Crackdown 2

Samme skuffe, bare større.

Take them down in Pacific City- where the gangs are ruling and the streets are freaky.

Crackdown 2 er rå action fra start til slut. Ingen cutscenes til at sænke tempoet eller historie der skal tæskes igennem, bare fjender – masser af masser af fjender. Nedslagtingen er total – men det er jo ok så længe man gør det i lovens navn.

Crackdown 2 er som sin forgænger uden egentlig historie. En kort præsentation og tutorial, hvorefter man bliver droppet ned i Pacific Citys rasende gadehelvede. Som spritny cyberagent er det så ellers at nakke bandemedlemmer og Freaks i stor stil.

Hvis du ikke lige har hørt om Crackdown før, er det nok fordi at det første udspil i serien ikke udmærkede sig specielt og mest blev solgt på at spillet også indeholdt en beta-kode til HALO 3. Dette gjorde naturligvis at forventningerne til spillet ikke var høje, men det overraskede nok mange, at der gemte sig en ganske habil sandkasse-shooter i æsken. Med sandkasse-gameplay og muligheden for at gennemføre spillet i vilkårlig rækkefølge, gav spillet et lille frisk pust til en genre dominieret af Mafia, Saint’s Row og ikke mindst GTA. Med sin grafiske stil og online co-op mulighed udmærkede Crackdown sig ganske fint på udgivelsestidspunktet.

Efterfølgeren fortsætter lige hvor etteren slap – endnu en gang kastes du ned på Pacific City’s gader som fuld udstyret cyberagent. Der er kun én mission: Udryd alle Freaks, der befænger gaderne og gør hverdagen sur for de fjolser, der stadig bor i byen. I lyset af antallet af Freaks oversvømmer gaderne, undres man egentlig lidt over, at der overhovedet gider at bo her mere, for der er rigtig mange Freaks nu. De vælter rundt i gaderne om natten og de er alle sammen pisse sure – nok mest fordi de missede castingen til et ordenligt gyserspil, for pæne er de ikke og ligner nok mere noget fra et af de ældre Resident Evil-spil.

1

Pacific City – om dagen en by i flammer, om natten inficeret af mutanter.

For at begå folkedrab på de zombielignende gespenster, skal deres huler blæses til atomer – og det er selvfølgelig her, du kommer ind i billedet. Rundt omkring i storbyen er der spredt ni tilholdssteder der skal bombes. Det gøres ved at aktivere de tre såkaldte Absorptions Points, hoppe ned i deres hule og rekvivere et bombedrop fra en helikopter, for herefter at beskytte bomben, mens den lader strøm fra de tre Absorption Points. Lykkes alt dette, er et hul lukket og du er et skridt nærmere en mere beboelig udgave af Pacific City.

2

Alt kan bruges som våben til at uddele kindheste til mutanterne. Stort som småt kan bruges – kræfterne til at svinge lussingen sørger din ironmanlignende dragt for.

Crackdown kan opsummeres med tre ord: Action, action og mere action. Den første del handler om de forbistrede Freaks, herefter er der alle banderne, der nedtordner gader såvel som bygninger med terror. Banderne udgøres dog af mennesker, og udgør som enkeltstående batallion med deres våben og strategiske placeringer en større trussel mod dig. Af en eller anden mærkelig årsag har de fået et godt øje til at beskytte de respektive Absorption Points, der foruden at være svære at finde på toppe af højhuse eller i ruiner også er trægt bevogtet.

Helt dumme er banderne heller ikke, idet deres strategiske hotspots giver dem taktiske fordele. Ofte skal disse strategiske lokationer indtages først, for at få nogenlunde ro til at forcere facaden på en bygning eller hoppe fra tagryg til tagryg mod sin destination.

Skal man have et lille afbræk fra denne ustoppelige tvangsfodring af action (den tredje og sidste benævnelse af ordet), er der forskellige andre ting at tage sig til. Du kan snuppe et lille ræs på toppen af nogle bygninger eller et almindeligt ræs på gaden i en selvvalgt bil – begge alene på tid. Du kan også være heldig at finde en storbyoase på en tagryg, hvorfra en storskærm blæser de altid negative nyheder ud over byen. Dog er det, man kommer til at bruge mest tid på, når man ikke lige slagter udskud og mutanter, at finde Agility Orbs. Dem er der i alt 500 af, spredt ud over hele byen. Og de er ikke så dumme at få fingrene i.