende atmosfære og gennemførte visuelle stil.

Nu får vi, allerede et år efter Dead Space, det næste kapitel i serien, eller rettere sagt det forrige, idet Dead Space: Extraction til Wii fungerer som en forgænger til plottet i det oprindelige spil. Dead Space placerede spilleren i rollen som rum-ingeniøren Isaac, der ankom på det ødelagte minefartøj Ishimura længe efter en katastrofe havde fundet sted. Extraction detaljerer begivenhederne, der leder op til Isaacs historie.

Med Extraction har EA dog valgt at gå i en anden retning med konceptet. Den dystre tone har bestemt ikke ændret sig, men frem for at gengive gameplayformularen fra det første spil, er der her tale om et af de mest basale spilkoncepter: En on-rails shooter - altså et skydespil, der foregår udelukkende på virtuelle skinner, hvor spilleren egentlig kun har kontrol over et sigtekorn. De fleste har nok brugt en femmer på skydegalleriet i tivoli i sin tid, og det er en lignende oplevelse vi har med at gøre her. Denne subgenre var primært forvist til arkademaskinerne i de nu glemte spillehaller, med titler som Mad Dog McCree og alskens filmlicenser som Terminator 2 og Alien.

Hvis du nu allerede er afskrækket, så tøv en kende! Selvom det er et yderst simpelt koncept, betyder det ikke at man ikke kan skabe betagende oplevelser inden for begrænsede rammer. Nintendos Wii er som skabt til dette formål med den indbyggede bevægelsessensor, der perfekt kan simulere oplevelsen af at holde en plastikpistol i hånden med manuelt sigte. Capcom har for eksempel haft nogen success med at omdanne de første par Resident Evil spil til on-rail shooters med Umbrella Chronicles, og den kommende efterfølger Darkside Chronicles – også til Wii. Dead Space: Extraction har i sinde at skabe en lignende oplevelse, men er det lykkedes med lige så positivt et resultat?

Vi begynder på planeten Aegis VII, hvor kolonister udgraver en mystisk monolit, der spreder vanvid hos befolkningen. Den udløser en parasitisk sygdom, der forvandler de døde til omvandrende monstrøsiteter ved navn nekromorfer, der så ”skaffer” flere døde, så endnu flere nekromorfer kan opstå. Dead Space lånte, både narrativt og visuelt, fra diverse science-fiction horrorfilm som Alien og Event Horizon – helt originalt var det ikke, men der var alligevel lagt stor vægt på at skabe en genkendelig stil, man let kunne knytte til navnet, og det samme gælder for Extraction.

Det er ret godt klaret, taget i betragtning at Wiien jo er en hel del mindre kraftfuld end de andre konsoller. Man ser ofte, at forsøget på at anvende en realstisk grafisk stil på Wiien kommer til at se underlig ud, da systemet ikke er bygget til disse specifikationer. Alligevel er det i Extraction lykkedes at etablere et så overbevisende grafisk udtryk, at man næsten helt glemmer, at spillet ikke bygger på den mest avancerede teknik på markedet. Exctraction er absolut et af de flotteste Wii-spil med en simuleret realistisk grafik. Atmosfæren er forrygende; den upålidelige belysning lægger en god stemning, og der er lagt stor vægt på at få persongalleriets kropssprog til at virke overbevisende. Man kan sagtens tyde karakterernes følelser i deres ansigtsudtryk, og sådanne forhold gør historien meget mere interessant at tage del i.

Rent faktisk er narrativet som helhed meget mere effektivt end det var i den originale Dead Space. Der er lagt mere fokus på selve rejsen, og allerede i begyndelsen bliver det slået fast, at man ikke altid kan stole på det man ser. Da man aldrig forlader sin figurs synsfelt og aldrig overtager styringen, har udviklerne mulighed for at tage spilleren med på en rutsjebanetur, som byder på øjeblikke man normalt ikke ser i spil med en større grad af spilmæssig frihed. Kamerateknikkerne i Dead Space: Extraction minder på sin vis meget om dem i Valve’s Half-Life 2, et spil der blandt andet også lagde meget vægt på at udnytte spillerens eget perspektiv til at fortælle en historie. Man kan let blive så fordybet i oplevelsen, at man glemmer at selve spiloplevelsen næsten er så spartansk, som den overhovedet kan blive.