Dante's Inferno

Til Helvede, og – næsten – tilbage igen.

Den italienske digter Dante Alighieri ville næppe vedkende sig dette spil, hvis han var i live. Spillets afsæt er hans livs lys, Beatrice, som Dante var stærkt betaget af lige fra deres barndom til hans død i 1321, selvom begge blev gift med andre end hinanden. Beatrice døde 30 år tidligere, blot 24 år. Det fik Dante til at forevige hendes minde i blandt andet Det Nye Liv (La Vita Nuova). Et digt, der i billede og lyd er opført mere sanseligt i filmen Hannibal (2001) af Ridley Scott end i dette spil.

Dante's Inferno er udviklet af Visceral, dem bag det roste Dead Space: Extraction, som en fantasimæssig gengivelse af første del i Dantes senere livsværk Den Guddommelige Komedie (La Divina Commedia). I spillet er Dante enkelt set en actionhelt, der giver Døden (himself) prygl og snupper dennes foretrukne redskab for at bekæmpe helvedes monsterliga og selve Lucifer = Satan = Djævelen. Lucifer har nemlig "kidnappet" Beatrice, fordi hun døde så tidligt og uskyldigt. Såre enkelt, faktisk (nej, ikke helt, men det skal ikke spoiles!).

Spilleren styrer Dante gennem ni cirkler i helvede med 60 billeder i sekundet: Skærsild, Lyst, Fråds, Grådighed, Vrede, Kætteri, Vold, Svindel og Forræderi. Syndige sjæle havner et af disse steder, og man vejledes om det hele af den historiske figur Virgil, der står og siger pænt goddag rundt omkring i helvede.

1

Den kære Døden møder sin overmand og mister sit yndlingsredskab.

Spillets actionforløb er en slags bastardiseret udgave af actiongenrens topspil som Devil May Cry og God Of War. Føj hertil karakteregenskaber fra de senere spil i Castlevania-serien. Dante's Inferno virker som en mere forhastet end gennemarbejdet actionmikstur af de spil. Med en masse vægkravleri og repetitionsangreb rusker det ikke ligefrem nyt liv i genren. Første cirkel ligner visuelt ikke den niende, men det gør den næsten i udførsel. Repetitionen varieres lidt af simpel gådeløsning eller skiftevis håndtering af mekanismer, mens man holder fjender fra livet, for at komme videre i lokaliteter. Gentagelserne fører omvendt til jubel, når der opleves reel variation. Her sidder man faktisk og måber. Der er en strækning langt inde i spillet, hvor man skal træde varsomt for ikke at styrte i den visse død. Det lyder jo meget enkelt, men det er et af de mest afvekslende momenter i Dante's Inferno.

2

Dante distraheres tydeligvis ikke af store nødder og børn med dræber-arme.

Der savnes især et større udvalg af fjender – ikke bare flere af de samme. De fleste kan tæskes på normal sværhedsgrad ved at sammenkæde standardangreb. Man sidder alligevel ofte og skifter over til spillets opgraderingstræ for at overveje hvilke dualistiske opgraderinger, der skal købes. Man har to våben: en le og et kors. Begge opgraderes via sjæle, der absorberes ved at nedlægge fjender. De kan også straffes eller gives syndsforladelse ved at gribe fat i dem med leen. Det virker først fedt, men er egentlig en gimmick, der bare sløver spilforløbet ned. Virkeligt fortabte sjæle kan også absorberes gennem møder med historiske personer/sjæle i blandt andet Dantes liv. Morale? Ikke meget mere end at vurdere, om man skal straffe dem for at opnå "uhellige erfaringspoint" til leen eller give dem syndsforladelse for at opnå "hellige erfaringspoint" til korset. Kald det bare "the Star Wars way".

Leen er fordelagtig til offensive kædeangreb, der kan kombineres med korset, som er bedre til at lamme fjender – gerne flest muligt ad gangen. Spillets blanding af "the darkside" og "use the force, Luke" fungerer OK. Indrømmet: Godt 12 timer inde i spillet mod slutbossen fik jeg lyst til at gå over til "the darkside" hele vejen. Her brugte jeg én lang bane af opsamlede sjæle på at opgradere leen. Det kan jo være meget befriende at gå agurk med kædeangreb. Især når man ikke lige er i det defensive hjørne og tonser væk fra fjender for at komme trygt på afstand, så der kan sendes en stribe af flyvende energikors mod dem. Eller udføres magiske distanceangreb.